Palini
Deltagare
Antal inlägg: 103

Och om man ska försöka ge sig på nån slags amatöranalys av truppen då och jämföra spelare in med spelare ut?

Sen premiären ifjol har vi tappat/gjort oss av med följande spelare(matcher – mål + poäng):

Guldborg 0 – 0 + 0
Besara 12 – 5 + 2
Orlov 11 – 2 + 1
Pablo 4 – 0 + 0
Nordin 0.5 – 0 + 0
Hallenius 13 – 3 + 2
Solli 8 – 1 + 0

Det blir cirkus 45 matcher från start och på de har dessa spelare gjort 11 + 5 poäng.

Spelare in har vi:

Alex
Rômulo
Hallberg
Smarason

Jag hoppas och tror att dessa spelare kommer att göra fler än 45 matcher tillsammans i år, så jämförelsen blir inte helt rättvis, men dessa fyra spelare ska alltså komma upp i 11 + 5 poäng för att matche fjolårets målskörd. Säg att de två brassarna gör 45 matcher totalt så ska de två komma upp i 11 + 5. Det borde de väl klara? Svårt att gissa nåt om deras egentliga klass i nuläget men om man spånar och spekulerar lite i att de gör nåt i stil med.

Alex 8 + 3
Rômulo 7 + 5

Så blir det 15 + 8 jämfört med 11 + 5. Det borde inte vara helt orimligt.

Sen ska då alla andra spelare från ifjol minst matcha sina resultat och det bör de flesta klara av. De som kan få det lite svårt är väl Kennedy (4 + 3) och Måns (2 + 2).

Väldigt svårt att sia om brassarnas egentliga klass, men säg att vi ändå gör 8-10 fler mål än förra året. Då går vi från -4 till + 4 i målskillnad och det borde märkas även i poäng.

Bakåt har vi Ögat att tillgå i 15 matcher extra och inte minst Magyar i 20 matcher extra jämfört med ifjol. Lek med tanken att vi får fem måls förbättring bakåt där. Sen kommer det ju naturligtvis alltid skador och avstängningar, men det hade vi även ifjol och sammantaget tycker jag ändå att truppen ser klart starkare ut än ifjol.

Då blir den sammanlagda målskillnaden cirkus 15 mål bättre, från -4 till typ + 10. Det borde kunna ge nånstans i trakten av 45 poäng och det är nog där nånstans jag MINST vill att vi hamnar i år. Jag tycker ändå att jag har räknat rätt lågt här. Smarason ska t.ex i princip bara behöva matcha Måns poängskörd från ifjol (2 + 2) Khalili ska i princip åstadkomma lika lite som ifjol (0 + 0), osv. Det bör således finnas rätt stora utrymmen för förbättringar även förbi mina uppskattade 45 poäng…

Vi avrundar uppåt och säger 50 poäng då. Vad säger folket om det? Är det en ”glädjekalkyl”? Är vi någorlunda nöjda då? Några synpunkter på min fina analys?