Kent Granqvist
Moderator
Antal inlägg: 60

Kristof,
även om kontraktet inte är optimerat för spelare eller klubb kan det väl tänkas att utfallet blivit bättre än från början tänkt för endera parten? Och att man sedan har chansen att hamna rätt när nytt kontrakt skrivs? Och skriver man det nya kontraktet innan det är sex månader kvar på det gamla så är väl ”free agent”-problemet inget jätteproblem? Som jag uppfattar det utifrån så trivs Alex. Och Hammarby verkar intresserade av att förlänga även om man inte kommit till något kontraktsförslag ännu. Med den start som varit på året för Alex gäller det nu att hitta vilken nivå klubb och spelare är överens om att han håller för framtiden. Det är en kort tidsperiod att göra den bedömningen och för att det ska bli en förlängning bör ju som sagt bägge parter göra likartade bedömningar. Men jag kan inte se att det innevarande kontraktet har någon avgörande betydelse i det. Eller tänker jag fel?

När det gäller diskussionen om vilken fotboll vi ska spela, hur vi ska göra för att spela den fotbollen och var på Sverigerankingen vi hör hemma så är det alltid bra om den hålls igång. Men att hålla den igång är för mig inte samma sak som att efter säsongens första förlust hävda att tränaren ska avgå. För det är så jag tolkar orden ”vi tackar Nanne för sin tid i Bajen”. Däremot är ju de bakomliggande frågorna, såsom om teknisk offensiv fotboll är viktigare än segrar, om det ena utesluter det andra, hur värvningar går till och liknande saker viktiga bitar att diskutera. Men likaväl som vi inte ska sväva iväg efter några vinster ska vi nog inte lägga oss och dö efter några förluster. Det är det jag är ute efter. Lite sans och eftertanke, kan man kanske kalla det. Och gärna också lite insikt om att man kanske själv är lite snabb i sina slutsatser. Blåslampor behövs, jag gillar vår alldeles egen blåslampa här på Bara Bajen. Men vi har en tendens i bajenled (jag vet inte hur det ser ut i andra klubbar då jag inte bryr mig om dem) att vara ganska kategoriska i vår kritik. För mig är inte att ifrågasätta något detsamma som att såga det. För många verkar det dock dessa bitar gå hand i hand.