Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Soff Coach
Nu är jag långt ifrån någon expert på IFK Göteborg men Gustav Engvall hade väl två rena frilägen med sin snabbhet mot Hammarbys långsamma mittbackar. Vilket exempelvis inte Hammarby klarade av mot Göteborgs långsamma mittbackar trots minst lika många övergångs möjligheter. Sedan så lyckades IFK aktivera båda sina ytterbackarna som har liknade egenskaper som Birkir i framförallt första halvlek vilket gav deras spel en variation och bredd. Det som kanske var mest avgörande i måndags var danskens Mads Albæk passningsspel jämfört med Johan Perssons.

Jag vill påpeka att det är långt ifrån något fel att ha många allroundspelare i ett lag. Hammarbys 2001 var ett lag med massor av allroundspelare men man hade också tre spelare som hade spetskvalitéer. Kennedy i sitt passningsspel, Hermanssons snabbhet och Markstedts huvudspel. Sedan hade även några av allround spelarna också spetsegenskaper som exempelvis Johan Anderssons frisparkskanoner, Fursth inlägg, Hellas fina vänsterfot m.fl.

Tillbaka till Göteborgsmatchen. Hammarby lyckades inte aktivera varken Birkirs offensiva löpningar eller Alex straffområdesspel. En anledning till detta var att IFK kunde stå högt med sin backlinje utan att behöva falla pga. att Hammarby inte har några offensiva spelare som är tillräckligt snabba för att hota i djupled. Då kommer vi till nästa problem Hammarby’s press-spel var inte alls bra i första halvlek. Överlag kom spelarna in alldeles för sent i situationerna. Detta ledde till långa anfall för Göteborg. Den sista avgörande faktorn tycker jag var att när Hammarby väl vann boll så var kvalitén på passningarna återigen alltför dåliga. Det finns några få undantag Erik, Alex, Melker och Haglund men resterande spelare hade ytterst svårt att leverera passningar till medspelarna.

Vad tycker du själv var problemet mot Göteborg eller för den delen Norrköping?