Kristof: intressant artikel. Sidospår, påminner mig om Lundhs podd med Jesper Jansson där den senare menar att häif borde satsat mer när chansen att NP CL och de stora stålarna fanns. Istället fick man en dyr halvmesyr, nådde inte ända fram samtidigt som övriga intäkter var maxade. Något man fick börja betala dyrt för och slutade sedan i S1. Versionen brukar ju oftast vara att man ska hålla i stålarna men det är sällan det ger långsiktig framgång så länge man inte räknar 11:e platser som det.
Utifrån Hammarbys situation blir det här intressant. Vi presterar bra på alla fronter förutom det sportsliga. De misslyckade transferfönstterna med start sommaren 2015 är något vi börjar betala dyrt för. I slutändan kommer vi behöva nagga på det egna kapitalet än mer när publiksiffror sjunker och intresset för ett lågt presterande Hammarby avtar. Därmed kommer vi ist få investera i livräddningsplankor ist för att investera i att gasa och plocka placeringar. I backspegeln skulle jag säga att den stora chansen fanns inför förra säsongen. Trots en första skakig säsong var vi ändå på väg framåt. Där och då hade vi den bästa timingen so far med ett stabilt lagbygge i grunden som var i kraftigt behov av spets. Nu har vi ist en situation med en generationsväxling, bärande spelare, tränare och sportchef har försvunnit samtidigt som mycket av haveriet runt det sportsliga fortsätter. Betydligt mycket tuffare att gasa nu, särskilt i förhållande till hur konkurrenterna agerar, än vad det hade varit inför förra årets säsong. Måhända kan vi smälla till här och där men ser man truppen, kontraktslängder och dyl är det inte en helt gynnsam situation vi står inför. Kindlund mfl pratar om Hammarby 2.0, jag är rädd för att 2.0 inte kommmer behöva innebära det lyft många ser framför sig. Inte den ”spikraka” vägen inom fotbollen, snarare handlar det om att bygga tillväxt smart och vid rätt läge för att kunna växla upp. För Hammarby blir det avgörande hur de klubbar som nu satsat får för utfall på sina satsningar. Flera klubbar står med relativt starka kassor och ytterligare spelare att sälja samtidigt som de är skickliga på att scouta, utveckla och förädla spelare. En tuff konkurrenssituation. Nu tror jag inte att en ny sportchef innebär lösningen på alla problem utan det är större än så, en kulturfråga i att börja agera som en riktig fotbollsklubb. Det kommer behöva trampas på ganska många tår om vi ska nå dit.
I övrigt, derby imorgon (på gräs). Minns av Nanne att det blir mer fysiskt spel. Vårt imf, den svagaste länken, har en tuff uppgift framför sig. Känslan är att JM backar hem rejält och startar med Romulo längst fram för att kunna slå långt. Hamad får gå på andrabollarna. På mitten lär vi se JP, Kennedy, Junior och Smarra. Fö, otäckt många kort på flera spelare. Viktigt att så många som möjligt är tillgängliga för fighterna hemma mot afc och sundsvall. Oerhört viktiga matcher.