Palini
Deltagare
Antal inlägg: 103

Sju omgÃ¥ngar spelade nu, och serien börjar ju onekligen sätta sig lite, även om jag är rätt övertygad om att vissa lag fortfarande kommer att vandra uppÃ¥t och nerÃ¥t. SÃ¥ här i retrospektiv är ju Östersundsmatchen vÃ¥r enda rejäla plattmatch sÃ¥ här lÃ¥ngt. GÃ¥r kanske att skylla pÃ¥ premiärnerver, men att Östersund ”bara” fick 1-1 säger väl att de kommer fÃ¥ problem att hÃ¥lla sig kvar i Ã¥r, även om det känns som om det finns tvÃ¥ jättefina räddningsplankor i Gefle och Falkenberg.

Sen var det ju för många och för tok för hårresande stora misstag i matcherna mot Elfsborg och IFK Norrköping som man också får räkna in på minuskontot.

Jag tycker ändå man får blunda rätt hårt för att inte se förbättringar i vårt spel överlag. Vi spelar helt enkelt bättre och mer som ett lag, vi håller ihop lagdelarna bättre och presspelet fungerar bättre.

Det som lever kvar från ifjol är det trubbiga och rätt okreativa anfallsspelet, men vi har ändå gjort klart fler mål i år så här långt. Effektiviten har varit klart bättre hittills.

Sen är det dock besvärande att vi släpper in klart fler mål också. Jag tycker ändå inte att försvarsspelet har varit så där jättedåligt. Det är väl tre straffar vi har fått emot oss och släppt in ett par till på fasta situationer. Men om man kör en sån där omvänd neggo-variant och tar bort de sju målen mot Peking och Ellos, så har vi släppt in fem mål på övriga fem matcher och det känns mer okej.

Annars är det väl inte så jättemycket som skiljer från ifjol. Alex är klart hetare och bättre än Linus så där är ett stort plus. Israelsson verkar om möjligt ännu bättre i år, Haglund har också lyft sig rejält.

Både Hallberg och Smarason förväntar jag mig mycket mer av, även om jag tycker att Smarason bidrar klart mer till spelet i övrigt, än vad t.ex. Måns gjorde förra säsongen.

Rômulo tycker jag är på tok för tidigt att döma ut, även om det väl är ett tecken på svaghet att han faktiskt inte får mer speltid än det han har fått, men han kan väl få starta ett par matcher minst i alla fall innan man dömer ut honom. Och samtidigt så har ju Israelsson och Alex funkat hyfsat bra hittills (5 + 3 mål), så det har egentligen inte heller funnits nån större anledning att ändra.

Sen är det ju lite beroende på hur man ska räkna och jämföra lag, men oavsett hur man än räknar så har vi ju åtminstone en pluspoäng upp, jämfört med respektive matcher ifjol.

Östersund -2/+-0
Jönköping +-0/-2
Elfsborg -1
Helsingborg +3
Norrköping +-0
Djurgården +-0
GIF Sundsvall +1