Det är väl rätt självklart att Jingan använder sitt eget, tidigare gamla nätverk. Det gör väl alla utom Super-Bo som glatt chansar på alla som ringer upp honom. Självklart att Nanne använder sina tidigare kontakter i Brasilien. Eller ska han bara chansa på första bästa brasse-agent som ringer upp honom? Vem kan man lita på? Nån du känner och har jobbat med tidigare eller nån du aldrig har träffat förut?
Jag menar, vad ska han göra, använda Peter Gerhardssons nätverk? Allt handlar väl om vad man själv vet, vem man litar på och går sen efter eget omdöme. Har vi ens nåt större nätverk av kunniga, pålitliga och trovärdiga scouter att använda oss av?
Med det sagt sÃ¥ har vÃ¥ra värvningar pÃ¥ sistone varit väldigt blandade. Alex kan ju inte ses som nÃ¥t annat än ett jättefynd med tanke pÃ¥ prislappen, men annars har det ju varit alldeles för lÃ¥ng ”startsträcka” pÃ¥ de flesta stora profilvärvningarna som t.ex. Söderqvist, Khalili, Haglund.
Kalla mig naiv, men jag tycker faktiskt att vi har ett snabbt passningsspel på marken. Det är väl ändå så de flesta av våra mål kommer till och inte på fasta som alla tycks tro. Problemet som jag ser det är att presspelet inte sitter där alla gånger. Ofta blir det varken hackat eller malet och då kan faktiskt de flesta (alla?) lag ofta spela sig ur pressen och relativt lätt ta sig igenom vårt lag.
Sen är det ju faktiskt också så att vi måste välja. Ska vi ha starka och brytningssäkra spelare likt Israelsson, Persson och Haglund eller ska vi ha passningskickliga spelare likt Kennedy, Khalili, Rômulo? Vi spelar ändå i allvenskan, vi kommer nog aldrig få spelare som kan både och. Dessa spelare är alldeles för bra för allsvenskan och blir inte kvar här.
Det är väl också det som är en del av problemet. Vi tycks balansera på en knivsudd här. Ibland blir det bra som i andra halvlek mot Malmö och Örebro, ibland blir det pissdåligt som mot Östersund och första halvlek mot Kalmar. Nu i de senaste matcherna tycker jag också att det märks att spelarna har tappat i självförtroende och spelar inte med samma pondus eller självförtroende som tidigare och det påverkar också insatserna till det sämre.
Jag tycker ändÃ¥ att spelarna kämpar och sliter hedervärt. Vi har lyckats komma igen ur tämligen hopplösa underlägen, fÃ¥tt mycket bra press pÃ¥ motstÃ¥ndarna bitvis och lyckats vända matchbilder, men fÃ¥tt ut väldigt lite av det. Det saknas lite kyla i de avgörande lägena, vi är nog lite för ”heta” och ”desperata” helt enkelt.
Sammantaget är det ändå så klart för dåligt. Vi måste få ordning på försvarsspelet och pressen, allt annat är utsiktslöst för vi lär knappast komma upp i att snitta 4,0 gjorda mål per match (även om offensiven i år är hästlängder bättre än ifjol) vilket tycks krävas i dagsläget. Det är kul med mycket mål, men inte att släppa in så jävla många mål och att nästan aldrig vinna några matcher.
Nanne har uppenbarligen klart mer tålamod än vad vi fans har och det tycker jag är bra, men Nanne är ingen idiot. Förr eller senare kommer han att återigen att tvingas anpassa spelet till ett mer cyniskt, nu när resultaten återigen uteblir.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Palini.