Max,
Du behöver nog inte oroa dig att det spelet kommer att se ut som mot Östersund. Snarare som mot J Södra. Där motståndarna backar hem och Hammarby lite skapar chanser men inte får in bollen. Motståndarna kontrar och vips så ligger vi under.
Som jag ser det är det egentligen inget fel på spelsystemet vilket även antalet mål framåt är ett bevis på å andra sidan är antalet insläppta mål och framför allt tabellplaceringen bevis på att det inte funkar.
Angående spelsystemet. Nu är laget sällan bättre än spelarna som finns att tillgå. Spelsystem är alltid sekundärt jämfört med att ha skickliga spelare. Nanne har valt ett system som jag anser är ett av de mer flexibla. Med ganska små medel går det att justera under match och få en annan matchbild både genom byten rakt av spelare mot spelare men även genom att justera en spelares position. Offensivt har Bajen i år faktiskt också gjort det. Samma sak 2014 och det har fungerat bra till och med bättre en mina förväntningar. Det kan man dock knappast säga om det defensiva där har det inte alls fallit väl ut.
Ser man på grunduppställningen så ser den överlag ut ungefär så här när man ser lag som spelar 4-5-1:
———–AF———-
—VM——OM—–HM—
——-DM—–BB——-
VB—–MB—–MB—–HB
———–MV———-
Lagen har 4 offensiva spelare, en Box-till-Box och 5 defensiva spelare. Det positiva är att det går att justera på många olika sätt utan att behöva ”byta position” på mer än just de spelarna som justeras. Men tränaren har också möjligheten att ta in snabbare spelare vs en mer passningsorienterad spelare eller ta ut en target och ersätta med en djupledslöpande spelare osv.
Den är två justeringar som Nanne har introducerat permanent. Den första är att Box-till-Box spelaren mer eller mindre hela tiden stannar kvar defensivt. Anledningen är nog att Persson, Haglund, Sætra och Magyar är för långsamma och Nanne prövar då att kompensera detta med att helt enkelt skära av bollarna i djupled med fler spelare, dvs. det är ett defensivt drag. Dessutom är Persson, Sætra och Magyar passningsspel för dåligt vilket gör att Haglund som skulle kunna vara en Box-till-Box spelare måste gå ner och hantera uppspelen. Om Hammarby skulle få in Birkir i mittförsvaret och låta Israelsson spela bredvid Haglund så skulle dessa två ”problem” lösas. Å andra sidan så skulle då Persson närkampsspel försvinna samt att vi skulle gå miste om Birkirs offensiva löpningar, till det skulle Bajens bästa målgörare hamna längre ifrån motståndarens mål. Så det blir lite moment 22.
Den andra permanenta ”justeringen” är att Israelsson mer agerar som en släpande anfallare än som offensiv mittfältare vilket ger en 4-4-1-1 uppställning. Just detta är väl det som dom flesta runt om på forum reagerar på. Inte att Israelsson spelar utan att det då saknas en klassisk spelfördelare. Tanken har nog vart att det helt enkelt ska vara Imad efter att Nahir lämnade men det har inte slagit väl ut. Till det så ska vänstermittfältaren kliva in i banan och ge ett allternativ. Kennedy gjorde det under 2014 och stora delar av 2015. Nu har Hallberg gjord motsvarande sak men med ett sämre resultat. När en yttermittfältare kliver i banan så uppstår två ytor. I det offensiva spelet så öppnas kanten upp för en offensiv löpning av ytterbacken. Här har Hammarby under hela Nannes period haft problem på vänstersidan. Batan springer bra, får bollen men har än så långe bidragit med en assist i seriespelet sedan han kom till Bajen 2014. Batan lyckas helt enkelt inte få fram bollen till medspelarna. Övriga spelare som testas är med framgångsrika med inspelen men är inte vänsterfotade och då uppstår problemet att det är svårt att komma runt och trycka ner motståndarna. Så även om taktiken inte är att ösa in inlägg mot stora tunga anfallare så är snett inåt bakåt efter marken ett väldigt bra allternativ när en ytterback kommer runt eller att få in bollen i luften vid en forcering. Det andra ytan som öppnas vid användandet av indragen ytter är ytan framför ytterbacken i det defensiva spelet. Här är det flera lag i år som konstant har sök den ytan mot Hammarby och överbelastat med spelare. Norrköping var väldigt framgångsrika med det mot en ensam Torsten. Men även Örebro, Malmö och tillviss del Göteborg har gjort det. Om jag ska vara ärlig är jag lite förvånad att Hammarby inte valt att byta kant på Hallberg och Smararson så att Smararson kan stötta vänsterbacken. På så vis skulle även Birkir kunna följa med upp oftare. Negativt är att då kan inte Hallberg eller för den delen Kennedy kan skära in med sin Högerfot men med tanke på att Bajen släppt in så mycket mål och att Hallberg ändå söker sig mot högerkanten så tycker jag det är märkligt. Hallberg har stått för tre assist var av minst två har kommit från högerkanten den tredje vet jag inte vart han slår passningen.
Andra justeringar som Nanne använder sig av är att flytta upp en eller båda ytterbackarna vid forcering eller att låta en av de defensiva mittfältarna stanna högre upp. Hammarby har i år vart helt okej på att forcera bristen är snarare hur man klarat av att stänga till bakåt. I flera av matcherna har Hammarby prövat ett lägre försvarsspel för att komma in i matchen. Samma sak har man gjort vid ett flertal tillfällen när man tagit ledningen. Här tycker jag att det brustit enormt mycket. Så fort laget ställer sig lägre samt att yttermittfältarna sjunker ner i ytan framför ytterbackarna så blir även press-spelet lidande. Vi har sett det mot Örebro borta, Kalmar borta, Östersund hemma, Malmö hemma, och IFK Göteborg borta. I alla dessa matcher har Hammarby någon gång under matchen prövat att dra ned laget för att spela av tid och motståndarna har ganska enkelt fått vaska fram chanser tills det blivit mål. En av orsakerna kan vara att Hammarbys offensiva spelare saknar snabbhet vilket gör att motståndarnas försvar inte väljer att falla av när Bajen väl vinner boll och då lyckas motståndarna vinna tillbaka bollen från ett Hammarby som har ett mediokert passningsspel vilket är den grundläggande orsaken till att Hammarby har svårt att ta sig ur motståndarnas grepp.
Som jag ser det just nu så brister Hammarby på fyra positioner. Vänsterbacken är för dålig oavsett vem som spelar. Bästa allternativet under Nanne har nog vart Solheim, dessutom gjorde Batan en bra start på årets säsong. Mittbacksplatsen, där det saknas speed allternativt ett riktigt bra passningsspel. Box-Till-Box spelaren. Här skulle jag säga att han knappast behöver värvas då Israelsson redan finns i laget men då det saknas en naturlig spelfördelare som kan ta den rollen nu när Imad är totalt under isen så vore det fel att flytta på en kille som gjort 7 mål på 11 matcher. Många hävdar att Kennedy är den personen men jag är inte lika säker. Jag tycker inte alls att han gjort sina bästa matcher som central spelare även om han inte gjort bort sig. Kennedy tycker jag kommer till sin rätt som en indragen mittfältare och framför allt från vänsterkanten där han kan leverera instick och inlägg, då han numera saknar speed. Men då behövs en betydligt bättre ytterback. Den sista positionen är den centrala offensiva mittfältaren.
Ska jag summera det hela så tror jag att Hammarby gör rätt i att spela med Person och Haglund defensivt även mot lag som ligger sämre en oss i tabellen. Ett allternativ kan vara att prova Israelsson och sätta in Romulo som nummer 10. Men Romulo har än så länge inte övertygat tycker jag och jag tycker det är fel att flytta på den killen som vart bäst. Det jag jag personligen vill se är att Hammarby skickar upp ytterbackarna högre upp i plan och att man verkligen genomför sitt press-spel. Svagheten i långsamma mittbackar får vi då leva med. Här måste Bajen vara konsekventa ska man pressa högt eller ska man falla när man tappat boll. Med nuvarande mittbackar så kommer det inte att göra det halvdant.
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 8 månader sedan av
Taktikern.