Abedi
Deltagare
Antal inlägg: 117

Att utvärdera efter säsong känns aningen riskfyllt, särskilt då Nanne/Jingan nu varit här en tid. Snarare bättre att löpande utvärdera och utgå från ett gäng indikatorer vilket flera gör nedan. Snarare tillfället och tidslinjen för det vi verkar ha svårt att enas om. Likaså vilka jämförelseobjekt som är bäst att använda sig av.

Jag kan tycka att en försäsong på 5 månader är mindre viktig att agera inom än när det är skarpt läge. Det är då en tränare kan få testa sina idéer när det verkligen gäller, göra de rockader som behövs göras i en trupp, omvända sina taktiska dispositioner och direkt få svar på hur hans bygge håller mot andra gäng i tävlingssammanhang. Finns en alldeles för stor överskattning av allsvenska försäsongen och vilka mirakel som kan uppstå under en sån period. Där här avgångsallergin förstår jag mig öht inte på, visst är det dyrt men en övergång från en gammal till en ny tränare behöver inte vara hela världen OM man har en plan. Framgångsrika tränarebyten (byten sker överallt) bygger just på detta, att den nya tränaren ska bygga vidare på vad den innan gjort men förbättra olika delar succesivt. Jag kan tycka vi har en helt ok allsvensk grund men att vårt grundproblem är både spelmodell, spelartyper och utväxling av spelarförvärv. Så har det även sett ut ett tag nu och jag är därför inte främmande för att förändra den sportsliga organisationen redan nu.

Anyway, i det kortsiktiga perspektivet är status just nu kvalplats, förhållandevis dyr trupp och en allsvensk sejour med 11 vinster på 42 matcher. Ingenting talar för att vi ska kunna slipa särskilt mycket på det poängsnittet vi har i förhållande till kostnader och vi får en säsong som kommer skilja sig ytterst lite från föregående säsong liksom att poängskillnaden inte speglar våra kostnader på spelarsidan. Sätter 500 spänn på att vi kommer ha exakt den här diskussionen i november igen.

Till sist, sommarens 7-8 första fighter blir den sista räddningsplankan för Nannes existens i Bajen nästa säsong. Får han inte utväxlingen poängmässigt, spelmässigt och från ev nyförvärv i sommar känns hans tid i Bajen definitivt över.