Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Gällandes AEG och Hammarby Fotboll AB så är det så att Hammarby IF Fotboll har vart beroende av AEG i och med den dåliga ekonomin samt att AEG och Hammarby IF Fotboll haft gemensamma intressen i den nya arenan.

Genom att Hammarby Fotboll AB (AB:et) nu visar vinst och att ekonomin går åt rätt håll så är det naturligt att tycka att AEG är en överflödig partner till Hammarby IF Fotboll (Föreningen). Här har jag, precis som alla andra medlemmar, dålig insyn hur AB:et är konstruerat och hur mycket AEG faktiskt tillför AB:et i nuläget. Men det jag vet är att föreningen äger knappt 30% av kapitalet samt drygt 50% av rösterna i AB:et. Således har man använt sig av A,B eller för den delen C aktier där föreningen har röststarka aktier.

Detta medför att av de pengarna som finns i AB:et kan föreningen mer eller mindre själva bestämma vad som skall göras med, bortsett från ett fåtal beslut där ett av besluten är aktieutdelningen. Visst kan föreningen bestämma om det ska blir en aktieutdelning men då tillfaller endast 30% föreningen. Detta vet såklart AEG.

Bajenbernt skriver att det är inflytandet som AEG är ute efter och pengarna är sekundära. Jag har precis samma känsla men nu när bolaget går med vinst och håller på att etablerat sig i högsta serien så kommer pengarna också att vara en större faktor. Malmö FF har lyckats skrapa ihop bort emot en halv miljard i eget kapital. 70% av det är inte kattskit. Hammarby har en större arena och just nu mer publik så helt osannolikt är det inte. Räknar man på vad en Champions League gruppspelsplats kan generera så blir det fina pengar för AEG.

Det stora dilemmat för föreningen är att den aldrig kommer att ha det kapital som krävs för att köpa ut AEG. Om inte detta skänks av någon. Så alternativet till AEG är snarare att något annat bolag alternativt kapitalstarka supportrar köper ut AEG. Men att föreningen kommer kunna köpa ut AEG är osannolikt så länge som AB:et går bra. Det blir lite moment 22. Ju bättre AB:et gör det resultatmässigt desto svårare blir det för föreningen att köpa tillbaka andelar om inte gynnsamma villkor och pris är stipulerat i ett avtal mellan föreningen och AEG.

Än så länge har AEG och föreningen haft samma mål med AB:et, dvs etablera Hammarby som ett topplag på en ny arena. Mig veterligen har AEG satsat pengar på olika sätt för att dels säkerställa att få till arenan men även att säkerställa att den största hyresgästen faktiskt överlever. Nu har man fått arenan och dessutom en annan hyresgäst på köpet. Så då är frågan om AEG är villiga att fortsätta satsningen på Hammarby Fotboll AB eller väntar man och ser vad som händer eller vill man dra sig ur.

Som jag ser det så har Hammarby betydligt mer att förlora på att AEG lämnar än att vinna, om vi undantar att en rik supporter köper AEG’s aktier och sedan skänker dessa till föreningen. Som sagt AEG har än så länge haft samma agenda som Hammarby, med en ny ägare så vet man aldrig vad som händer och dess riktiga agenda.

• Det här svaret redigerades för 8 Ã¥r, 2 mÃ¥nader sedan av Taktikern.