Kan bara hålla med Kristof om att det ser ut ungefär som i våras och att de problemen som fanns då kvarstår. Men det är inte så konstigt då det är samma spelare bortsett från att Hallberg och Persson är borta från startelvan och Måns inte sitter på bänken längre. Å andra sidan ser jag faktiskt ingen som har utmärkt sig när han kommit in och på så vis ska peta någon.
Samtidigt håller jag med Palini att det ser bättre ut än förra året. Jag tycker Hammarby är med mer i matcherna än förra året då laget var utspelat i flera av matcherna vilket jag inte tycker ha vart fallet i år förutom mot Göteborg borta.
Precis som i flera andra matcher så är Hammarby för dåliga i de avgörande lägena. Enligt den officiella statistiken vinner Hammarby avsluten med 15 – 8. Farliga lägen var typ 5-6 stycken åt båda håll. Häcken gör mål på 4 av dessa, Hammarby gör mål på 2. Alex bränner straff och Khalili missar friläge. Sånt händer men under det här året har det vart en hel del av den varan medan motståndarna sätter sina lägen. I enstaka matcher så är det såklart tillfälligheter men ser man på säsongen i sin helhet så är det snarare så att antingen bränner Bajen sina lägen eller så räddar inte Ögat tillräckligt av motståndarnas vi har knappast otur åt båda håll hela tiden. Just nu känns det som en kombination av båda.
Häcken-matchen visar också att det är stora brister i Hammarbys utförande av sin spelidé med snabbt återerövningsspel och att Hammarby med nuvarande uppsättning av centrala defensiva spelare inte kan stå högt med backlinjen pga. att dem helt enkelt är för långsamma.
Kennedys intåg på det defensiva mittfältet fick ungefär den effekt som jag var rädd för. Offensivt så blev Bajens spel något mer varierat men defensivt och i press-spelet var det än sämre. Här tycker jag även att Nanne gör sitt största fel, inte att spela med Kennedy, utan att så ensidigt hävda att det är bolltappen och bristen på press-spelet som gör att vi släpper in målen. Visst är det två av orsakerna men om man går in med en taktik där spelarna aldrig kan reda upp situationen om dom tappar boll ja då är det kanske fel någon annanstans också. För tappa boll gör alla lag i alla matcher. Till och med Tyskland tappar boll och deras press-spel blir bortspelat men dom har Boateng där bak som kan vinna löpdueller.
En av grunderna i fotbollens taktisk konst är. Fall med backlinjen om du inte har press på bollhållaren. Lägger vi där till att ska man stå högt med backlinjen permanent behöver minst en av mittbackarna vara snabb. Det var inget som Bajen praktiserade mot Häcken.
Lösningen på problemet är att skaffa en backup-plan då det även kommer vara så att spelarna kommer att tappa boll även i kommande matcher. Hammarbys lösning idag, att vinna tillbaka bollen direkt, är om man ska vara snäll inte 100%-ig. Vilket gör att motståndarna likt Häcken kommer att komma i lägen där en bollskicklig spelare har bollen utan press mot en ett långsamt defensivt mittfällt och stabbiga mittbackar. Finns det då en kille som är snabb att lira bollen till, ja då lär det bli ett friläge.
Det finns flera valmöjligheter för att lösa detta. Antingen så skaffar man de spelarna som minimerar bolltappen och klarar av press-spelet. Vilket verkar vara planen just nu även fast den inte fallit så väl ut.
Eller så ställer man sig lägre med Backlinjen vilket föll väl ut förra hösten.
Själv föredrar jag att Nanne gör det som Linderoth gjorde 2002 eller 2003 då han ville stå högt med backlinjen och Stark-Danken var för långsamma. In med två snabbare mittbackar (Max och Totte). I dagens Bajen så tror jag nog att det skulle räcka med en för att lösa de flesta situationerna. Kortsiktig lösning kan vara att köra in Birkir i mitten och in med Solhiem på högerbacken. Men då vår uppsättning av ytterbackar är väldigt knaper så bör nog det värvas både en snabb mittback och en vänsterback av högre allsvensk klass för att rätta till Bajens försvarsspel. Går Hammarby all in och också skaffar sig en box till box spelare centralt ja då kanske man kan börja klättra lite i tabellen. Alternativet för box till box spelaren är att värva en riktig bra 10:a och ned med Israelsson som defensiv mittfältare.
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 4 månader sedan av
Taktikern.
-
Taktikern.
-
Taktikern.
-
Taktikern.