Bajenberndt: Det är möjligt att du har en poäng där och jag fattar ärligt talat inte heller varför Alex inte orkar mer än en timmes spel.
För övrigt kan jag känna att det är ett sundhetstecken att man inte plockar in Besara, oavsett om killen gör nytta eller inte så visar det ju ändå på att man håller i pengarna. Det finns andra hål att täta i laget än en offensiv innemittfältare där vi nu åtminstone har 6 spelare som kan lira (Imad, Dibba, Torsteinbö, St Erik, Arnor, Romulo?). Det är inte offensiven som brister, vi har trots allt gjort 30 mål i år vilket är mer än 6 andra lag som ligger före oss i tabellen. Däremot är det bara 3 andra lag som släppt in fler än oss…
Johannes: Någonstans kan jag ju ändå gilla din attityd, ”vill man så kan man”. Men, att grindif lyckas vinna matchen efter ett tränarbyte tar inte död på någon myt, det enda som vill ha de till en myt är du. Det här inlägget är visserligen från 2013 men jag har svårt att se att något skulle ha ändrats på den tiden: http://vertikals.se/karin/2013/10/08/byta_coach/
Orkar du inte läsa kommer sammanfattningen här:
Kortfattat ger befintlig forskning följande rekommendationer:
1.Byt inte ut tränaren när ett lag befinner sig i kris.
2.Har spelare och tränare förtroende för varandra och en bra sammanhållning kommer ett tränarbyte med stor sannolikhet förvärra situationen.
3.Tränare och lag behöver tid tillsammans såväl under försäsongen som under vanligt matchspel för att ha en rimlig chans att bli framgångsrika.I fall då tränaren ändå byts ut bör följande aspekter beaktas:
1.En ny tränare måste låtas göra misstag och få tid och arbetsro för att tillsammans med laget skapa bra förutsättningar.
2.Avlasta tränaren och laget från all onödig stress för att de ska kunna lägga fullt fokus på gruppdynamik och matcher.
3.Om nyrekryteringar av spelare är aktuellt bör den nye tilltänkte tränaren involveras i processen.Kanske lättare sagt än gjort, men om tränaren får fortsatt förtroende är det viktigt att:
1.Visa att denne och laget har fullt förtroende.
2.Skapa ett gemensamt fokus där kraft och energi läggs på rätt saker och eventuellt missnöje och subgrupperingar undviks/motarbetas.
3.Visa att eventuella misslyckanden accepteras och fokus ligger på framtiden snarare än på vad som varit.