Abedi
Deltagare
Antal inlägg: 117

Som Ev? skriver så skapades inte dagens situation med spelartruppen förra veckan utan det är resultatet av ett undermåligt arbete under en längre tid. Att ”ändra spelidé” är bara en av alla försvarsmekanismer för att rädda ett dåligt jobb. Det funkar möjligtvis i 2-3 matcher till att ändra spelsystem men på det stora hela är jag övertygad om att vi legat på ungefär samma placering som nu även med ”cynisk fotboll” som spelmodell.

Orkar knappast dra alla förklaringar till varför det är som det är men arbetet med det sportsliga fundamentat, det Nanne egentligen är värvad för att skapa, har tagit enormt med stryk och verkar omöjligt att bygga upp i Hammarby, på seniorsidan ska tilläggas. Grundproblemet tycks vara den analys av svensk klubbfotboll som arbetet bör vila på. Rör allt från hur spelarmarknaden fungerar, hur motståndare agerar och hur Bajen ska orientera och positionera sig i denna värld. Här behöver klubben enormt mycket hjälp som uppenbarligen inte finns i klubben idag. Prio 1 är att, oavsett Nannes vara eller inte, att sätta en modern och högkvalitativ sportslig organisation för den seniora sidan. Här kommer vi behöva tvingas rekrytera in rätt folk med de kunskaper som behövs. Det måste vara en organisation som kan balansera ett kortsiktigt och långsiktigt perspektiv samtidigt, som kan knyta ihop ungdomsverksamhet med senior verksamhet, erbjuda spelare rätt träningsmässigt förutsättningar för att utvecklas och få en ordentlig utväxling på det man sysslar med för att vinna trovärdighet gentemot spelare man vill värva liksom alla vi som följer klubben.

Till sist, håller med Johannes om att Hammarby behöver en spelmässig identitet som fungerar 2016. Den här brunkarfotbollen som pågått sedan Gregg, med vissa undantag 2014, är den tråkigaste jag sett Bajen spela under min livstid. Något som tydligt går att härleda till klubbens oförmåga och tafflighet när det kommer till sportsliga frågor.