Waylon
Deltagare
Antal inlägg: 8

Efter en stabil derbyinsats och ett tabelläge som pekar på allsvenskt spel nästa år, tänkte jag skriva ner lite tankar om truppen inför nästa år. Givetvis beror det på vilken huvudtränare vi har och vad denne vill ha för typ av spel. Jag kan tänka mig att köra Nanne kontraktet ut, förutsatt att han spelar en fotboll som han behärskar. Men jag kan gärna tänka mig Gerhardsson, Kim Bergstrand, Potter eller någon annan. Det viktiga är att man har en tydlig vilja med spelet och börjar fokusera på att lotsa upp egna produkter samt värva spelare med framtidspotential.

SPELARE UT
Romulo – Felvärvning, en brasiliansk Pinnen.
Khalili – Om någon vill ha honom och tar hans fulla lön etc, annars får vi hoppas på en uppväxling.
Magyar – Räcker med Sätra av den spelartypen. Hellre då in med en yngre förmåga alternativt en som går att använda på annan position.
Batan – Skadorna duggar tätare och han kommer tappa snabbhet. Solheim är en bra backup, vi behöver få in ett bättre förstaval på vänsterbacken.
Egentligen vill jag se en av Persson eller Haglund lämna, vill inte ha Haglund som ytter. Skulle vilja se Haglund pröva mer som mittback, och om det funkar bra ha honom som första backup där.

SPELARTYPER IN
Petter A – Bara hoppas att han håller.
Vänsterback – Här vill jag se ett bra namn med vidareförsäljningspotential.
Anfallare – Här vill jag se ett komplement till Dibba och Alex, en rejäl pjäs som är target och huvudspelare. Max 23 år.

FÖRLÄNG MED
Kennedy – Om han vill köra ett år till så signa. Om Petter är fit så blir han nog ny spelmotor men Kennedy är viktig som kulturbärare, trygghet etc.
Boo Wiklander – Bör ha ett par år kvar på hög nivå. Styr och ställer försvaret och skänker trygghet. Aidoo kan bli en riktig stjärna, men behöver någon som lär upp honom.

Jag inbillar mig att Silverholt fortfarande kan utvecklas mycket och Aidoo är ett fantastiskt råämne. Har även förhoppningar om utveckling och ev bra försäljning på Torsteinbö, Ögat och Alex (om förlängs). Om Lidberg och Jajic är de namn man fortsatt tror på, försök ge dem mer matchtid. Jag vill nog inte se några värvningar a´la Khalili, Dibba, Smarrason i vinter. Vi måste börja föryngra laget och skapa ekonomi och potential för framtiden. Det behöver inte bara vara att vi signar lovande ungdomsspelare, men det ska va spelare som kan förädlas och säljas med vinst. För att spotta ur mig några namn så känns Nasiru Mohammed och Kamara(Häcken), Adam Lundqvist (Elfsborg)och Cibicki (tillhör MFF) intressanta om man ändå vill slanta upp och köpa mer ”färdigt”. Förhoppningsvis duger något namn att flytta upp internt också.

Sammanfattningsvis vill jag se att vi skyndar långsamt och kör på kontinuitet. Men att där vi värvar ska det vara förbättring och/eller föryngring. Så att vi värvar med framtidspotential och att de spelare vi har kvar får möjlighet att utvecklas och prestera så bra som möjligt.