Palini
Deltagare
Antal inlägg: 103

Jag tänker inte göra nåt bokslut och börja fundera på nästa säsong redan nu.

Vi har nu spelat 2/3 av den allsvenska säsongen. Jämfört med samma spelschema som ifjol ligger vi nu på +4 poäng. Just nu har vi 25 poäng. Förra året tog vi 13 poäng på resterande matcher. Så om vi matchar fjolårsresultaten så slutar vi på 38 poäng. Håller vi samma snitt som nu (dvs +2 poäng/10 omgång) tar vi +6 poäng, dvs 39 poäng och det är väl hyfsat rimligt att det är där nånstans runt 38-40 poäng som vi hamnar.

Det skulle i så fall innebära en liten förbättring, kaizen! =)

Förra året slutade vi på målskillnaden 35-39. Vi matchar nästan den redan nu i omgång 20 (32-33)

Hur ska man då tolka det? Sen förra året har följande spelare lämnat:

Hopf
Besara
Pablo
Nordin
Hallenius
Solli
Rennie
Fuhre
Söderqvist
Orlov (lån)

Och vi har fått in:

Ögat (kom ifjol)
Khalili (kom ifjol)
Hallberg (lån)
Alex
Smaráson
Romulo
Boo-Wiklander
Dibba

Med min högst subjektiva betygsättning av spelarna blir det:
6 + 8 + 5 + 2 + 4 + 5 + 3 + 3 + 2 + 6/10 = 4,4 i snitt ut
6 + 5 + 5 + 6 + 5 + 4 + 6 + 4/8 = 5,1 i snitt in.

Lånet med Hallberg gick väl på ett ut med lånet av Orlov. Hopf vs Ögat kändes som ett jättelyft ifjol. I år känns det väl mer eller mindre likvärdigt. Khalili visar tyvärr precis lika lite som ifjol. Alex började bra, men har svårare nu. Måste ändå ses som en förbättring jämfört med Hallenius. Smaráson är en besvikelse för min del, men lite samma där. Han överträffar ju i alla fall klart det Måns uträttade ifjol. En liten förbättring dock totalt enligt min åsikt, trots att vi nu har färre spelare i truppen.

Det är fem spelare kvar i startelvan jämfört med startelvan mot Kalmar (0-0) för nära exakt ett år sen.
En rätt stor omsättning kan tyckas, men ligger inom det ”normala” jämfört med många andra allsvenska lag. Här följer några exempel:

Norrköping, 4 spelare kvar
Malmö, 6 spelare kvar
AIK, 5 spelare kvar
IFK Göteborg, 5 spelare kvar
Djurgården, 2 spelare kvar
Helsingborg, 3 spelare kvar