Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Vi har på försäsongen och i slutet av förra året fått ett par tråkiga besked som gör att Hammarby känns väldigt svår bedömt just nu. Petter, Erik, Sätra och Wiklander kommer inte att representera Bajen 2017. Petter stod för någon slags hopp, Erik en för en kontinuitet och en otroligt nyttig allround spelare Sätra för sitt huvudspel och Wilkander för en ledarroll.
En del lär säkert reagera på Sätra men för mig var Sätra en väldigt bra försvarare men helt fel person att leda försvaret. Han hade behövt en snabbare eller mer spelintelligent spelare som leder försvaret bredvid sig än Magyard. Exempelvis Max, Petur eller Putter Ramberg. Då hade vi fått se hans fulla potential.

Nu är känns det som om truppen börjar sätta sig inför kommande säsong och det är dags att blicka framåt men jag vill först göra ett eget bokslut över Nanne perioden som tränare i föreningen dvs. år 2014, 2015 och 2016.

Sportslig leverans
Inte så mycket att säga. Under Nannes år har Hammarby gått från ett mittenlag i Superettan till att bli ett mittenlag/bottenlag i Allsvenskan. I seriespelet var det ett fantastiskt 2014, okej 2015 och knappt godkänt eller underkänt 2016. Bajen har gått till kvart och semifinal de två senaste åren i cupen och har även kvalat in 2017.
Betyget blir en 5 av 10.

Spelidé
Till skillnad från många andra tycker jag att Nanne var tydlig med hur han ville spela fotboll. Succé 2014, men vi supportar fick också smärtsamt erfara att Hammarby under hans ledning inte alls klarade av att göra det 2015 och 2016. Snarare hade Hammarby åkt ur både 2015 och 2016 om han inte ändrat sitt sätt att spela mitt i säsongen. Positivt att Nanne faktiskt klarade av att spela på ett annorlunda sätt och på så vis etablerade klubben i Allsvenskan. Negativt att Nanne tillsammans med övriga ansvariga slösat onödiga pengar. Det sistnämnda är nog den största anledningen till att Nanne fick lämna.
Betyg 3 av 10. Jag kan köpa att han gjorde som han gjorde 2015 men absolut inte 2016 då i princip alla kunde se att laget var för långsamt, för orörligt och hade för dåligt passningsspel året innan för att spela med hög press och stå högt med backlinjen. Trots detta gick Nanne in med samma spelidé 2016 utan större justeringar på spelartyper så körde man in i väggen en gång till. Vad som också drar ned betyget är att Nanne lämnar efter sig en trupp som inte passar till den spelidé som det värvats till. Den röda tråden saknas helt enkelt. Nanne ville spela på ett sätt men spelarna som kom in hade till stor del andra egenskaper.

Klubbens stabilitet
För första gången sedan Linderoths dagar så har det infunnit sig en stabilitet i och kring klubben. Hur mycket som sedan är pga. ledningen, Nanne, publikuppgången, marknad, eller övrigt arbete låter jag vara osagt. Jag kan bara konstatera att det finns en buffert på kontot och möjligheter att rätta till misstag eller få in spelare när flera spelare på samma position blir skadade. Det är inte ofta det skrivs negativt om föreningen. Eventuella konflikter i styrelsen basuneras inte ut i media etc. Ledningen valde att behålla Nanne säsongen ut när det blåste som mest och sedan låta honom gå. Ett väldigt bra beslut.
Betyg 7 av 10