Bajenberndt
Deltagare
Antal inlägg: 196

Oldcontrarian, det du skriver om finns redan på plats. Sportchefen är tänkt att vara ett långtidsjobb som skall skapa kontinuitet i verksamheten. Sportrådet inrättades 2012 och Jensa Gustafsson har lett detta fram till idag. Målsättningen med Sportrådet var att den skulle skapa den röda tråden och stå för kontinuitet ifall tränare eller sportchef försvinner. Sportrådet skulle vara ett stöd för de båda styrelserna. Tyvärr verkar det ha avsomnat vilket är mycket olyckligt. Problemet med ett Sportråd är det krävs en stark ledning som kan skapa en tydlig arbetsfördelning mellan Sportråd, sportchef och tränare.

När Billy ledde Sportrådet, runt 2001-2004, var inte ledningen tillräckligt stark och lyckades inte forma ett samarbete mellan Lindroth och Billy/Sportrådet. Lindroth var en envis smålänning och inte så samarbetsvillig, men samtidigt en duktig tränare. Hade Billy/Sportrådet varit kvar så hade knappast Tony Gustafsson blivit ny tränare och vi kanske hade undvikit att ramla ner i Superettan. Kan vara värt att fråga Billy ifall du/jag träffar honom.

Som avslutning kan jag undra om det nuvarande Sportrådet har avsomnat på grund av att Nanne varit en envis smålänning och inte så lätt att samarbeta med. Vi får se vad som händer nu, ifall Kindlund och styrelsen sätter fart på vårt Sportråd igen. Precis som du och Billy tror jag att det är bra med ett kunnigt Sportråd som kan ange riktningen för styrelse och sportchef samt även bidra med kunskap vid tillsättande av ny tränare eller, vid behov, även en ny sportchef.