Visar 30 inlägg - 991 till 1,020 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    3,4 miljoner in på kontot. Det lönar sig att ha landslagsmän som tar sig förbi gruppspelen.

    tomiisek
    Deltagare
    Antal inlägg: 13

    Varför har publiksnittet minskat i år? Tvärtom hoppades jag för ökande trend och nu börjar vara rädd angående nästa säsong…

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    dirac
    Ärligt talat har jag inte en aning.
    Men din fråga understryker bara hur förvirrat det blivit med Nanne som topideolog i Bajenland.

    dirac
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

    Johannes: släppte vi inte den cyniska fotbollen när kontraktet var klart? Detta inlägg är inget försvar för Saetra /Magyar utan mer ett konstaterade att vi inte värvat spelare för att spela som vi ”vill” utan för att spela som vi ”gör”

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Jag var på väg att skriva ”men vilka spelade mittbackar förra året, när vi bytte till mer cynisk fotboll?”, underförstått att det var just Saetra och Magyar och att de därmed bevisat att de klarade av den fotbollen.
    Men sen insåg jag att vi avslutade 2015 fullständigt bedrövligt med baklängesmål i mängder.
    Slutsatsen blir därför: Saetra och Magyar i kombination är ett haveri. Oavsett om vi spelar med hög eller låg press.

    Huruvida de var för sig – i kombination med DBW – skulle göra det lika bra som Aidoo vet vi inte. Det har vi inte testat fullt ut ännu.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Jesper, vi har nog lite olika syn på vad Nanne klarar av när det gäller Aidoo och försvarsspelet. Saetra och Magayar har ju bevisligen visat att de inte klarar av att spela försvarsspel i Bajen. Tror inte det gör någon skillnad i hur de spelar, lågt eller högt man-man eller zon-försvar. De är bara helt enkelt sämre än Aiddo och DBW om inte resultaten visar något annat.

    Jesper
    Deltagare
    Antal inlägg: 8

    Jag tycker att det verkar osannolikt att Nanne skulle lyckats lära Aidoo fullzons försvar sedan malmömatchen. I så fall hade nog han startat tidigare.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Dirac och Kristof, ni har säkert helt rätt. Flyttar vi upp laget och trycker på så blir ju Saetra och Magayar helt sysslolösa och det har ju gått bra förut!?

    dirac
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

    Håller med Kristof, vår nya taktik passar vårt nuvarande mittbackspar perfekt. Flyttar vi upp laget och kräver mer beslut av dem tror jag faktiskt att Saetra/Magyar är bäst, ev att DBW kan konkurrera, men inte Aidoo. Det som skaver är ju att vi värvat för att spela som vi gör nu, och inte för att spela som vi ”ville”…

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Berndt, jag tror att den lägre positioneringen passar Joseph/Wiklander väldigt bra. Långt ifrån säker att de skulle vara lika framgångsrika högre upp. Framför allt Aidoo skulle nog få problem med snabbare beslutstagande och vi skulle troligen få se fler misstag. I alla fall under någon säsongs tid.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, det är väl här skon klämmer när det gäller Nanne. Vi kommer ju inte att få veta ifall vi hade släppt in färre mål och vunnit fler matcher ifall vi kört med nuvarande laguppställning tidigare under säsongen. Att Aidoo/DBW är ett klart bättre mittbackspar än Saetra/Magayar tror jag de flesta kan instämma i efter 20 spelade matcher. Gäller detta även ifall vi spelat med ett högre försvarsspel? Själv är jag övertygad om detta.

    Jesper, håller verkligen med dig om att vi numera spelar mer omväxlande och samtidigt anpassat efter motståndarna. Med ett tryggare försvarsspel så bör vi få ett modigare anfallsspel. Därför efterlyser jag fler chanser för exempelvis Romolu, Dusan Jajic och att Torsten kommer tillbaka. Kahlili har jag gett upp hoppet om. Som Anders sa vid Djurgårdsmatchen, ”Kahlili borde tok-dominera i en match som denna”.

    Jesper
    Deltagare
    Antal inlägg: 8

    Personligen tycker jag att det dessutom ser ut som om att många spelare får nya instruktioner, från match till match. På ett sätt som vi inte alls gjort tidigare. Det var nästan tydligast mot Gefle, där vissa spelare helt bytte position mellan anfall och försvar.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Hade inte den taktiska ändringen haft en avgörande betydelse, så hade man rimligen nöjt sig med omdisponeringen/bytet av spelarna men spelat likadant.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Dirac, det är klart att det syns när vi står 10 m lägre. Dock jag skriver, ”taktiska förändringen är inte speciellt stor eller har en avgörande betydelse”. Vi kan ha lite olika syn på vilket inflytande taktik har i förhållande till spelare på plan. I det här fallet så är det enligt min mening förändringen av spelarna och dess positioner som har en avgörande betydelse, exempelvis Aidoo contra Saetra, DBW contra Magayar, Kennedy contra Haglund. Flytten av Haglund är också smart så till vida att han gör mer nytta på kanten. Laget är nu bättre balanserat och nu är det bara en offensiv spelfördelare som saknas. Israelsson bör nog helst spela på en kant med det spelsystem som vi har idag. Såg Dusan Jajic i en central offensiv mittfältsroll häromdan i U-21 matchen mot Djurgårn. Det såg mycket spännande ut. Tränarens taktik är ju helt beroende av vilka spelare han har att jobba med och även hur kloka dessa är när det gäller att förstå taktik men även lösa situationer som dyker upp under matchen.

    dirac
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

    Berndt. Håller inte med om att det inte syns några taktiska skillnader. Vi har för tillfället MYCKET mindre boll än tidigare.

    Medelvärde på vårt bollinnehav enligt svenskfotboll
    Omg 1-15 52% (hemma 55%, borta 50%)
    Omg 16-20 43% (hemma 45%, borta 42%)
    Generellt sett har vi bollen 10% mindre än tidigare, vilket förenklat innebär 10% mindre risk för bolltapp och kontring…

    Lägg till att vi startar pressen 10m lägre och utrymmet för kontringar minskar ytterligare pga minskad yta mellan back och mv. Då blir duellspelet mellan mb och fw viktigt och där är Aidoo grym, och DBW bra på att hålla linjen rätt placerad och vi släpper därför till då chanser

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Dirac, kan inte se att den taktiska förändringen är speciellt stor eller har en avgörande betydelse. Istället har vi satt in bättre spelare på centrala poster och fått ett tydligare, enklare och rakare spel plus en starkare defensiv. Idag står Kennedy för de mer kvalificerade uppspelen och Aidoo och DBW står för ”lycka till bollarna”. Samarbetet mellan mittbackarna är avgörande för att vi nu fått en defensiv trygghet som spritts sig till övriga försvarare inklusive Ögat.
    Framåt har vi istället problem då vi behöver mer kreativitet för att hitta målet, speciellt utan Torsten. Gillar tanken med Israelsson, Smarason eller Haglund som yttermittfältare. Men vem skall vara offensiv kreatör. Kanske dags för Dusan Jajic som var bäst på plan i U-21 matchen mot Djurgårn?! Khalili var direkt dålig i matchen. Andra ungdomar som också var bra i denna match var Marcus Degerlund mittback, Leo Bengtsson mittfältare och Ian Smith högerback. Vi kanske kan vara lite mer optimistiska nu när vi har ungdomar som knackar på porten till A-laget.

    dirac
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

    Johannes: det är väl inte riktigt så att Sätra och Magyar skulle vara ryggraden i vår moderna fotboll? Mer smarason, Haglund och birkir IMO. Det är lätt att höja Aidoo till skyarna efter hans senaste matcher, och han håller riktigt hög nivå i man-man men har problem med positionsspel och passningsspel. Flyttar vi upp laget igen och vill ha fler uppspel från mb skulle hans stats antagligen sjunka. Det stora problemet är att vi verkar ha värvat för att spela som vi gör nu, men velat göra något annat. Och då Nanne är van att spela som vi gör nu har han antagligen inte riktigt vetat vad som behövs för att spela annorlunda, och därför övervärderat kvalitéer som funkar i vårt nuvarande spelsätt. Tydligt exempel på det är att Haglund värvades som mittback (i förhoppning om att han skulle vara en spelande och duellstark mb) men som han själv kommenterar det var han ”för dålig” på det då han antagligen var för långsam och för positionssvag i jämförelse med övriga mb för att klara det.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Palini
    Intressant lista.

    Så de två spelare som handplockades för att vara själva ryggraden i vår utveckling av svensk fotboll hamnar absolut längst ned i statistiken.
    Game over NannBlad.

    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Bra genomgång, Palini. Tycker nog bara Aidoo, Boo Wiklander och Smarason (i viss mån) har lyft laget. Ögmundur känns inte bättre än Hopf. Besara var ok, men inte i nuvarande system.

    Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

    Och så här ser +- ligan ut just nu:

    Aidoo +4
    Boo-Wiklander +4
    Kennedy +3
    Persson +2
    Birkir +2
    Solheim +2
    Lidberg +1
    Romulo +-0
    Khalili +-0
    Dibba +-0
    Silverholt +-0
    Markström +-0
    Ögat -1
    Israelsson -1
    Alex -1
    Haglund -2
    Torsteinbö -2
    Hallberg -2
    Batan -2
    Söderqvist -3
    Smaráson -4
    Sätra -5
    Magyar -5

    Kennedy och Persson är med i toppen som ”vanligt”…

    Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

    Jag tänker inte göra nåt bokslut och börja fundera på nästa säsong redan nu.

    Vi har nu spelat 2/3 av den allsvenska säsongen. Jämfört med samma spelschema som ifjol ligger vi nu på +4 poäng. Just nu har vi 25 poäng. Förra året tog vi 13 poäng på resterande matcher. Så om vi matchar fjolårsresultaten så slutar vi på 38 poäng. Håller vi samma snitt som nu (dvs +2 poäng/10 omgång) tar vi +6 poäng, dvs 39 poäng och det är väl hyfsat rimligt att det är där nånstans runt 38-40 poäng som vi hamnar.

    Det skulle i så fall innebära en liten förbättring, kaizen! =)

    Förra året slutade vi på målskillnaden 35-39. Vi matchar nästan den redan nu i omgång 20 (32-33)

    Hur ska man då tolka det? Sen förra året har följande spelare lämnat:

    Hopf
    Besara
    Pablo
    Nordin
    Hallenius
    Solli
    Rennie
    Fuhre
    Söderqvist
    Orlov (lån)

    Och vi har fått in:

    Ögat (kom ifjol)
    Khalili (kom ifjol)
    Hallberg (lån)
    Alex
    Smaráson
    Romulo
    Boo-Wiklander
    Dibba

    Med min högst subjektiva betygsättning av spelarna blir det:
    6 + 8 + 5 + 2 + 4 + 5 + 3 + 3 + 2 + 6/10 = 4,4 i snitt ut
    6 + 5 + 5 + 6 + 5 + 4 + 6 + 4/8 = 5,1 i snitt in.

    Lånet med Hallberg gick väl på ett ut med lånet av Orlov. Hopf vs Ögat kändes som ett jättelyft ifjol. I år känns det väl mer eller mindre likvärdigt. Khalili visar tyvärr precis lika lite som ifjol. Alex började bra, men har svårare nu. Måste ändå ses som en förbättring jämfört med Hallenius. Smaráson är en besvikelse för min del, men lite samma där. Han överträffar ju i alla fall klart det Måns uträttade ifjol. En liten förbättring dock totalt enligt min åsikt, trots att vi nu har färre spelare i truppen.

    Det är fem spelare kvar i startelvan jämfört med startelvan mot Kalmar (0-0) för nära exakt ett år sen.
    En rätt stor omsättning kan tyckas, men ligger inom det ”normala” jämfört med många andra allsvenska lag. Här följer några exempel:

    Norrköping, 4 spelare kvar
    Malmö, 6 spelare kvar
    AIK, 5 spelare kvar
    IFK Göteborg, 5 spelare kvar
    Djurgården, 2 spelare kvar
    Helsingborg, 3 spelare kvar

    Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

    Waylon:
    SPELARE UT
    Romulo – Felvärvning, en brasiliansk Pinnen.

    Det där var inte snällt….mot Pinnen!

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Paladin, tycker Erik ser sliten ut och behöver vila ett par matcher. Sen är han inte rätt spelare som 10:a, vilket blir tydligare när vi spelar mer defensivt. Tror att det kan vara dags att ge Kahlili en ny chans. Bra kämpainsatser igår. Vi kan behöva en frisk Torsten mot Örebro, vilka verkar vara på nergång.

    Herminator
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

    Vet inte om någon fler tänkt på det, eller om jag är fel ute, men jag tycker, ironiskt nog, att det är fler passar på färre tillslag nu än det var tidigare. Möjligen är det många av dessa som går bakåt eller i sidled, men om det är så att det nu finns rörelse och alternativ i vart fall i de riktningarna så är det en positiv förändring. Tidigare kändes som att det inte fanns några alternativ för bollhållaren. Nu skall vi bara börja sätta passningarna framåt också…

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    nära döden

    Bajens Macchiarini har fått sluta operera med ambitionen att utveckla helt unika tekniker – och i praktiken utsätta sina patienter för aktiv dödshjälp – utan fokuserar istället på vanlig vårdcentralsnivå:
    – Ta Cocillana och Alvedon två gånger om dagen, i en veckas tid, och det du trodde var dödsrosslingar försvinner.
    Detta gör honom varken till geni eller särskilt unik.
    Men det gläder mig förstås att han gör det han är bra på.
    Nästa år tar vi in någon som är bra på att spela offensiv fotboll. Det ser jag fram mot!

    Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

    Det blir inte många värvningar i vinter, iom att vi inte blir av med så många kontrakt. Därför är det av yttersta vikt att de få värvningar vi gör också kan ta klubben till nästa nivå.

    Waylon
    Deltagare
    Antal inlägg: 8

    Efter en stabil derbyinsats och ett tabelläge som pekar på allsvenskt spel nästa år, tänkte jag skriva ner lite tankar om truppen inför nästa år. Givetvis beror det på vilken huvudtränare vi har och vad denne vill ha för typ av spel. Jag kan tänka mig att köra Nanne kontraktet ut, förutsatt att han spelar en fotboll som han behärskar. Men jag kan gärna tänka mig Gerhardsson, Kim Bergstrand, Potter eller någon annan. Det viktiga är att man har en tydlig vilja med spelet och börjar fokusera på att lotsa upp egna produkter samt värva spelare med framtidspotential.

    SPELARE UT
    Romulo – Felvärvning, en brasiliansk Pinnen.
    Khalili – Om någon vill ha honom och tar hans fulla lön etc, annars får vi hoppas på en uppväxling.
    Magyar – Räcker med Sätra av den spelartypen. Hellre då in med en yngre förmåga alternativt en som går att använda på annan position.
    Batan – Skadorna duggar tätare och han kommer tappa snabbhet. Solheim är en bra backup, vi behöver få in ett bättre förstaval på vänsterbacken.
    Egentligen vill jag se en av Persson eller Haglund lämna, vill inte ha Haglund som ytter. Skulle vilja se Haglund pröva mer som mittback, och om det funkar bra ha honom som första backup där.

    SPELARTYPER IN
    Petter A – Bara hoppas att han håller.
    Vänsterback – Här vill jag se ett bra namn med vidareförsäljningspotential.
    Anfallare – Här vill jag se ett komplement till Dibba och Alex, en rejäl pjäs som är target och huvudspelare. Max 23 år.

    FÖRLÄNG MED
    Kennedy – Om han vill köra ett år till så signa. Om Petter är fit så blir han nog ny spelmotor men Kennedy är viktig som kulturbärare, trygghet etc.
    Boo Wiklander – Bör ha ett par år kvar på hög nivå. Styr och ställer försvaret och skänker trygghet. Aidoo kan bli en riktig stjärna, men behöver någon som lär upp honom.

    Jag inbillar mig att Silverholt fortfarande kan utvecklas mycket och Aidoo är ett fantastiskt råämne. Har även förhoppningar om utveckling och ev bra försäljning på Torsteinbö, Ögat och Alex (om förlängs). Om Lidberg och Jajic är de namn man fortsatt tror på, försök ge dem mer matchtid. Jag vill nog inte se några värvningar a´la Khalili, Dibba, Smarrason i vinter. Vi måste börja föryngra laget och skapa ekonomi och potential för framtiden. Det behöver inte bara vara att vi signar lovande ungdomsspelare, men det ska va spelare som kan förädlas och säljas med vinst. För att spotta ur mig några namn så känns Nasiru Mohammed och Kamara(Häcken), Adam Lundqvist (Elfsborg)och Cibicki (tillhör MFF) intressanta om man ändå vill slanta upp och köpa mer ”färdigt”. Förhoppningsvis duger något namn att flytta upp internt också.

    Sammanfattningsvis vill jag se att vi skyndar långsamt och kör på kontinuitet. Men att där vi värvar ska det vara förbättring och/eller föryngring. Så att vi värvar med framtidspotential och att de spelare vi har kvar får möjlighet att utvecklas och prestera så bra som möjligt.

    nära döden
    Deltagare
    Antal inlägg: 38

    Jag tror det är klart för de flesta nu, och inte minst efter dagens batalj, att vi behöver bättre passningsfötter på mittfältet. Jag tror också det är klart för de flesta, kanske även för de ofta mångordiga och papegojliknande gnällspikarna härinne, att vi ska vara jävligt glada att vi har den tränare vi har.

    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Från 1,73 mål gjorda mål per match de första femton matcherna, till 1,26 gjorda mål de senaste fem matcherna. Lättsmält när vi samtidigt går från 2,06 insläppta mål per match till 0,20 insläppta per match. Vi har en solid defensiv just nu. I ärlighetens namn skulle vi nog släppt in ett idag, men ändå.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Dåså. Sex pinnar ner till kval och flera lag emellan. Men det är framför allt den nyfunna stabiliteten som gör att vi nog kan lämna kvalspöket bakom oss. En funktion av att laget spelar efter materialet. Det man kan fråga sig är varför materialet är som det är och inte som var tänkt. Men idag skiter jag i det. Stabil match och med lite tur hade vi kunnat sno två pinnar till. Haglunds öppna läge till vänster i straffområdet borde kunna ha förvaltats bättre.

Visar 30 inlägg - 991 till 1,020 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.