Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Jag kan bara hålla med om att det ser lite tunt ut i truppen just nu. Samtidigt tror jag inte att det är färdig värvat så analysen av truppen väntar jag med. Nu när jag sitter hemma och är sjuk ger jag mig istället på en analys av Hammarby på ett översiktligt plan.

Om jag har förstått det hela korrekt så anställdes Nanne för att på fyra år etablera Hammarby i Allsvenskan. Detta lyckades han med på tre år. Hammarby tyckte inte att han var rätt man att fortsätta arbetet och då är det naturligt att låta någon annan ta över.

Vad Hammarby har för mål med den kommande treårs perioden har jag faktiskt inte någon koll på, än mindre vad man tänker om 2017. Men analysera jag vad Hammarby har informerat om, hur klubben agerar och vilka beslut som har fattats och letar efter en rödtråd så kommer jag fram till följande.

Spelidé sätts utifrån de spelartyper klubben förfogar över
Detta är något som är tvärt emot det Nanne stod för och det Hammarby stått för under lång tid. Hammarby har för mig vart en klubb som velat hålla i bollen där passningsspelet och tekniken historisk sätt vart centralare i hur man vill spela, än exempelvis närkampsspel eller för den delen ett rakare spel med långbollar. Nanne hade sitt tyska presspel med snabba omställningar som sin spelidé. Kort sagt spelarna har fått anpassa sig till spelidén inte tvärt om. Här har Billborn infört något nytt i Hammarby. Billborn har sedan han kom till Hammarby vart tydlig med att spelet måste anpassas till spelarna inte tvärt om, vilket nu även Jakob verkar förespråka. Själv tycker jag det låter väldigt klokt kortsiktigt. På motsvarande sätt som att ledarskap måste anpassas till gruppen. Men jag tycker att det är viktigt för klubbens identitet att man har en långsiktig vision om hur man vill spela fotboll. Det saknar i vart fall jag just nu.

Färre spelare i truppen
Jakob har vid ett flertal tillfällen i intervjuer förmedlat att det ska vara färre spelare i A-truppen. Detta var även en strategi som Nanne och Jingblad förmedlade under deras första år i klubben men som sakta förändrades i och med att budgeten blev större. Strategin bygger som regel på tre fundament.

Det första är att med färre spelare i truppen har klubben råd med bättre kvalitet.

Det andra är att ett antal spelare ska klara av att spela på fler positioner. Vilket jag tycker Nanne fick till hyfsat.

Det tredje är att yngre spelare från klubben fyller på när a-lagsspelare går sönder eller är avstängda. Under Nannes tid fungerade inte detta. Som jag ser det handlade det främst om kvalitet på de spelare som fanns att tillgå underifrån var alltför dåliga men även att Hammarby under Nannes tid hade så pass prekära tabellplaceringar att chansningar inte var att tänka på. Låt oss se om Jakob kan få upp Hammarby på stabilare mark så det finns utrymme för yngre spelare att spela in sig i laget och på så vis undvika att truppspelarna på plats 18-25 är äldre än 18-22 år gamla.

Lyckas Hammarby med värvningarna av etablerade spelare så kan det mycket väl bli så att det går att ha en mindre trupp. Dessutom ser det ut som att Hammarby just nu har en bättre grund att lyfta upp spelare från egna leden än vad man hade för bara några år sedan.

Långsiktighet
Jag har inte läst någon kortsiktig målsättning från klubbledningen. Det finns helt säkert men Hammarby har än så länge valt att hålla det internt. Det enda som jag tagit del av är att Hammarby enligt Jakob ska komma högre upp än föregående år dvs. bättre än 11.

Hammarby har tagit in 4 nya spelare i A-truppen. Degerlund och Bengstsson är uppflyttade. Björn och Koffie är färdiga spelare som är i en ålder och där kontraktslängden signalerar att det är tänkt att laget ska byggas kring dessa spelare. Övriga värvningarna är juniorspelare som knappast kan vara tänkta för att bidra till mer än se och lära under 2017. Den långsiktiga satsningen på akademin och junior fotbollen verkar fortsätta och att låta Billborn kliva in i ledarstaben är ett tydligt bevis på detta.

Budget i balans och bygga eget kapital
Inget som Hammarby har förmedlat i media men jag tolkar det som om man fortsätter på inslagen väg att Hammarby inte heller 2017 ska vara beroende av spelarförsäljningar för att få en budget i balans. DVS Hammarby budgeterar inte med spelarförsäljningar och ett driftunderskott.

Tittar jag på åldersstrukturen i nuvarande trupp så ser man varför stora spelar försäljningar känns avlägset. Åldersstrukturen ser det ut på följande sätt

Under 20 år (- 1997) 4st
20-24 år (1992-1996) 2st
25-29 år (1987 – 1991) 10 st
30 år och uppåt (1986 -) 5st

På Hammarby forum så ifråga sätts det varför inte Hammarby gör några större försäljningar som kan mäta sig med övriga Stockholms lag eller topplagen i serien. Svaret går att läsa rakt av från tabellen över. I den kategori där man verkligen kan få bra betalt dvs 20-24 år har Hammarby två defensiva spelare i Silverholt och Aidoo. För att få bra betalt bör även spelaren i fråga producera poäng. Så vi kan inte förvänta oss några större försäljningar de kommande åren om inte spelare i 20-22 års åldern värvas in. Nu sätter några kaffet i halsen och tänker men Isak och Zlatan gick ju som spelare under 20 år. Då är svaret Zlatan fyllde 20 år de året han gick till Ajax och Isak är mer eller mindre undantaget som bekräftar regeln.

Ser vi på värvningarna som gjorts, än så länge, lär inte heller dessa generera några jätteförsäljningar de kommande 2-3 åren.

Än så länge har Wiklander och Sätra ersatts av Paulsen och Degerlund. Pengar som klubben fick för Sätra gick rakt av till att köpa loss Paulsen. Haglund har bytts mot Koffie som stod utan kontrakt.
Ser man på de offensiva spelare som fanns förra året så har Alex och Israelsson försvunnit. Den enda offensiva kraften som kommit in är Leo Bengtsson som flyttats upp från Junior laget. Talangerna födda 2000 räknar inte med då dessa inte tillhör a-truppen.

Förra året försvann Rennie, Måns och Melker under pågående säsong och ersattes endast av Pa Dibba. Vilket borde vara en plus affär för Hammarby på lönesidan.
En tredjemålvakt verkar inte vara aktuell att ha i truppen även om Eskelinen lämnat.
Nu verkar det som om att det kan komma att försvinna en eller ett par spelare till och att två till tre spelare kan komma att ansluta. Om de nya spelarna är i 20-21 års åldern och kan ta en ordinarie plats har jag ingen aning om men jag känner mig tveksam till att Hammarby har dom pengarna eller är villiga till att gå ”all in”.

Spelare som vart i Nannes frysbox ska först utvärderas innan dom ersätts
Som alltid när en ny tränare tar över så får de spelarna som saknade förra tränarens förtroende en ny chans. Bra tycker jag och helt naturligt. Samtidigt kan man inte ha en övertro på att alla dessa spelare som tidigare inte fått spela helt plötsligt kommer att slå igenom vilket jag är rätt säker på att Jakob och övriga ansvariga har bra koll på. Men en eller två spelare lär helt säkert vara ordinarie i år som under Nanne vart bänknötare.

  • Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av Taktikern.
  • Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av Taktikern.