För det första; att AEG inte utåt ser ut som om de agerar betyder inte att de inte har koll. Själv har jag noll insyn, så de kan vara helt avhängda eller grå eminenser. Poängen är att bara för att det inte syns eller informeras om varje vecka så innebär inte det att det inte händer.
Sedan när det gäller vad innehavet i AB:t är värt för AEG så finns det flera faktorer. Dels vad de faktiskt investerat, dels vad de tror att de kan tjäna i framtiden, dels vad de faktiskt värderar innehavet till internt. Om någon måste godkänna en nedskrivning på tillgången med 30 millar vid en försäljning, så är det väl rimligt att diskussionsviljan minskar. Lägg till det att i takt med att eget kapital stiger så ökar sannolikheten för att man en dag kommer att vilja diskutera utdelning.
Driften kommer med jämna mellanrum upphandlas, vilket gör innehavet till ett extra verktyg som man till en låg kostnad kan ha kvar för de situationerna. Jag tror faktiskt inte att jag kan se ett enda skäl till varför AEG skulle vara intresserade att sälja sitt innehav om de inte erbjuds en rejäl premie, och då lär inte en ideell förening vara en lämplig köpare.
Över tid kan det till och med vara en stabilisator, även om de sportsliga resultaten från och till inte går dit man vill.
Vi kommer inte både kunna ha kakan och äta den. Så länge som Hammarby representerar ett värde för AEG, och ju större nedskrivningen skulle bli, desto större incitament har AEG att absorbera förluster. Och eftersom vi historiskt varit bättre på att bränna stålar än att tjäna dem, så kanske det kan vara bra att ha dem med sig snarare än någon mindre och känsligare ägare, alternativt föreningen.
Närmast i Bajenkalendern
Logga in för att skriva i forumen:
-
Siffrorjuli 26th, 2019
-
Solheim, skador och sjätteplatsenmaj 21st, 2019
-
Hur många mål borde vi gjort?maj 6th, 2019
- Inga kommentarer har publicerats.