Palini
Deltagare
Antal inlägg: 103

Det jag försöker säga att det är inte fullt så nattsvart som många tycks vilja göra det till. Det verkar finnas väldigt lite förståelse för nånting över huvud taget. Redan när vi kickade Nanne så borde ”man” ha förstått vad det får för konsekvenser. Redan då borde ”man” ha förstått att t.ex. ett cupavancemang blir rätt svårt att få till, när man sen dessutom lägger till en ny stor spelaromsättning på det, så blir det ju än mindre förvånande. Det säger väl sig själv att det blir problem initialt, att spela ihop ett lag tar tid.

Det finns flera olika sätt att få ihop ett bra lag. Ta till exempel ett synnerligen begränsat lag som Jönköping Södra, både rent truppmässigt men kanske främst ekonomiskt. Vi ”borde” vara mil före ett lag som Jönköping, men vi har fullt sjå att hamna före dem i tabellen. Varför är det så? För att vi är så usla på att förvalta våra surt förvärvade pengar? Är det verkligen hela sanningen? Eller kan det handla om nåt annat som hur man jobbar för att få ihop ett lag? Jönköping har med en jämförelse med oss en rätt begränsad trupp, men till skillnad från oss har de ett ”lag”. Jag har ingen jättekoll på deras spelare eller trupp, men jag törs nästan sätta min vänstra pungkula på att Jönköping har MINST 5-6 man som har gjort över 150-200 matcher för Jönköping Södra. Sånt går inte riktigt att köpa för pengar. Så kan man också bygga ett lag, även med klart mindre medel, men det verkar inte gå in hos gemene Bajare. Vi har ju så himla stor publik och så jävla mycket pengar så vad i helvete gör vi för fel? Varför kan vi inte bara köra över de här små, usla bonnläppsklubbarna från landet?

Vad har vi i Bajen då? Vi har Kennedy som har gjort över 100 matcher för Bajen, har vi nån mer?

Det här är bara ett expempel. Det finns säkert tusen olika parametrar att ta hänsyn till när man bygger ihop ett lag och ser på dess styrka, förutom pengar och ekonomi även om just det med all säkerhet är den överlägset viktigaste komponenten, men det är inte HELA sanningen.

Så nu har vi en ny tränare, ett helt nytt mittbackspar som (nästan)aldrig har kamperat ihop oavsett om det är Aidoo/Paulsen eller Aidoo/Magyar som spelar, vi har ett helt nytt centralt mittfält som (nästan)aldrig har spelat ihop, vi har relativt nya anfallare. Är det konstigt att spelet återigen haltar? Tror ni att lagbygget blir mer samspelt om vi använder pengar som kitt?

Fan, jag blev positivt överraskad att vi inte blev mer överkörda av Östersund än vad vi nu blev.