Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Intressant statistik som XG ger. Men vi måste också vara medvetna om att den har sina begränsningar. Jag noterar bl.a. att Kalmars chans mot öppet mål och Paulsens rena läge vid målet klassas lika som de flesta andra halvchanser i matchen. Men visst är de två chanserna minst lika bra som Kalmars nick som slinker utan för stolpen och Dibbas chans i första. Trotts dessa brister ger det överlag en bra bild att många skott mot eller på mål inte är det samma som att man var nära att göra mål. Dessutom är det naturligt att ett lag som ligger under får fler chanser mot ett lag som drar sig tillbaka men inte så klara chanser medan de laget som drar sig tillbaka som regel får en eller ett par omställningar som leder till riktigt klara chanser. Detta tar XG hänsyn till.

XG visar också hur viktigt det är att inte gå bort sig och tappa boll i fel läge så som Bajen gör vid 0-1. Kalmars omställning vid 0-1 är den klart bästa målchansen i matchen. Då gav framför allt Magyar Kalmar möjlighet att spela på det sättet som dom genomförde resterande matchen, helt enkelt att parkera bussen.

Precis som många har noterat så är det väldigt många bollar i sidled mellan våra mittbackar. Det tyder på att rörelsen var alldeles för dålig centralt. Dessutom tycker jag att Hammarby sätter Magyar i en dålig sitts/Magyar sätter sig själv i en dålig sitts så att han måste lägga många bollar längre och dessutom med fel fot ett antal gånger.

Överlag så tycker jag att Bajen agerade fegt. Framför allt Kennedy som är med centralt för att mata bollar men var väldigt osynlig, lika så Koffie. De gjorde att det blev väldigt många långa bollar som slogs mot Paulsen men av helt fel spelare så precisionen var under all kritik. Bajen hade matchen igenom otroligt svårt att hitta Hamad efter marken. Nu backade Kalmar hem med hela laget men när vi har ett mittfält med Kennedy, Koffie och Hamad så ska fanimej laget klara av att etablera något anfall efter marken mot ett samlat försvar. Annars så ska så klart dessa spelare direkt bytas ut mot spelare som Johan Persson som åtminstone vinner boll och närkamper.

Rörelsen och modet centralt måste förbättras avsevärt. Oldcontrarian var inne på att Junior mycket väl kan ta Kennedys plats och jag kan nog bara hålla med att Junior har sett bättre ut i inledningen än vad Kennedy gjort. Koffie tycker jag ändå visade mer än Kennedy mot Kalmar. Han vann lite bollar täckte mycket yta men var alldeles för passiv i uppspelsfasen.

Jag var väldigt glad att se Musa mot Norrköping men tyvärr hade han svårt mot Kalmar då han kom alldeles för långt upp i plan och var som regel inte ett alternativ att sätta bollen på för Magyar. Här tycker jag att en så pass rutinerad spelare borde kunnat lösa situationen på ett betydligt bättre sätt.

Om jag tar med mig något positivt från den här matchen är det att Bajen faktiskt tar poäng och att man inte släpper till så många klara chanser mellan 1-0 målet och sista chansen som Kalmar har med öppet mål och att båda dessa kommer till av att Bajen går bort sig.

  • Det här svaret redigerades för 7 år, 3 månader sedan av Taktikern.