johannes
Deltagare
Antal inlägg: 147

Den här förlusten gick 100% in pÃ¥ kontot för ”tröttkörd spelartrupp”.
Det var helt avgörande.
På liknande sätt var det mot Häcken. Tre matcher på 7-8 dagar spelar roll. Särskilt om motståndaren har haft 2-3 extra vilodagar.

Att släppa startelvan hade ingen som helst betydelse utöver att det var kaxigt gjort.
Helt rätt om du frågar mig.
Fram till matchminut 81 igår var vi fortfarande serieledare med 6 poäng och inget av aiks planerande pga vår tidiga startelva hade fått någon egentlig påverkan på matchen. Sett ur perspektivet att det var tvungna att vinna.
Sen händer ett galet feldomslut och så blev det som det blev.
Det var ju helt omöjligt att förutse.
Att byta ut enskilda spelare hade högst troligt inte haft stor påverkan på slutresultatet.

Å det är just detta jag tar med mig från matchen:
Det är inte många år sedan vi gick in i ett aik-derby med snudd på garanterad förlust-känsla.
Nu bröstar vi upp oss – i serieledning! – och pinkar in reviret genom att droppa startelvan ett dygn före match och bete oss med ett självförtroende som vi möjligen inte har 100% täckning för riktigt än, men är pÃ¥ god väg att fÃ¥.
aik väljer att spela grisfotboll Nanne-stajl och ser man på deras spelartrupp så är känslan att det är snudd på strypkoppel på vissa av spelarna. Det hade ju aldrig skett för bara några år sedan. Då hade de stormat från start.
Men deras respekt för oss är på riktigt och på samma sätt tror jag att övriga lag i serien börjar tänka.
Det i sig är ett stort steg!

Sen kan man alltid spekulera i om vi ska gå All IN i sommar eller om det är bättre att skynda långsamt?
Allt hänger pÃ¥ resurser men jag är tycker att fokus ska vara att ”säkra” topp3 snarare än att ”värva för GULD!”.
Möjligen liten skillnad i praktiken men ni förstår vad jag menar.