Kristof
Deltagare
Antal inlägg: 295

Nej, något publikrekord blir det inte. Däremot ändå en väldigt god siffra som borde bli högre än budget. Även som det i det här fallet snarare handlar om antal sålda biljetter och typ av biljetter så är den faktiska publiksiffran en god indikator.

2k fler sålda per match ger 30k fler på en säsong á genomsnittsintäkt (154kr 2017) innebär en ca 4.5mkr intäkter. Sedan ökar rimligen också hyreskostnaden på det.

Jag var tvungen att uppdatera mig vad som gäller med fördelningen av de centrala SEF pengarna. En fördelning som baseras på sportsliga resultatet under de senaste fem säsongerna.
Efter 2017 var vårt fem års glidande medeltal 12.8. Skulle vi vinna allsvenskan förbättras den till 9.6, skulle vi komma 4:a blir den 10.2.

Så vår andel av de centrala pengarna ökar från 5.40% till ca 5.55%. På 170 mkr blir den en ökning med ca 250 tusen kronor.

Ny modell för distribution av centrala pengar inom SEF

Utöver det finns den en Europacupbonus från svenska spel (som man får betala tbx om man kvalificierar sig till CL eller EL gruppspel)
2mkr till vinnaren av allsvenskan
~700 tusen kronor för de övriga lagen som kvalificieras sig till Europaspel.

http://www.svenskelitfotboll.se/klubbarna-som-kvalar-till-europa-delar-pa-bonus-fran-svenska-spel/

Så har vi ingångsbudgeten, som jag skissade i våras baserat på de detaljer som kommunicerades på årsmötet.

Så vad har hänt sedan dess? På intäktsidan. Publik upp. Spelarförsäljningar troligen upp lite. Marknad landar troligen rätt nära. Centrala pengar likaså.

På kostnadssidan misstänker jag att personalkostnaderna är upp (bättre spelare, förlängda kontrakt), frågan är hur mkt? Avskrivningar ökar nog till närmare 5mkr ifall Rodic rekryteras, i och med att hans kontrakt köps loss från Danskarna.

Eget kapital i bolaget var 16mkr vid årskiftet. Lite liten buffert med tanke på ökningen i personalkostnaderna. Så risken ökar. Men mer TV pengar är på väg 2020, från Discovery…

  • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av Kristof.