Kristof
Deltagare
Antal inlägg: 295

Kanske ändå bra att spelarna fick en näsbränna och inte svävar iväg? På längre sikt är det naturligtvis ohållbart att släppa in så mkt enkla mål som laget har gjort denna säsong utan att det straffar tabellplaceringen. Irriterande!

Årets tabell har skiktats rejält. Kanske mer tydligt än tidigare? Lagen från plats 8 och nedåt haltar efter rejält.

Jag tittade häromdagen på om det beror på förändringarna i finansiell konkurrenskraft och visst kan man hitta ett samband där. Elfsborgs resa från att ha varit ett stabilt topplag under cirka 10 år nedåt är fascinerande men ändå ganska väntad tycker jag. Bosse Johansson visste nog ganska väl när det var rätt tillfälle att lämna ordförandeposten.

Norrköping och Dif har ju utnyttjat prisinflationen på transfermarknaden i Europa vilken tog fart 2014 mycket väl. Ingen av de två klubbarna skulle ligga så högt upp som man gör 2019 utan den. Jag tror ju att likviditeten i transfermarknaden kommer att minska på en tre års sikt. Intressant.

Figuren visar respektive lags personalkostnader som andel av det allsvenska kollektivets totala personalkostnader. Marknadsandelar skulle man kunna kalla det för.

  • Det här svaret redigerades för 5 år sedan av Kristof.
  • Det här svaret redigerades för 5 år sedan av Kristof.