Kristof
Deltagare
Antal inlägg: 295

Förutum likviditetsbekymret som jag misstänker finns fram till kassaflödena från nyförsäljing kan komma in finns det ju lita andra saker att brottas med.

Vad vi vi?
Enligt info på årsmötet var prognosen för kostnaderna i AB under 2020: 142mkr
Det måste rimligen matchas med intäkter där det idag finns en stor osäkerhet.

Utöver ovanstående fanns det vid årskiftet 20mkr i fordringar för spelartransfers i balansräkningen. Jag misstänker att den mer eller mindre i sin helhet är på Club Brugge.

Har den förfallgt under januari eller februari och pengarna är hemma? Hoppas det.

Om inte kan de betala den i tid? Kan de betala den överhuvudtaget? Brugge sitter troligen inte på en kassa. Det gjorde de inte 2018, då hade de de fordringar på lite drygt €20m på klubbar högre upp i näringskedjan.

Rimligen har den affärsmodellen inte förändrats sedan dess. Transfermarknaden har ju forsatt booma.

I värsta fall finns det italienska klubbar som riskerar att bromsa betalningskedian längs vägen vilket kan påverka oss här i allsvenskan. Nettotransferskulden i transferssystemet (skulder minus fordringar) är drygt €1 miljard. Kassaflöden måste komma in systemet för att det ska snurra. Men allt står ju stilla just nu där ute. Tillgångarna (spelare och arenor) genererar inte kassaflöden.

En kan undra hur transferskulder minus transferfordringar inte kan vara noll? Rimligen borde det ju vara så inom kollektivet. Det blir en skuld hos medlam A till medlem B. Medlem B:s fordran på medlem A är lika stor som skulden. Netto = noll.

Troligen finns det en del fordringar till klubbar utanför Uefa. MEN den stora delen av underskottet misstänker jag har uppstått genom att klubbarna högt uppe i kedjan har sålt transferfordringar till finansieringsföretag. De har tagit in pengar i förtid för att kunna göra nya spelartransfers, finansiera sign-on mm.

Det här är en jättestor systematisk risk tycker jag som har fått alldeles för lite utrymme (inget alls) här och nu. Jag läste en kort sammanfattning från en BIG4 revissionsfirma om möjliga konsekvenser för fotbollen. Inte ett ord om detta. Bara om osäkerheten vad gäller intäktsklasser.

  • Det här svaret redigerades för 4 Ã¥r, 5 mÃ¥nader sedan av Kristof.
  • Det här svaret redigerades för 4 Ã¥r, 5 mÃ¥nader sedan av Kristof.