Kristof
Deltagare
Antal inlägg: 295

Ja mff borde gynnas tänker jag också. Även om de kommer att behöva skala ner kostnaderna lite på längre sikt.

Det är också ganska lätt att se vilka som kommer att missgynnas. Det är de klubbar som bygger sin ekonomi på spelaraffärer. I första hand Norrköping (grafen) och sedan Dif.
Jag kan inte se annat än att likviditeten på transfermarknaden kommer att vara nere i källaren under de kommande åren.
För vår det är det lite dålig tajming med covid-19 då vi sitter med långa kontrakt, vilket nu alltså troligen inte kommer att betala sig på transfermarknaden. Till skillnad från 2007-2009 är det dock med spelare som håller högsta klass. Men jag är orolig eftersom balansräkningen inte är den starkaste.

Men mest orolig är jag ändå för den europeiska ligafotbollen i sig, för första gången sedan jag började nörda ner mig i det här för snart 15 år sedan. Den transferbubbla som byggts upp senaste fem åren som spricker nu kommer att kosta. Frågan är vilket pris som får betalas?

Jag gick igenom Uefas benchmark rapport NOGA i helgen. Pengarna i systemet var slut redan 2018. Aktiviteten på transfermarknaden oförändrad 2019 och januari 2020. Alltså måste slutsatsen bli att det mer eller mindre har varit helt kreditfinansierat. Och så en covid-19 på det.

  • Det här svaret redigerades för 4 Ã¥r, 5 mÃ¥nader sedan av Kristof.
  • Det här svaret redigerades för 4 Ã¥r, 5 mÃ¥nader sedan av Kristof.
  • Det här svaret redigerades för 4 Ã¥r, 5 mÃ¥nader sedan av Kristof.
  • Det här svaret redigerades för 4 Ã¥r, 5 mÃ¥nader sedan av Kristof.