Kristof
Deltagare
Antal inlägg: 295

Tyvärr ser det ut som att skadan gjorde ganska stor skada på Junior. Och det är väl individuellt också, skadans natur, påverkan på fysisken och mentala hälsan. Så nog ganska svårt med jämförelser.

Men iår, lägstanivån, som sagt. Hammarbys lägstanivå har historiskt sett varit brutalt låg. Årets prestationer speglar det ganska bra. Ergo – inget trendbrott på den fronten.

En reflektion som jag har funderat över senaste tiden:

När det började gå bra så pratade man om bland annat en ny truppstrategi.
Om man googlar lite och lyssnar på olika podcasts så får man ihop delarna.

Spetsspelare
Bärande spelare
High potential
Young potential

På papperet låter den ganska rimlig. 12 spelare ska vara ung talang och hög potential. De andra 12 bärande spelare samt spetsspelare.

En ögonblicksbild på A-lagstruppen säger
6 spelare 23 år eller yngre
18 stycken är 25 år eller äldre

Jag kan tycka att det skiljer sig ganska mycket, även om spelare kan vandra mellan grupperna.
Det kan ju bero på olika saker, bland annat:

Att man inte följer strategin, man ”fuskar” när man rekryterar med andra ord.
Att spelare som för 1-2 år sedan var high potential inte har tagit steget till antingen ”spets” eller ”säljas” och har i bästa fall hamnat i kategorin ”bärande spelare”

Två anekdoter:
Jag kommer ihåg när man tog in Erkan 2018, där man uttalat frångick strategin på Leos bekostnad. Vi måste sluta med sånt här.
Jag tänker på Aron, 18 månader i klubben. En halv säsong prestation men 12 månader där han tar resurser i form av tid hos naprapat (trång sektor) och plats i truppen samt startelvan (trång sektor) i väntan på prestation.
Jag har inga problem med hur kontraktet än är formulerat. Det är säkert riskavert. Jag anser däremot att nyttan av den typ av rekrytering är – i bästa fall noll.

Intressant statistik från Cies Observatory:
https://football-observatory.com/IMG/sites/b5wp/2020/wp316/en/

Alla spelare i truppen (oktober 2020), och deras ålder när de rekryterades, exklusive egna produkter. Alltså snittålder på de externa spelar-rekryteringarna. Alla högstaligor i Europa:

Man finner Hammarby långt ner i listan med 26.6 år. 19st externt rekryterade spelare.
I allsvenskan Helsingborg, MFF, AIK och Göteborg bakom oss, med äldre externa spelar-rekryteringar. Norrköping 24 år, nästyngst i allsvenskan efter ÖFK på 22.7år.

Svårt för unga talanger att ta plats i vår trupp. Och från ett ekonomiskt perspektiv en mycket kostsam rekryteringsstrategi med snittålder på 26.6 år. 75% av alla transferintäkter i allsvenskan senaste 15 åren kommer från spelare 25 år eller yngre.