Visar 30 inlägg - 811 till 840 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Paladin, det finns mycket pengar att hämta hem.

    Verkar bli 16.5mkr i EK för AB:t. I och med att EK i AB:t var 15mkr per sista december 2015 borde det innebära ett resultat på +1.5mkr för 2016. Med en omsättning på cirka 100 mkr och med en elfteplats i bagaget. Det är inte särskilt imponerande. Sporten har inte levererat sedan 2014 vilket pressar marginalerna. Vems fel det är, saknas det vid sidlinjen tillräcklig info att avgöra.

    Benchmark med ÖSK där prognosen för helåret säger +5.5mkr och en 9:e plats i tabellen, med en omsättning på 63mkr
    http://oskfotboll.se/download/18.705317fe1581d5cdc09651e0/1478176920209/Kvartalsrapport+ÖSK+Elitfotboll+AB+Q3+2016.pdf

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Kristof.
    Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

    Alltid svårt att spekulera, då måste man ju ta hänsyn till hur det eventuellt hade gått med Nanne ett år till. Säg att vi hade åkt ur allvenskan, då är det ju en väl spenderad miljon. Nu blir det ju inget annat än rena spekulationer.

    Vad det däremot leder till är förmodligen en klart förkortad smekmånad för den nya tränaren, prestera eller dra typ. Annars lär nog många se det som pengar kastade i sjön. Försäsong och cup, typ. Sen måste det se klart bättre ut än vad det gjorde för Nanne. Blir nog inte plättlätt att leverera under såna premisser…

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Jag hoppas verkligen att mervärdet Dansken levererar täcker Nannes lön ett år + 1 miljon för att köpa loss honom från nuvarande klubb.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Brist på ledarskap.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Angående HeIF: Hur fan kan man mörka nedskärningar för den egna styrelsen? Herre Nacka…

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Här är dokument om Helsingborgs resa från guldet till superettan. Förutom kaoset i organisationen under de senaste åren kan man notera att Henkes budget för fotbollstruppen har varit 30 mkr vilket är nästan dubbelt så mycket som J-Södra har haft i år. Men det är klart. Är budgeten fylld med ärvda spelarkontrakt som man inte önskar ha kvar så blir manöverutrymmet ganska litet och man har inte råd med misslyckade rekryteringar som t.ex. Linus.

    http://www.hd.se/2016-11-21/fran-guldfest-till-nedflyttning-pa-fem-sasonger

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Kristof.
    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Ev?: Två år har han försökt med något ”nytt” och sedan fått gå tillbaks till att spela ett lägre spel. Det är tydligt för mig att det inte finns tålamod i föreningen och bland supportrar. Jag skulle vara nöjd om vi gått in i 2017 med Nanne och förhållningsordern att vi från början spelar ett lägre spel. Nanne och truppen bemästrar det.

    Kristoff: Sant. Folk vill ha meriter och ett fräscht namn om man kollar sociala medier. Jag har inte ambitionen att vi ska vara högt upp i tabellen *AN*. Det är väl det som skiljer mig från många. Nu har vi spelat två år sedan återkomsten och jag skulle vilja se mindre berg och dalbana i matcherna.

    Både i enskilda matcher där vi ger bort mål första 5-10 och att vi inte orkar spela de tre fyra sista omgångarna. Folk grinar om presskonferenser och att gubben säger obehagliga saker. Jag tror att det är så jobbigt för vissa att dom får spel. Jag är inte nöjd, men det skiljer inte så många poäng från en plats jag hade varit nöjd med.

    Nu går vi in i en period där Bajen dragit på sig massa personal i kansliet / runt truppen och ska bära två tränarlöner. Det ser jag som ett större problem än om vi låtit Nanne spela kontraktet ut. Vi åker inte ut med Nanne vid rodret. Det skulle vara intressant att veta hur värvningarna av vissa spelare gått till. Aidoo har Nanne sagt inte håller taktiskt, det har han visat om och om igen. Killen varvar friskt och är beroende av Boo.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Skulle gissa att den såg ut som Bajens 2009 ish. Det enda som spelar roll egentligen är dock hur många spelarkontrakt som löper ut i årsskiftet. Har man tur så löper de flesta ut. Då kan man ju börja om med en superettankostym, med nya fräscha spelare. Den lyxen hade inte vi, vill jag minnas.

    Såg ni Henkes audition till remejken av kickboxer? Nanne hade nog aldrig gjort det provspelet…

    ”Värre än Sarajevo” kanske inte var så farligt ändå?

    Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

    Kristof,

    Kan man få Cliff notes på hur Helsingborgs ekonomi såg ut när dom gick in i denna säsong?

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Paladin, det är omöjligt att veta på förhand. Vilken tränare är bättre. Alla tränare är okända parametrar i nya miljöer, med nya förutsättningar. Nanne var oerhört framgångsrik i att utveckla Kalmar sportsligt mer små resurser. Men mindre framgångsrik i Hammarby när resurserna väl växte.

    Jag upplever att “utveckling” av det omtalade spelsystemet har prioriterats på bekostnad av utveckling av trupp/klubb. I bästa av världar ska det rimligen gå hand i hand. Det hade kunnat försvaras om spelsystemet hade skördat framgångar men det har det ju inte gjort, bortsett från 2014. Året då resurserna var överlägset störst i ligan i vilken det finns rätt många spelare som har andra jobb vid sidan om fotbollen.

    Man har under åren värvat flera yngre spelare (<25 år) med utvecklingspotential och som borde ha sina bästa år framför sig (tänker bl.a. på Fuhre, Saetra, Torsteinboe, Måns, Silverholt), men de har av olika anledningar inte riktigt lyft. Och den taktiska inskolningen av Aidoo, hur lång tid ska det behöva ta? Han har trots allt varit i klubben 1.5 säsonger.

    Inte heller Moneyball-värvningen Haglund, som man skulle göra om till spelande mittback fick utfall enligt plan. Hur många matcher spelade han som mittback?

    Nåja. Skitsamma. I grund och botten står inte klubben och faller med Nanne eller annan tränare utan med organisationens förmåga att göra rätt analys och utifrån den fatta rätt beslut.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Kristof.
    Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

    Paladin,

    Hur väljer du att se på faktumet att Nannes hållit på att spela ur oss ur allsvenskan två år på raken, och endast undvikit detta genom att spela ett spel han inte står för? Är det verkligen läge att ge honom en tredje chans?

    Jag ser problemet med att ta in en ny tränare, när vi redan har en på lönelistan. Men när jag ställer det i relation till överhängande risk för ett 3:e år kring bottenstrecken, så förstår jag tränarbytet.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Ev?.
    Oldcontrarian
    Deltagare
    Antal inlägg: 50

    Paladin

    Kim B är en okänd parameter, Gerhardsson har iaf tränat i AS. Ingen av dom ser jag som bättre tränare än Nanne. Någon gång ska vi byta tränare men då vill jag se en bättre tränare.

    Vad är en bättre tränare. Hur vet du att en tränare är bättre?

    Jag vill slippa ett inavlat namn utan se något nytt spännande. Jag vill att Bajen ska ligga i framkant. Titta på när klubbar ”tog fram” Rickard Norling, Stahre, Haglund etc. Det är då en klubb ofta skapar något nytt, lägger sig i framkant i utvecklingen. Jag tror absolut på namn som K Bergstrand eller andra.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Johannes: Naturligtvis behöver vi fler än elva spelare. Sluta larva dig. Jag tycker Nanne har gjort ett bra jobb. Värvningarna han och Jingblad har gjort är inte bra nog.

    Det hade inte varit katastrof med Nanne ett år till. Tar styrelsen in Kim B i stället är det illa i mitt tycke. Tar vi inte en bättre tränare hade Nanne kunnat köra ett år till.

    Jag är skeptiskt till att sätta ett lika med-tecken mellan lönekostnad och poängutfall per år. Sett över tid visar Kristoff’s länkar på ett starkt samband över tid.

    Planen var att Nanne och Jingblad skulle ha Bajen etablerat i AS inom fyra år. Tonläget från supportrar har varit delvis hysteriskt förra året och i år. Så jävla illa har det inte varit när vi summerat poängskörden båda åren. Avslutningarna har varit urusla och vi har varit ojämna över säsongerna.

    Ska vi ha ett jämnt och fint flöde av poäng som johannes propagerat för under förra säsongen så hade Nanne med Aiboo i spetsen kunnat leverera defensivt från start under 2017. Nu vet jag inte om styrelse eller Nanne varit intresserade av det.

    De felvärvningarna vi gjort anvsarar Nanne och Jingan för men det är inte dom som gör valet att som Khalili jobba runt och vifta när inte bollen kommer på fötterna. Det har dock varit för många Måns, Silverholt och så vidare.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Paladin
    Hur ställer du dig till att vi har 22 spelare som ska utföra 11 spelares jobb?

    Dessutom, hade Nanne klarat av att ta en 9e-plats med seriens 6e dyraste lag så hade vi fått en extra hemmamatch i cupen med allt vad det hade inneburit av miljonintäkter.
    Räknar man på det sättet så hade vi inte råd att ha kvar honom.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av johannes.
    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Uppenbarligen är analysen att Nanne inte är rätt man för framtiden. Då är kostnaden för hans sista kontraktsår oväsentlig för beslut, även om den – precis som du skriver – finns där. Sedan ifall analysen är rätt eller fel, det är en annan diskussion.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Kristof.
    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Tack, intressant läsning. Det tar inte bort att vi kommer behöva betala två tränarlöner för en mans jobb.

    Kim B är en okänd parameter, Gerhardsson har iaf tränat i AS. Ingen av dom ser jag som bättre tränare än Nanne. Någon gång ska vi byta tränare men då vill jag se en bättre tränare.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295
    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Ta en extra lönekostnad för Nanne ett år med vilken vinst? Det ska bli intressant att se alla grina om vi torskar derbyn nästa år.

    Herminator
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

    Ser i pressen att Sirius anser sig ha uppfunnit något revolutionerande genom att erbjuda intresserad allmänhet att köpa andelar i laget. Visserligen har jag försökt väldigt mycket att glömma transferkorgen, men den tragikomiken låter sig inte glömmas så lätt. Har någon informerat Sirius? Eller finns det några avgörande skillnader mellan transferkorgen och det som nu föreslås? Bprde vara enklare med en stor jämrans 50/50-lott…

    jildell
    Deltagare
    Antal inlägg: 3
    jildell
    Deltagare
    Antal inlägg: 3

    Årets julklapp? Var med och buda om en signerad Hammarby fotboll 2016 matchtröja:

    http://www.tradera.com/item/162204/268963184/oanvand-signerad-hammarby-fotboll-matchtroja-2016

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, sedan måste tränaren släppa in rätt nyförvärv på plan. Tänker då främst på DBW. Plus att han inte heller får ha några ”speciella favoriter” som inte levererar.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Hade Hammarby betalat lika mycket för två efteplatser som de lag som brukar komma på platserna 9-13 generellt betalar så hade det egna kapitalet varit uppskattningsvis 7-12mkr högre per den sista dagen 2016 än vad det kommer att vara.

    Så behövs kanske inte satsas så mycket mer utan snarare satsas bättre.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Kristof.
    Oldcontrarian
    Deltagare
    Antal inlägg: 50

    Skulle vara intressant att höra hur en ”typisk” värvning i Hammarby går till idag. Vilka är inblandade egentligen?

    Hjelmberg svara ju lite på det i Bajenpodden. Tror det är tränare/sportchef som identifierar behov i truppen. Sedan ges förslag på spelare. Tränare har sista ordet på vem man går på.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av Oldcontrarian.
    Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

    Precis, värva rätt och värva smart. Det är klart kvalitet kostar, men det behöver inte kosta skjortan för det. Det viktigast är nog ändå att OM vi slår på stort så måste det bli hyfsat rätt. Vi måste få ett abrupt slut på Shaaban/Khalili-värvningar med långa, feta kontrakt som ger oss nästintill noll tillbaka…

    Skulle vara intressant att höra hur en ”typisk” värvning i Hammarby går till idag. Vilka är inblandade egentligen?

    Oldcontrarian
    Deltagare
    Antal inlägg: 50

    Vad förväntas vårat egna kapital ligga på nu?

    Oavsett:
    Är det inte lite så att, för att ta vårat EK till nästa nivå så måste vi våga spendera det på det sportsliga?

    Vi har dansat lite för nära de nedre strecken två år på raken. Pengar i kassakistan är inte mycket värt, om vi nästa år dansar på fel sida om strecken. Våga satsa*, tufft att göra mål, liksom.

    * Disclaimer för den svart-vite: Nej, jag menar inte att vi skall gå all in. Jag menar att vi inte skall vara dumsnåla.

    Förstår precis hur du menar. Det är bra att vi försöker bygga upp ett eget kapital för att ha som krockkudde. Men vi måste satsa lite mer inför nästa år. Men än viktigare värva rätt.

    Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

    Vad förväntas vårat egna kapital ligga på nu?

    Oavsett:
    Är det inte lite så att, för att ta vårat EK till nästa nivå så måste vi våga spendera det på det sportsliga?

    Vi har dansat lite för nära de nedre strecken två år på raken. Pengar i kassakistan är inte mycket värt, om vi nästa år dansar på fel sida om strecken. Våga satsa*, tufft att göra mål, liksom.

    * Disclaimer för den svart-vite: Nej, jag menar inte att vi skall gå all in. Jag menar att vi inte skall vara dumsnåla.

    Oldcontrarian
    Deltagare
    Antal inlägg: 50

    BajenBerndt: Håller med dig. Mycket av det misslyckade kan härledas till uselt värvningsjobb. Om man kanske inte sa nej till allt som scout erbjuder (läs. ghoddos bla) och istället gick på polare (Måns, Silverholt, Magyar, Khalili) och namn utan rätt spelartyp som (Haglund, Melker).

    Hjelmberg uttryckte på Bajenpodden att scoutingarbetet för Januari görs under sommaren. Detta betyder att Nanne och jingblad har varit med. Hjälp oss alla. Därför är det av yttersta vikt att ny tränare kommer på plats så han kan se över scoutingen, om han vill ändra något etc. Detta måste göras snabbt. Ett namn borde vara klart.

    Sedan sätta ihop en ny trupp som placerar oss 9-5 nästa år. För att året efter lyfta.

    Skönt att vi inte fick dif i cupen då truppen kan lugnt satsa på att bygga upp och inte hetsa om att bibehålla någon svit.

    tomiisek
    Deltagare
    Antal inlägg: 13

    Detsamma tragiskt slut som förra året efter ett ny kontrakt var klart.

    Förra året – vinst mot AIK i omgång 26, sista fyra omgångarna 2:10 och 0 poäng av 12.

    Detta året – vinst mot DIF i omgång 26, sista fyra omgångarna 3:10 och 1 poäng av 12.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    De sista fyra omgångarna har varit en stor besvikelse för mig. Jogga runt, passa bakom eller i höfthöjd.

Visar 30 inlägg - 811 till 840 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.