Visar 30 inlägg - 1,051 till 1,080 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Det var bättre förr
    Svar: nej.

    Att Nanne lyckas vinna några matcher är i sig inget bevis för att han är rätt tränare att ta Bajen till nästa nivå.
    Men eftersom vi alla jämför med den misär vi haft under 1,5 års tid så framstår en seger mot en toppklubb helt plötsligt som höjden av framgång, när den i själva verket ska vara rätt rimlig.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    11 avslut igår (exakt lika många som borta mot GIF) varav fem på mål, 2 mål. Det matchar den effektivitet vi har haft under säsongen. I och med att vi har förbättrat den defensiva statistiken utan att ha spenderat en massa miljoner på nyrekryteringar börjar ekonomin bli bättre. 10 poäng av 12 möjliga med 6-1 i målskillnad. Som min vän sade igår: Man kan förbereda för framtidens fotboll, men spela nutidens.

    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Det finns två skäl att köra ett år till med Nanne. För det första så har han kontrakt ett år till (det kostar att byta). För det andra så är truppen byggd för ett spel som Nanne nog kan hantera. Det är nog första gången på länge som ett annat lag slår Göteborg i brutal fysik. Anders Andersson sa det rätt bra idag: vi spelar championshipfotboll, men det fungerar. Det kommer säkerligen att bli en rätt mödosam process att bygga om laget till något annat. På sikt håller jag helt med Kristof.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Spontant känner jag att vi under en period behöver en chefsträare som tänker långsiktigt. Dvs rekryterar yngre spelare.

    Det var bättre förr
    Deltagare
    Antal inlägg: 14

    För fyra omgångar sedan var väl nästan alla övertygande om att det var dags för nanne o bajen att gå skilda vägar. Nu 10 poäng senare. Säg att bajen i år fortsätter med nuvarande spelsätt och skördar framgångar med detta. Är han isf rätt man att träna bajen nästkommande år om han slår fast att det är såhär vi ska spela. Alltså om han går med på att släppa sitt trams för framtidens fotboll etc. ?

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Har känt hela veckan att vi skulle ta tre pinnar idag. Att det blev årets bästa insats kom som en liten bonus. Nu kommer vi rimligen torska i cupen på onsdag. Klassiker.

    Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

    Jag har inga större förhoppningar om några poäng idag. Hur många tankar IFK än har på annat håll så är de klart bättre än oss, även med en A/B-uppställning. Jag tror ändå inte att deras europaspel påverkar dem så mycket. Det hade varit en helt annan femma om de hade tvingats till en resa till Azerbadjzan inför mötet med oss. OM Göteborg får en reaktion så kommer den tyvärr för oss först i nästa omgång.

    0-0 kanske vi kan gneta oss till i bästa fall. Hur det än går så ska vi i alla fall inte åka dit på en jävla kontring igen. Då är det återigen kardinalfel. Om Göteborg vill ha tre poäng i den här matchen så ska de tvingas gå framåt och skapa nåt själva. Fan, om vi skänker bort tre poäng åt dem med nytt hjärndött spel.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Skumt. Första sidan visades inte. Matchdag iaf. Hoppas vi tar poäng nu.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Paladin.
    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Jag slogs av en sak när jag slökollade på OS-finalen igår. Det är total brist på fusk i samband med inkast, frisparkar samt jag såg inga filmningar. Hur många meter tjuvas på inkast i varje AS-match? Jag är så less på den skiten.

    Tänk om domarna bemödade sig med att följa regelboken och beivra skiten.

    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Gärna att vi satsar på 10 mkr i spelarförsäljning, men då måste vi ha positivt eget kapital på 20 Mkr. Erfarenhetsmässigt går det där oerhört mycket upp och ner. Så måste vi satsa på säljbara spelare också, inte helt oväsentligt.

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Stort tack Kristof! Ungefär som jag trodde. Att den sportsliga utvecklingen går trögt och knappast framåt syns därmed både i tabellen samt i antalet spelarförsäljningar. Andra klubbars värdering av Bajens spelare säger tyvärr mycket… Således, blir det intressant att ställa potential kontra intäktsökning för klubben. Vi har som du skriver enormt mycket att vinna på att få en ökad input till kassan via spelarförsäljningar kontra intäktsökningarna i procent för tex marknad, plåtar och merch.

    I min ”skuggbudget” för 2017 bör därmed kapital avsättas på att styra upp den sportsliga verksamheten för framförallt scoutingverksamheten och för en ordentlig sportchef. Till det kommer en tränare som likt Linderoth kunde kombinera spelarutveckling och utveckling av ett modernt och framgångsrikt spel. Historiskt sätt är det också just här, exklusive Linderothperioden, vi har varit enormt svaga, vilket kostat både sportsligt och ekonomiskt. Måste ju bara sitta ett gäng högt kompetenta sportchefer, scouter och tränare i Norden som mer en gärna skulle hoppa på ett sånt uppdrag i Bajen. För egen del är det betydligt mer intressant att följa vilken väg Bajen väljer här än vilka spelare som ev ansluter i nästa transferfönster. Jens Andersson med gulsvart förflutet är väl den enda svenska sportchefen som gjort nån slags karriär i den rollen, vore kanske ett namn att höra med….

    Waylon: vad gäller resterande matcher visar även tidigare inbördes möten både i år och förra året att vi bör landa på runt 30 pinnar. Tveksam om det räcker till att undvika kvalplatsen. Förhoppningen är att framförallt häif och/eller sundsvall rasar likt falkenberg gjorde under våren och helt hamnar under isen. dif och vi kommer bytas om lite närmaste omgångarna om vilka av oss som ska göra sundsvall och hälsingborg sällskap där nere. De har ett ”lättare” schema närmaste 3 matcherna medan vi har ett svårare och de har ett riktigt tufft program där efter medan det lättar för oss. Vi har dock peking och nöff-nöff de två sista, kommer krävas att vi skräller alt gnetar oss till två kryss där för att kunna säkra kontraktet. I övrigt ser allsvenskan ut att ha, likt våren, ett stökigt program närmaste tiden, kommer svänga i prestationer rejält varav det är extremt viktigt att inte gå på några nitar. 3 pinnar i Sundsvall hade varit värt enormt mycket, en av säsongens viktigaste matcher såhär i efterhand, där Nanne fegcoachade bort oss. Mycket onödigt!

    Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

    Det är knappast bra, men vissst är det bättre. 2-5-6 har vi borta på plastmatta.
    Det blir 0,85 poäng per bortamatch på plast (apa ej medräknat) jämfört med 0,44 poäng per match på bortamatch på gräs. Nästan dubbelt så ”bra” alltså. Oavsett statistik så tycker jag att spelmässigt har det varit stor skillnad på vårt spel gräs vs plast… Vårt tröga spel blir ju ännu trögare på gräs och passningsspelet blir faktiskt oftast ännu sämre. Egentligen borde det väl vara tvärtom, att vi borde ha lättare att hänga med i det lägre tempot som gräs medför, men icke. Det talar ju också emot att vi skulle vara så mycket bättre på att brunka. Det borde ju vara lättare att t.ex. glidtackla på gräs och de flesta verkar hålla med att det blir ett mer fysiskt spel på gräs.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Palini.
    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Palini, fast är det sämre stats än bortamatcherna på konstgräs (bortaderbyna mot grindif borträknade)? 🙂
    Kanske inte underlaget som är boven, utan bortaspelet generellt. Vilket blivit bättre de senaste 2 bortamatcherna.

    Jag tycker att vi bör vinna hemma mot Örebro, Häcken och Elfsborg. Tre mittenlag.

    Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

    Jag svarar mig själv, var tvungen att kolla upp det där.

    Nio spelade matcher på gräs sen vi gick upp i allsvenskan igen. Resultatraden är föga smickrande 1-2-6. Alltså fem inspelade poäng på dessa nio matcher. Nu ska vi ta sju poäng på tre matcher? Fan tro’t, men hoppas kan man ju alltid. Själv skulle jag vara glad för fem-sex poäng i dessa tre matcher, men kanske tre-fyra är mer realistiskt?

    Jo, i och med de två sumpade poängen mot Sundsvall blir paniken kvar och helt säkert vår plats i de nedre regionerna. Då kanske man kan se fram emot lite raffel i höst trots allt, spännande! Jag har varit mer än orolig för att vi skulle få spela en hel drös med matcher som gäller exakt noll och intet…

    Sundsvall kommer helt klart också fastna där nere och är mitt tips för kvalplats. De var ju till och med sämre än Falkenberg och Gefle, enligt min åsikt. Maken till tandlöst lag har jag sällan sett. Noll kreativitet i det laget numera och nåt vidare försvar har de ju inte heller även om de höll nollan mot oss. Helsingborg har nog hyfsad panik nu också och lär blir kvar där nere. ÖFK och Jönköping har en helt annan stabilitet och klart lägre kravbild så de tror jag inte behöver oroa sig särskilt mycket. Djuren lär väl tyvärr kravla sig uppåt nu. De tre-fyra närmaste omgångarna blir avgörande. Få poäng där så blir den härliga paniken kvar. Kalmar… Ja, kan kanske också dras ner i skiten. Mycket hänger nog på nyförvärvens utväxling där och att deras brassar håller sig hela.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Abedi, lite såhär, mkt förenklat:

    Publikintäkter: Topp 3 (det är deltagandet i internationella matcher, som håller oss från förstaplatsen)
    Spons/Marknad: Topp 4 (om HFAB ökar från 30mkr till 35ish mkr nästa säsong)
    Centrala pengar: Botten 5 (då de baseras på rullande 5 års sportsliga prestationer, ca 4mkr bakom topp fyra, 6mkr bakom topp 3.)
    Försäljning spelarkontrakt: Botten 5ish (Senaste åren har HFAB sålt spelarkontrakt för 1.7mkr i snitt, Lite bench exkl MFF: AIK – 19mkr, IFK Gtbg 20mkr, DIF 6.7mkr, 18mkr)

    Det är hur tydligt som helst att det är det sportsliga som släpar efter och den största potentialen finns.
    Skulle vi till exempel ha en årlig medelinkomst på ca 10mkr från spelarförsäljningar att luta sig på, så skulle kanske värderingen av de spelarkontrakt som man velat köpa under sommaren lirat med säljarens värdering. T,ex.

    Så man kan indirekt säga, att vi också är beroende av spelarförsäljningar för att få ekonomin att gå ihop. Så vi måste komma dit. På köpet får man en bättre tabellplacering.

    Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

    Bra där, Waylon. Jag vill anmärka på det du kallar ”lättare period”. Okej, den ser onekligen lättare ut än de ”svåra perioderna”, men då ska man nog hålla i minnet att tre av dessa fajter går på bortaplan och alla dessa tre är på gräs. Med tanke på vårt skrala facit på bortaplan och vårt ännu skralare facit på gräs så känns det som en gigantisk glädjekalkyl med sju poäng på dessa tre fajter. Har vi ens tagit sju poäng totalt på bortaplan på gräs på en och en halv säsong nu?

    Spelar vi lite smartare mot topplagen, så borde vi ha även poängchans där. De är inte så överlägsna oss som alla tycks tro. Vår trupp har sina fördelar och sannerligen sina brister, men jag undrar faktiskt inte om bristen på spelintelligens är den största, i hård konkurens av avsaknad av speed, men här har det blivit bättre med Dibbas och framför allt Aidoos intåg. Men ibland spelar vi så fruktansvärt ointelligent att jag får ont i huvudet på riktigt.

    Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

    Waylon,

    Bra inlägg, gillar sånt och har inte mycket att anmärka på.

    Dock det sista om tydlig linje, så är väl detta något äntligen fått iom Nannes intåg även om det sedan inte funkar att omsätta i praktiken överhuvudtaget.

    Waylon
    Deltagare
    Antal inlägg: 8

    Tycker spontant att avslutningen av serien kan delas in i tre faser: en svår, en ”lätt” och en svår. Klistrar in och tippar poängskörden:

    SVÅR PERIOD
    Hammarby – IFK Göteborg 1p
    AIK – Hammarby 0p
    Hammarby – Örebro SK 0p

    LÄTTARE PERIOD
    Jönköpings Södra IF – Hammarby 3p
    Hammarby – BK Häcken 1p
    Falkenbergs FF – Hammarby 3p
    Helsingborgs IF – Hammarby 1p
    Hammarby – Djurgårdens IF 1p

    SVÅR PERIOD
    Hammarby – IF Elfsborg 1p
    Östersunds FK – Hammarby 0p
    Hammarby – IFK Norrköping 0p
    Malmö FF – Hammarby 0p

    Med dessa 11 poäng landar vi på 32 poäng, vilket borde räcka för att undvika kval. Räknar med att ett eller två lag av GIF, ÖFK, JSödra, KFF, dif, HeIF faller ihop lite under hösten. Nyckeln till överlevnad tror jag blir att mobilisera kraft efter de kommande tre matcherna där jag inte tror vi drar in många poäng.

    Därefter väntar mer eller mindre 6-poängsmatcher under ett tag. Väl där hoppas jag att vi är tillräckligt bra tränade för att kunna stå upp när många brukar krokna lite. Viktigt att vi fortsätter försvara bra då och inte ge de andra lagen där nere 3-poängare. Är lite förvånad hur pass bra Aidoo och Wiklander funkat. Men de kompletterar varann riktigt bra, Boo styr tydligt och faller och Aidoo stöter riktigt bra med sin fina fysik. Aidoo är ett grymt råämne, fyller 21 om en månad. Kan bli något riktigt stort av honom.

    Hoppas innerligt att vi är på hyfsat säker mark inför avslutningen. Mot Ellos och ÖFK kan vi kanske ta någon poäng men sista två mot guldjagande topplag räknar jag med förluster. Vore skönt att få lägga denna säsong till handlingarna och se fram emot allsvenskan -17 med en ny tränare. Gerhardsson är väl hetaste kandidaten att ta över. Ett val som känns spännande och ”roligt”, mitt enda frågetecken är väl om Pablo isåfall är rätt man som assisterande. Vill gärna få in någon som får jobba hårt med försvarsspelet då jag upplever att Gerhardssons styrkor ligger i det offensiva, kreativa spelet. Förutsatt att vi hänger kvar är jag iaf nöjd med att firma Nannblad inte slösat loss under sommarfönstret, så en ny tränare får utrymme att direkt påverka truppens utformning.

    Hursomhelst hoppas jag att man tar ett helhetsgrepp kring sporten och har en tydlig linje framöver. Vi måste länka ihop ungdomssidan bättre med A-laget, samt börja värva spelare med större utvecklingspotential (och därigenom ekonomisk potential). Vi måste utnyttja momentumet som vi fortfarande har med publiksiffrorna, och inte fortsätta slösa pengar på spelare som bara har några år kvar. Skrämmande hur mycket bättre tvillingklubbarna varit på egna produkter samt unga nyförvärv senaste åren.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Mycket bättre försvarsspel med bra arbetsfördelning mellan Aidoo och DBW. Hela försvaret imponerade inklusive Kristinson som verkade tryggare i sitt agerande. Synd att JP fick en tidig varning och var tvungen att hålla igen. Fortfarande lika dålig matchcoaching av Nanne. En sliten Erik skulle fått en kantposition och sen in med Khalili på mitten. Alex skulle ha kommit in tidigare. Pa Dibba var väl okej men inte mer. Saknar verkligen Torsten!
    JP är borta mot Göteborg. Vem skall ersätta?

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Det liknar förra året. Starkare defensiv och missade målchanser. Vårt spel såg tidvis stabilt ut. Ett tag var vi grymt tillbakatryckta.

    Mittlåset ser iaf bra ut nu i jämförelse med Sätra/Magyar.

    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Det blir en spännande höst i alla fall. Som skrivits nedan kommer det lag som går till kval ha mer poäng än det brukar. Tät tabell. Efter tre lätta matcher som har gett oväntade sju poäng, kommer nu tre svåra matcher. Vi får nog vara tacksamma för fyra poäng från dessa.

    Vi hade en del bra chanser, mest ifrån fasta, men vi spelade verkligen inte särskilt bra. Vi har stängt igen bakåt, men skapar inte mycket längre. Det är nog bara att stå ut med det till synes halvdana spelet. Aidoo trivs, och även om kvaliteten sviktar ibland är vare sig Boo Wiklander eller Solheim några som lägger fingrarna emellan. Gäller ju Haglund också.

    Stefan
    Moderator
    Antal inlägg: 5

    Det där kvalstrecket är som ett jävla tuggummi under ens sko.

    Otroligt svårt att peta bort.

    Och även när man tror att man fått bort det, så fortsätter det att klibba mot golvet när man går.

    Man blir liksom inte av med det…

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Lite surt. Vi skapade tillräckligt med goda möjligheter för att kunna avgöra. En typisk bortamatch. Som JSödra borta sommaren 2014. Då gjorde vi dock 4 mål på fyra avslut. Hursom, en viktig poäng att ta med sig.

    Vi har ett kanonläge på Söndag. IFK ligger mitt i ett för dem oerhört viktigt kvalmöte. De behöver verkligen pengarna. Match för dem nu på torsdag samt nästa torsdag. Förhoppningsvis kan vi utnyttja det.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Kristof.
    Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

    Det här var nog en av de sista poängerna vi tar i årets allsvenska tyvärr. Fullkomligt värdelös insats igen.

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Kristof: Hade varit riktigt intressant om du skulle orka ta fram en ”skuggbudget” för Bajen nästa år dels baserat på tidigare budget/utfall dels benchmark på andra allsvenska klubbar. Dvs, gå bakvägen för att analysera vilket ekonomiskt utrymme vi faktiskt har att röra oss med närmaste åren. Vore också intressant att se på vilka intäkt/kostnadsposter vi släpar efter på/. Utan att ha direkt på fötterna så överpresterar vi tex på biljetter, rör oss i mellanskiktet på spons och underpresterar på spelarförsäljningar. Håller vi ens ”allsvensk nivå” där? Knappast va? Min poäng är att det enkelt borde gå att identifiera detta för framtiden och vad olika scenarier skulle innebära för Bajen. Tex vad hade spelarförsäljningar i nivå med ajk och grindif inneburit för vår kassa, dvs vilken fördel har vi av vår stora publik?

    Kvällens match. Vi vinner med 2-1 igen. Romulo överraskar med att avgöra en dystergrå tillställning.

    Drutten
    Deltagare
    Antal inlägg: 8

    Jag ser med tillförsikt fram emot höstsäsongen och jag är övertygad om att vi kommer gneta till oss mer poäng än vad vi gjort hittills (och kanske en del överaskande).

    Jingblad nämnde ju det på infomötet om jag hörde rätt att det är mer fokus på enskilda motståndare än tidigare, vilket jag tolkar som att man struntat i att spela efter motståndaren och bara spelat enligt det sätt man själv vill. Nu anpassar vi oss efter motståndet och det tror jag kommer vara ett vägvinnande koncept för att plocka tillräckligt med poäng. Vi är inte på långa vägar ett lag som bara kan spela efter våra förutsättningar, finns det något lag i Sverige som klarar av det? MFF & Norrköping kanske?

    Till sist, jag hoppas innerligt att vi får ett annat styre av laget till nästa säsong. Någon som har bevittnad erfarenhet att spela det spel Bajen vill spela. På nämnda infomöte så sa ju Kindlund det rätt ut att vi ska spela en offensiv fotboll och att det var utifrån de kriterierna man anställde Nanne. Med facit i hand var det kanske rätt eftersom vi spelade i superettan och vi gick upp med ett helt ok spel vårt första år. Men jag ställer mig mycket frågande till det på lång sikt då han knappast har en historia av att spela en sådan fotboll och de har ju inte gått toppen de senaste 1,5 åren.

    Att de lyckades värva geniala brassar samtidigt som man hade 3 hyffsade bröder vid efternamnet Elm är knappast ett bevis på att man har förmågan att spela offensiv fotboll. De hade väl dessutom en sportchef eller var det scoutingchef som hittade dessa guldkorn, inte Nanne själv. Och oavsett vilket var det kanske spelarna förmåga snarare än Nannes taktiska briljans som låg till grund för Kalmars framgångar.

    Nåväl, match mot Sundsvall ikväll och det vore ju alldeles förträffligt om ”släkten är värst” floskeln infrias ikväll med en Pa Dibba som visar att han blir en tillgång. Samma startelva som senast fast med Dibba på topp?

    EDIT: Kollade snabbt på tabellen. Omgång 18 avslutas med Sundsvall-Bajen och J-Södra-Östersund. Vid Bajen vinst ikväll går vi upp på en nionde plats (förutsatt att J-Södra och Östersund inte spelar lika). Det är en sjukt tajt tabell där avståndet till Häcken (6:e plats) vid vinst ikväll bara är 4 poäng. Känns som det kommer bli en jävla streckstrid för att undvika kvalplatsen där vi långt ifrån går säkra. Jobbigt!

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Drutten.
    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Paladin, bra med lite optimism från dig och Kristof. Håller helt med kring att vi har en tillräckligt bra trupp för att hänga kvar. Jag har tidigare sagt att vi borde kunna hamna i mitten på tabellen med de spelare vi har. Nannes misslyckande hitintills betyder inte att vi inte kan styra upp resten av säsongen. Vi har de senaste matcherna sett en rejäl ändring av laguppställningen, vilket verkar ge resultat. Två nya mittbackar och PH ut på en kant är ganska sensationellt i förhållande till tidigare mer eller mindre permanenta positioner för LS, RM och PH. Kan verkligen undra ”vilka” som är med och styr just nu? Inte är det enbart Nanne, inte!?
    Mycket intressant match till kvällen. Vill nog gärna se ett inhopp från Khalili, vilket vore intressant.

    Är Torsteinboe spelklar i dagsläget?

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Det gläder mig att du är lite mer optimistisk Kristof. Det ser inte bra ut men det är långt från kört.

    Den här säsongen har hysteriska människor triggat varandra på sociala medier så att allt är kört från start enligt dom. Det är det inte.

    Det finns mycket att vara besviken över men vi har både tränare och trupp för att klara oss kvar. Sundsvall blir en vattendelare. Jag är orolig trots två raka vinster för jag anser att vi hade tur i båda matcherna. Spelar vi bättre i Sundsvall och tar poäng så blir jag lugn.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Poängfördelningen i allsvenskan så här långt med två lag i respektive svans (mkt hög poäng, mkt låg poäng), indikerar på att det troligen kommer att krävas mer än de där standard 30 poängen för att undvika en kvalplats denna säsong. Kan bli en rätt rafflande höst. På sitt sätt rätt skönt ändå.

    Kommer ihåg att jag efter omgång 2 skrev att också denna säsong var förlorad och över. Jag tar tillbaka det. Den har varit lärorik. Girigheten efter tabellplaceringar har uppenbarligen återigen skapat splittring. Inga konstigheter egentligen, men efter varje uppgång efter fall kan man tro att det ska infinna sig åtminstone en mindre förändring i beteende. Oavsett om det arbete som görs är rätt eller fel, så är det inte enkelt att arbeta långsiktigt. Otacksamt jobb.

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Kristof.
    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Det centrala måste ju vara att Nanne inser att han har gjort samma sak två år i rad. Han har en trupp byggd för ett klassiskt Kalmarlir, förutom att det har saknats snabba forwards. Sedan har han av någon anledning drömt om att spela något annat, oklart vad. Truppen är överlag gammal, näst äldst i allsvenskan, och långsam. Antingen får han väl acceptera fakta, dvs. att vi får spela en rätt trist och cynisk fotboll. Det kanske är värt att komma ihåg att både Z och Krattan fick ju exakt samma kritik på sin tid. Men det var ju framgångsrikt 1998 och 2001.

    Norrköping är intressant, de har bytt en halv laguppställning men spelar fortfarande bra. En hel del spelare som inte platsat riktigt på annat håll går där in och gör det bra. Framgång föder framgång. Ska vi gå in på en ny linje, som vi gjorde med Linderoth, krävs liksom då att vi byter ut en hel del spelare i truppen. Då krävs nog tålamod, mod och uthållighet.

    Fönstret var ju inte så spännande, men jag kan också tycka att det inte är en lösning att bara rotera spelare till en rätt hög kostnad utan att lyckas sätta en konsekvent spelidé.

Visar 30 inlägg - 1,051 till 1,080 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.