Visar 30 inlägg - 211 till 240 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Det är intressant att se var smärtgränsen för matchande av Odilon går. Aidoo hade det kärvt i början.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Zilver, du undrar över moralen? Vi har ju tappat några starka ledartyper i Kennedy, Hamad och Paulsen. Det blir kanske svårare nu för Bilborn att hålla alla starka viljor i schack. Hoppas mycket på Jocke Björklund när det gäller att hålla ihop truppen. En kille som spelat i både Benfica och Valencia borde respekteras av grabbarna. Gillar inte när man snor frisparkar av varandra, speciellt när du är ny i laget! Avsaknaden av Svendsen och Tankovic var tydligen påtaglig. Fast, jag undrar fortfarande ifall Bilborn verkligen vill satsa på Svendsen trots hans snabbhet och spelsinne. Självförtroende kommer ju först om man får spela!

    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Just nu är vi i bästa fall sexa i Sverige. Efter MFF, Peking, Häcken, och grannklubbarna. Kanske även efter svårbedömda Östersund. Ett hyfsat mittenlag. Sandberg, mittbackarna och Jeppe är ok, Wiland och Junior när friska. I övrigt frågetecken. Vi var inte ens nära idag. Var är moralen?

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Usch. Det här året har alla ingredienser till att bli ett riktigt jobbigt år. Den har några ingredienser till ett fint år också. Men dessa är just nu mycket svåra att hitta.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av Kristof.
    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, kul att vi kan öka våra publikintäkter. Här finns mer att plocka in vid sportslig framgång men också att hitta ny publik vid tillfällen med lägre tillströmning, exempelvis sommartid.
    Undrar om det finns möjlighet att stabilisera dagens trupp för att få till ett samspelt lag över hela året, vilket var AIK:s segerrecept förra året. Enligt Jesper Jansson har vi bra balans åldersmässigt i denna trupp. När det gäller spelarförsäljningar så ligger väl Paulsen och Borges på 2019. Vi fick väl inga pengar för Hamad? Hoppas vi nu också får jobba vidare på sponsorsidan och slipper publikskandaler med bengaler och annat skit!
    Till sist, är mycket nöjd med nya klubbhuset vilket bör ge ökad status och framtidstro hos spelarna och även arbetsro för personalen.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Absolut, måste sortera upp den lite bara. Den är ganska kaotisk med data lite huller om buller. Tar alltid tid att komma igång och kunna orientera mig i den när jag öppnar upp efter uppeghåll 🙂

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Kris, had du lust att dela med dig av en datafil som jag kan mickla med i BI? Har du en Excel som du genererar graferna i så vore det perfekt.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Tack Kris! Efter att ha lät så inser jag att vi snabbt måste öka intäkterna rätt rejält. Vi har rampat upp investeringen i truppen för att få resultat. En parallell med solnas investering för att ta guldet.

    Det är på tok för tidigt men jag gissar att vi inte kommer sakna Neto lika mycket som Paulsen.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av Paladin.
    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Jag har blivit pro VAR på äldre dagar, faktiskt.

    Liten snabb kommentar på bokslutet. Skulle jag behöva sammanfatta Hammarby Fotboll AB:s resultat för 2018 med en mening så skulle jag säga att ekonomin har blivit bättre men finanserna sämre (för ett par år sedan var det tvärtom, goda finanser men dålig ekonomi).

    För första gången på många år har alltså Bajen presterat i par med kostnaderna, jo faktiskt ngt bättre till och med. Fantastisk!

    Den första figuren visar årets relativa prestation i allsvenskan. Det är alltså hur mkt klubbkollektivet betalat i genomsnitt per respektive placering under tre säsonger, 2016 till 2018 med 10% konfisensintervall.

    Finanserna då, inte lika fantastiskt.
    Den andra figuren visar den finansiella utvecklingen. Intäkterna har ökat. Tillgångarna likaså Soliditeten (eget kapital av totalt kapital) har en negativ trend = ökad risk. Konsolideringsgrad som Elfsborg har haft som ett KPI är ner = ökad risk. Generellt är balansräkningen svag tycker jag, med tanke på att ekonomin ökat som den gjort. Det är en löneinflation som pressar marginalerna.

    Vi ska komma ihåg att budgeten som kommunicerades på årsmötet för ett år sedan visade en vinst på 3.6 miljoner kronor för bolaget. Intäkterna landade på lite drygt 12 miljoner över budget. Resultatet närmare fem miljoner under.

    Nu kommer ni säga att Paulsen och Neto pengarna från Januari 2019 gör att risk nyckeltalen har kommit ner.
    Enligt en ögonblicksbild ju då är det ju så förstås. Men det återstår ju att se hur mycket av de pengarna som kommer att behöva spenderas under året för att motsvara de högre ställda förväntningarna på laget under 2019.
    För sanningen är ju den att Pa Dibba pengarna förbättrade dessa nyckeltal den dagen han flyttade till Kina.

    Så profit under 2019 vore välkommet. För erfarenheten säger att det kan vända och sen går fort utför om man gör ett par rekryteringsmisstag.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Oavsett nackdelarna med var är det bättre än allt skit vi råkat ut för. Trelleborgs räddning med händerna på mållinjen, bollar som varit inne etc.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Jag är pro-VAR.
    Av den enkla anledningen att jag gillar rättvisa.
    Det är helt enkelt bättre med en extra VAR-granskning för mycket, än med ett felaktigt domslut för mycket.

    Det är klart att det finns barnsjukdomar med systemet. Precis som med allt annat.
    Men grinandet om att folks måljubel riskerar att vid något enskilt tillfälle gå förlorat, ja det är för mig fullkomligt irrelevant.

    Istället tror jag att, när granskandet väl nått en form av standardnivå, så kommer fusket på plan att minska och fler matcher än idag avgöras med ett större mått av rättvisa.
    Gott så.

    Testaccio
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

    Skrev några rader om VAR. För det får fan i mig aldrig bli insläppt i den svenska fotbollen.
    https://www.overodds.se/blogg/det-var-sa-har-det-blev-med-varfotbollen-och-uselt-bajen

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    En sån superstart som vi fick i fjol lär inte hända på många år igen, om någonsin. Kan inte minnas att ens MFF eller Göteborg haft det ens när de dominerat serien stort. Nä, åtta vinster och ett kryss på nio första matcherna är bara att glömma, känns som en våt ouppnålig dröm men det kan förhoppningsvis bli bra ändå, även om det mesta känns ganska osäkert nu med både vår egen och andra lags kapacitet. Men om vi litar på Billborns förmåga att få ihop det borde följande vara fullt möjligt på de första tolv matcherna. Elfsborg (b) 1 p, Kalmar (h) 3 p, Helsingborg (b) 1p, AFC (h) 3p, MFF (b) 0 p, DIF (h) 3 p, Örebro (b) 3p, Sirius (h) 3p, Östersund (h) 1 p, Göteborg (b) 3 p, Norrköping (h) 3 p, AIK (b) 1 p. Det skulle ge raden 7-4-1. 25 poäng av 36 möjliga, vilket skulle vara mycket bra tycker jag. Bör väl minst ge en topp tre-placering, kanske t o m bättre. Och då har jag ändå varit försiktig i två matcher vi spelmässigt borde kunna vinna, Ellos borta (premiär är premiär) och Ö-sunk hemma (vårt förbannade bogeyteam). In Billborn we trust!

    nära döden
    Deltagare
    Antal inlägg: 38

    Billborn vill utveckla spelet. Det tillsammans med ett antal nya spelare kan göra att det går knackigt i början av säsongen. Men när spelet satt sig så kan vi förvänta oss minst lika bra spel som förra säsongen. Och med lite tur (som ett bra lag ska ha) och ett minimum av skador så bör vi bli bäst i stan. Med det är jag nöjd.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Vi rustar på. Jag funderar på om vi kan få en lika bra start som förra året? Det är svårt att vinna 3-4 matcher på raken. Jag har mer förtroende i år än förra året men nu vet andra lag att dom måste se upp. Spännande tider!

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Enligt Jesper Jansson ord på föreningsmötet, så behover vi en målvakt plus två offensiva nyförvärv.. Målvakten är ju klar.
    Ifall det nu stämmer med att Alexander Kacaniklic är klar för oss, så är det bara en ytterligare spelare vi kan förvänta oss. Med tre tunga förluster som Hamad, Borges och Paulsen vågar jag inte vara alltför optimistisk. I dagsläget skall vi spela in fem nya spelare i och med att Junior och Wiland är borta under våren. Att ersätta Paulsen går nog bra men i övrigt? Dock, det ser onekligen spännande ut med flera av nyförvärven inklusive den nya målvakten.

    Annars gav föreningsmötet många positiva vibbar kring publik, ekonomi, samarbetet med Frej och ungdomslagen.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, tack för svaret. Det var mer positivt än vad jag trodde.
    Har också för mig att vår hyra står i relation till publiktillströmningen. M.a.o. vid mindre publik blir det lägre hyra. Stämmer det?

    Annars ser det ju lovande ut att vi fortfarande inte har nått taket när det gäller antal åskådare. Tror dock att vi måste vara vaksamma på att behålla den ”nya publiken” som i huvudsak tycks vara barnfamiljer och kvinnor. Fler helgmatcher, diffrentierade priser, bra service och ingen rök och eld. Sen vill jag ha en extra satsning sommartid med att få turisterna till våra matcher.

    När det gäller träningsmängden så handlar min undran snarare kring varför vi inte får fram fler färdiga spelare ur egna led, eller att vi utvecklar unga talanger bättre. (med undantag för Aidoo) Där kan man tänka sig att vi gör samma fel som andra klubbar, möjligtvis med undantag för Malmö. M.a.o. stöper dem i samma form. Jag vill gärna se att vi hittar egna vägar framåt så att vi inte bara är det mest populära laget i Sverige utan också det mest talangfulla och likaledes det bästa.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    På fråga ett:
    Arenaavtalet med AEG regleras inte via intäkterna. Man betalar en hyra (kostnad). Hammarby sköter marknadsföring av matcher och sätter biljettpriser och får biljettintäkterna i sitt fullo (förutom den där adminavgiften som AXS tar ut). Hammarby hade högst publikintäkter i allsvenskan 2017. Snittintäkten per biljett ligger ganska jämförbart med de andra storklubbarna, trots att klubben subventionerar ståplats på långsidan (sittplatser på den ytan hade gett högre intäkter),

    Vad gäller hyreskostnaden så är den skattesubventionerad i och med att staden äger själva arenafastigheten genom SGA Fastigheter AB som går med ca 100 miljoner i förlust varje år. Fastighetsbohagets intäkter var 72 miljoner för 2017. Det är alltså det AEG betalar staden för att driva alla arenorna i Globen-området.

    Jag skulle uppskatta att Hammarbys hyra är ungefär hälften så stor som MFF:s arenakostnader (då har jag dragit bort MFF:s intäkt för uthyrning av lokaler på arean).

    Hoppas du fick svar på frågan.

    På fråga två:
    Intressant fråga som dock är omöjlig att svara på från sidlinjen. Vi har inte någon data att analysera.
    Däremot är det tydligt att spelarkostnaderna har ökat kontinuerligt från 2014 och framåt. 2018 var de sportsliga prestationerna för första gången sedan 2014 i paritet med spelarkostnaderna. De svaga prestationerna under 2015-2017 har som tur är kunnat finansieras tack vare en lojal och tålmodig publik.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 4 månader sedan av Kristof.
    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, har några frågor kring våra intäkter som jag undrar över och gärna vill ha din åsikt kring dessa.
    Med tanke på våra höga publiksiffror och numera tämligen höga sponsorintäkter borde utfallet vara högre, trots tämligen svaga intäkter för spelarförsäljning.

    Frågor:
    1/ Borde inte våra intäkter vara högre på matchdagen med tanke på våra publiksiffror? Har vi möjligtvis ett för dåligt avtal med Eventbolaget/AEG? Indirekt är ju avtalet med Stockholms stad som ägare av Söderstadion(Tele2)
    Kan fundera över ifall vi är i en ”gisslansituation” med ett privat företag. Offentlig verksamhet blir, i stort sett, alltid dyrare med privata entreprenörer, (oavsett vad borgerliga politiker säger)

    2/ Har vi börjat dra på oss onödigt höga administrativa kostnader inom bolaget? Skulle vara intressant att se dessa kostnader i relation till intäkter samt i jämförelse med andra klubbar? Tycker mig se samma tendens om för drygt tio år sedan då både spelarkostnader och andra kostnader drog iväg? Tycker annars att utökade kostnader för den sportsliga staben kan motiveras?

    3/ En tredje fråga som kanske inte riktigt är ditt bord. Tränar vi för lite i förhållande till svenska och utländska klubbar?

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Den allmäna uppfattningen har ju varit Bajen inte behöver sälja spelarkontrakt för att fixa ekonomin. Men de senaste årens empiri säger ganska tydligt att man behöver göra just det. Sälja spelarkontrakt för att fixa ekonomin.

    1) Ekonomin är inte tillräckligt bra för att prestera bättre än en 9:e (+-2) plats i allsvenskan.
    2) Aidoo affären gick till att täcka svarta hål. Så är det ju faktiskt. Inte i resultaträkningen men i truppen. Utan Aidoo pengarna så hade truppen 2018 sett helt annorlunda ut än den som tog laget till en 4:e plats.
    3) Dibba affären har gått till att täcka svarta hål. Utan den hade Djurdic rimligen inte kunnat få ett nytt kontrakt. Han hade troligen lämnat i vinter. Ingen Rodic etc. Dibba hade förvisso varit kvar. Men ni fattar.
    4) Skulle transfervinsterna upphöra, så skulle det – allt annat lika – uppstå ett kompetensunderskott i truppen.
    5) Skulle man nu fortsätta investera trots punkt 4 så flyttas kompetensunderskottet över till resultaträkningen (det gör det rimligen annars också förr eller senare, när publiken slutar gå på matcherna). Det här har vi sett flera exempel på i allsvenskan under årens lopp.

    Så det är med andra ord viktigt man har en trupp med potentiella prospects, för nu har man lämnat tryggheten.

    Bra trupp -> sportsliga framgångar -> spelaraffärer -> bibehållen bra trupp.’

    Såhär:

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Vilken skillnad det gör när man har folk som faktiskt kan köp/sälj-spelet.

    Att vi nu tycks sälja en spelare för 20Mkr eller mer, och ändå har kvar flera spelare i truppen som kan gå för ungefär lika mycket pengar, det var vilda fantasier bara för några år sedan.

    Mycket som går åt rätt håll nu!

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Den här tiden är så lömsk. Jag vet inte vilka som kommer att försvinna och behöver ersättas. Några namn har fått stryka på foten och ska ersättas. Ett par namn in är redan klara. Det måste vara ett helsike för SC och tränare att få ihop fönstren.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Då rullar ”silly season” igång. Bojanic ser ut att vara ett bra val när det gäller ”två-vägsspelare”. Intressant att se är hur vi slussar in våra egna unga spelare. Är vi tillräckligt skickliga på att utveckla det vi har eller behöver vi hjälp på vägen. Nu ser det väl ut som om Marcus Degerlund, Dusan Jajic och Leo Bengtsson äntligen kan ta en plats i A-laget eller åtminstone stå mycket nära en startplats. Trots allt blir de 21 bast under året. Nu bör vi kunna se ifall de duger för Allsvenskan?!

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Djurdjic blir garanterat klar. När det kontraktet förlängdes sa JJ att man ser honom som spelaren man bygger laget runt.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Paladin, det blir nog så att Djurdic blir kvar. Det är svårt att hitta bra anfallare i dagsläget. Pa Dibba kan ju knappast bli något annat än en hyfsad ersättare under ett par år. Har samma förhoppningar på JJ som du har men det blir inte lätt. Annars är det två-vägsspelare på kanterna som jag saknat mest under året. Vi får se ifall Leo blir en av dem eller att Leo blir en av tre anfallare i ett något annorlunda rakare spelsystem. Svårigheten med ”mycket bollinnehav” har ju visat sig under året. Misstänker att en justering är på gång.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Även Pa Amat Dibba låg bakom en hel del så undrar jag om det är rätt nyckel att ta hem honom igen.

    När Billborn förklarade att Dibba kunde vara en supersub var han inte sugen på det. Frågan är om ett par månader i Kina har ändrat på den inställningen? Hans attityd när han är på plan kan jag inte klaga på. Han skapade mål ur skit samtidigt som han brände guldlägen. Hängde två backar på hon tog han sig loss i stället för att sätta sig på arschlet.

    Hur många års bra löpande har han kvar? Kan Leo sköta den rollen? Speed har han i alla fall.

    Även om vi tappar tunga kort ser jag fram mot JJs värvningar. Han har bevisat sig trots mina farhågor.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Petur Lekur, appropå Djurdic så kan jag läsa på Fotboll Direkt att han har förklarat krig mot Gnaget. Förstår inte riktigt varför men kan konstatera att grabben knappast lever efter Kennedy-andan utan mer efter sin serbiska krigarsjäl. Nån får snacka han till rätta annars släpper jag mer än gärna 13 mål till någon annan. Varför inte ta hem Pa Dibba? Förresten det borde ha blivit fler mål av Djurdic som ensam anfallare!

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Fortfarande extremt sur efter den bittra avslutningen, då får man se två av våra mest profilerade spelare i ”soap bar-gate”, helt sanslöst, inte direkt vad man behövde. Ibland undrar man om vissa spelare är idioter. Hur svårt kan det vara att förstå att de i offentligheten självklart ses som representanter för klubben och att det direkt efter ett stort misslyckande självklart inte är läge att gå ut på stan och festa? Nå, obegripligt korkat men med det sagt hoppas jag de lärt sig en läxa och att vi går vidare. För klubbens skull är det nog bra om vi behåller åtminstone Djurdjic, inte så lätt att hitta anfallare som gör 13 mål trots allt. Och Rodic har väl varit betydligt sämre än man hoppats men det finns ändå ett hopp om att killen har en växel till efter en ordentlig försäsong med laget.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Paladin efterlyser ”plan B”. På många sätt kan det sammanfatta säsongen. Den sista matchen blev bitter men inte helt oväntat en svag defensiv insats med våra två defensiva mittfältare borta. Dock, hösten har framförallt inneburit stora svårigheter att göra mål trots en offensiv taktik med mycket bollinnehav. Den låga tekniska standarden på flera håll i laget gör det i det närmaste omöjligt att spela med för mycket bollinnehav. Naivt önsketänk i förhållande till en mer ”cynisk” fotboll. Exempelvis har vi inte en enda defensiv spelare som kan slå en lite längre passning som start på ett snabbare anfall. Saknar också två-vägs spelare på mittfältet. Detta betyder att försvaret lämnas i sticket när motståndarna anfaller, vilket vi kunde se igår. Trots allt, ett klart steg framåt och jag tror fortfarande att Bilborn kan vara rätt man för framtiden. Får de bara skruva lite på taktiken och fixa ett par nyförvärv så blir nästa år något att se fram emot.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    För första gången sedan 2014 landar Bajen på par vad gäller personalkostnader i förhållande till tabellplacering. En godkänd säsong, varken mer eller mindre.

Visar 30 inlägg - 211 till 240 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.