Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Utveckling av A-lagsspelare fram till 24 års ålder
Här har vi den det största misslyckandet skulle jag säga. Återigen bör det påpekas att det inte fanns några trupp spelare i 22-23 års åldern jobba med när Nanne tog över. Men även dom som värvats in har inte utvecklats. Dom som Hammarby lyckades förvalta under Nanne eran är väl Nahir och kanske Sätra och Torsteinbø. Men i övrigt ser jag inte att några spelare i denna ålderskategori som utvecklats markant under Nanne eran och det är också den största anledningen att Hammarbys försäljningar genererar förhållandevis lite pengar. När spelarna passerar 24-25 så ska det till något väldigt speciellt för att priset ska ta fart.

Utveckling av etablerade A-lagsspelare och äldre truppspelare
Här måste jag nog ändå ge klart godkänt eller ett litet överbetyg. Erik och Persson är spelare som har överraskat väldigt positivt. Även Kennedy får anses hållit överraskande bra. Dessutom var Nanne eran bra på att ta in överblivna spelare från andra klubbar och få ut en hel del av dessa. Typ Wiklander, Ögat, Solli, Solheim och Birkir. Kanske Nannes erans största styrka tillsammans med att man byggt ett eget kapital.

Förvaltning av profilvärvningar
Först tänkte jag skriva ”allt annat en okej” men det är för snällt. Snarare katastrof. Smarasson, Haglund och tillviss del Magyard blev i vart fall ordinarie även om alla tre underpresterade men Imad, Hallberg, Måns och Hallenius har kostat klubben många miljoner utan att dessa satt några positiva avtryck.
Summerar jag det hela blir betyg 3 av 10 där utvecklingen av Nahir, Erik och Persson drar upp betyget. Dessutom hade dom väldigt dålig grund att jobba från och lämnar över sig betydligt bättre underlag för samtliga kategorier över. Dock drar profilvärvningarna som jag själv anser är Nanne erans största ansvar ned betyget. Här finns det inga bortförklaringar.

Truppens status som efterlämnas
Michelsen kommer inte till något dukat bord som exempelvis Tony Gustavsson gjorde. När Tony tog över fanns en sätt att spela som fungerade och var etablerad samt en stomme av spelare att bygga vidare på, till Tonys försvar ska sägas att ekonomin var på nedgång när han tog över.
Jakob har en omvänd situation mot Tony med en god ekonomi men en trupp som inte alls klarat av att leverera efter det sättet som föregående tränare ville spela på. Med det sagt har Jakob betydligt bättre förutsättningar än Nanne hade när han kom.
Så här blir betyget 5 av 10

Ledningen / Styrelsen
Under mina år som Hammarbyare och tillräckligt vuxen för att komma ihåg saker och ting (dvs. från och med 1988) så är det endast en period av tre år som jag kan komma ihåg har vart jämförbar i stabilitet och det är under den tiden som Linderoth tränade Bajen. Ytterst få skandaler har inträffat och då har ändå Nanne haft ett antal uttalanden till media som kunde ha fått större konsekvenser. Typ bengal uttalanden, hot om avgång etc. Ledningen valde också att behålla Nanne, och spela av säsongen för att därefter gå vidare med nästa tränare. Ett väldigt bra beslut.
Så ledningen får 7 av 10

Summa summarum betyg 5 av 10
Det mest positiva är såklart att klubben nu har etablerat sig i Allsvenskan och samtidigt fått någon slags ekonomisk stabilitet. Vidare har Hammarby ett antal unga spelare som är under utveckling och förhoppningsvis kan ge en positiv effekt för klubben under de följande åren. Ledningen har valt att inte lägga alla pengar på kortsiktiga investeringar, vilket är bra. Än så länge har detta inte alls givit något utfall i inspelade Allsvenska poäng men det vi ser är att det nu finns ett antal yngre spelare i truppen som representerar U-landslag, vilket i sin tur bör leda till att några av dessa etablerar sig i A-laget och sedan kan säljas vidare. Hammarby har blivit en klubb som kan värva Isländska landslagsmän och det finns utrymme för att misslyckats med värvningar.

Det jag kommer ta med mig i form av sportsliga minnen är alla derbysegrar, allsvenska avancemanget men också de två sista åren som aldrig tog fart. Ett spel som hackade och som tillslut gjorde att Hammarby tog de poäng man tog med att ligga lågt med försvaret och spela ett klassiskt brunkar-spel vilket inte är det Hammarby som jag vill se.