Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Abedi
Jag kan bara hålla med angående Bo Wiklander. Utan att ta ifrån Bo sina fina insatser så tycker jag också att många överdriver hans insatser förra året. Det låter som om han är på nivå med Max, Petur, Sten-Ove eller andra stora mittbacksprofiler genom åren. Jag är rätt så säker på att både Saetra och Magyar hade gjort det betydligt bättre än vad dom gjorde om dom fått samma förutsättningar med en lågt stående backlinje där innermittfältet hela tiden vaktade ytan framför. Samt att det långa raka spelet sällan ledde till omställningsmöjligheter för motståndarna.

Det är en rejäl skillnad om man jämför med skräckexemplena under Nannes tyskexperiment som är matcherna mot Häcken och speciellt Häcken borta 2016. Häckens snabba spelare fick fina bollar mellan backlinjen och Ögat från en helt opressad Martin Ericsson gång på gång. Bajen fortsatte att stå högt hela matchen. En Bo Wiklander i högform hade inte klarat av att hantera det på annorlunda sätt än vad Saetra och Magyar gjorde. Om det var någon som hade kunnat minska skadan så var det Aidoo’s med sin snabbhet.