Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

EV?
Måns är ett bra exempel på att speed inte är allt, det såg vi mot Kalmar. Någon måste slå passningen också och speedkulan ska kunna förvalta den. Min poäng med Gustav Engval är att han är någon decimeter från att göra mål genom att han faktiskt får ett friläge. Dvs Hammarbys backlinje måste förhålla sig till att antingen stå högt och hoppas att Gustav Engval kommer att bränna sina lägen eller att falla.

Göteborgs dito kan glatt stå högt eftersom dom vet att Hammarby inte kommer att skapa några frilägen vid omställningar kommer dom helt enkelt att hinna ikapp dom behöver därför inte falla av tidigt. Jag kan inte komma ihåg en enda situation denna säsong där Hammarby fått ett friläge i form av en klassisk kontring. Snarare har det dykt upp genom ett instick sista tredje delen.
Hermansson/Markstedt

Det är så klart inte fotbollens heliga gral, men det är ett sätt att göra många mål på. Utan att ha checkat det så tror jag att Israelsson/Alex faktiskt har ett högre snitt än vad Hermansson/Markstedt lyckades med 2001. Hammarby har helt enkelt vart bra på att få in bollen till anfallarna i boxen sett över säsongen så här långt och framför allt Israelsson har vart bra på att förvalta lägena.
2001

Jo det laget hade faktiskt lika gärna kunnat åka ur med en dålig start och skador. Både året innan och året efter var vi närmare att åka ur en ett topplag.