Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Johannes,
Det finns ett antal parametrar som jag vill ta i beaktning om en tränare ska kickas vilket jag hoppas jag fått fram tidigare.

1)Hur länge har tränaren vart i klubben
För att vara direkt. Är det tränarens fel eller har han ärvt problemen. Om man tar Nannes fall. Första åren hade han en trupp som till mesta del bestod av spelare som han ärvt. År två så var det fortfarande en signifikativ del av spelarna som han ärvt. I år är det i stort sätt inga spelare som har kontrakt som skrevs innan Nanne kom till klubben. Så antingen har nya kontrakt signas med spelare som vart längre i klubben eller så har spelaren i fråga värvats in.

2)Kostnaden för att ersätta resurser med nya
Hur lång tid kvar har de personer som ska kickas kvar på sina kontrakt. Kommer det bli väldigt dyrt och hur hög är sannorlikeheten att de nya personerna verkligen kommer att göra det bättre.

3) Har spelarna, ledarna, sponsorer och supportrarna förtroende för tränaren.
Här är den kanske knivigaste frågan. Tar vi Hammarby Bandy som exempel som kickade Brodén under säsong med konsekvensen att vissa spelare inte alls var med på resan. Resultatet blev väl typ 9 torskar på 12 matcher. Ett exempel på att flertalet spelare vill ha bort tränaren men långt ifrån alla. De flesta supportrar och sponsorer vill det inte. Så här i efterhand kändes det som ett förbannat korkat beslut istället för att spela av säsongen.

4)Tidpunkten
Kan den nya resursen verkligen åstadkomma det vi vill just vi detta tillfälle? Om inte har vi råd att han eller hon underpresterar för att sedan tjäna på längre sikt. I fotbollstermer skulle det översättas till: kan den nya tränaren faktiskt utföra sitt arbete till fullo. Finns spelarna till förfogande som han eller hon behöver. Här har väl vi ett antal exempel inom Hammarby som visar att sparka en tränare under säsongen leder till ett ännu sämre resultat. Ett undantag kan jag komma på och det är när Cratz ersatte Zetterlund. Det var en långsiktig lösning som man valde att tidigarelägga. I övrigt har det mest vart kortsiktiga lösningar med katastrofalt utfall.

5)Tabellplaceringen / poäng i förhållande till konkurrenterna
Kanske den enklaste om man ligger riktigt pyrt till. Ligger man långt efter på nedflyttningsplats så tycker jag att det är värt att chansa även om det troligtvis kommer att leda till ett sämre resultat. Motsvarande som att man ligger under med 2-1 i en match och det är 5 minuter kvar i en match då spelar inte 3-1 så stor roll. Samma sak om laget ligger i ingemansland med många poäng upp och ned.

Har man häng på lagen framför dvs. det står 2-1 i matchen och det är 45 minuter kvar så kanske den det är bättre med att vänta att sätta upp båda mittbackarna på topp. Samma sak med att kicka en tränare.

6)Trenden på längre sikt
Har den som ska kickas sakta men säkert levererat sämre resultat eller är det en tillfällig djupdykning. Kan trenden förklaras med exempelvis skador, otillräckliga resurser osv.

Om jag nu använder punkterna ovan och gör någon sorts analys.
1)Nanne och för den delen Jingblad har nu den personalstyrkan som man själv har satt ihop med några få undantag. Jämför man med andra sportchef och tränare så har man haft betydligt bättre förutsättningar de senaste 3 värvningsfönsterna än de flesta av konkurrenterna. Till deras försvar kan sägas att man har vart tvungna att göra många värvningar och på så vis haft många parallella aktiviteter pågående men utfallet av värvningarna har än så länge vart lite för dåligt.

2)Om jag inte missminner mig signade Nanne för 4 år och Jingblad har ett vanligt löpande kontrakt. Det blir således kostsamt att lösa ut dessa herrar.

3)De flesta jag pratar med tycker att Nanne ska vara kvar men har inte samma tro på honom som för ett år sedan.

4)Nu finns det ett fönster som öppnar, en ny tränare skulle kunna få in lite nya spelare i en startelva men truppen kommer han eller hon att ärva. En ny tränare skulle kunna göra mindre förändringar i spelsystemet men kommer kortsiktigt inte att kunna göra så mycket.

5)Bajen måste se till att behålla dom två klubbar som redan nu ligger bakom i tabellen just bakom i tabellen samt se till att ett lag till gör det när säsongen är över. Jag tror inte rättlösning är att få in en ny tränare leder till detta kortsiktigt. Snarare det kaos som då brukar bryta ut.

6)Här tycker jag trenden är ganska tydlig. Nanne startade OK våren och sommaren 2014 toppade under Hösten 2014 och början på våren 2015. Därefter har det varit konstant underpresterande utom enstaka matcher samt cupspelet. Jag tycker väl att våren förra året är ganska naturlig att det kommer en reaktion men hösten var inte så bra som den borde med tanke på de pengarna som lades in samt starten på årets Allsvenska.

Så mitt svar baserat på ovan är att jag tycker Bajen ska byta tränare efter säsongen om inte en märkbar förbättring sker efter sommaren. Den märkbara förändringen ska inte främst mätas i tabellplacering vs kostnad, utan framför allt ska spelet vara betydligt bättre. Jag vill känna att nästa säsong så är laget moget för att klättra rejält i tabellen med ett spel som jag tror på. Det känner jag inte för tillfället utan snarare att laget borde ligga några placeringar uppåt i tabellen för att man i vissa matcher (Örebro och J-södra) inte fått med sig resultatet och det trots spelet men man var överlägsna motståndarna i klara chanser. Vidare tror jag att risken är väldigt hög att det går än sämre vid ett tränarbyte och att Bajen behöver lugn och ro för att inte riskera att åka ut. Det i sin tur är ett rejält underbetyg.

  • Det här svaret redigerades för 7 år, 10 månader sedan av Taktikern.