Abedi
Deltagare
Antal inlägg: 117

Sådär ja, back on track.

Till att börja med, vi är många som känner en krypande frustration över att den där utväxlingen vi väntar på ska ske oavsett om den är sportslig eller på marknadssidan. Mycket har pekat och pekar att vi är på rätt väg, fortsatt otroligt bra publiksiffror, en modern arena och ett sportsligt bygge som blir mer bekvämt i allsvenskan. Däremot ska inte kravbilden dras ned för det, snarare höjas. Mitt stora frågetecken på lite längre sikt men ändå aktuellt redan nu är oerfarenheten inom organisationen att ratta en sådan stor klubb som vi faktiskt är nu. Det finns absolut värden i det småskaliga men samtidigt kan vi inte driva Nordens största fotbollsklubb och med ett publiksnitt som endast slås av några gäng i Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland och England som en korpklubb i de sammanhangen. Är lite orolig för managementsituationen i bolaget där vi vuxit väldigt mycket väldigt väldigt fort och att de där nödvändiga stegen och kvalitetssökringen för att både casha in samtidigt som vi lägger en stabil grund och går bättre sportsligt går oss om intet. Det är ju liksom inte ett gnaget, ifk sill eller nöff-nöff vi ska sträva efter att bli så småningom utan bågen måste spännas än mer. Vän av ordning påpekar då att det kommer att kosta vilket intäkter till viss del gör. Samtidigt måste andra intäkter ön just publik öka och här vill jag se Bajen ta stora kliv inom närmaste åren. På den sportsliga sidan gäller samma sak, kraven där måste också öka. Nanne är en grymt bra tränare för Bajen på alla sätt och vis samtidigt får vi inte nöja oss med det. Inte ens han har nån erfarenhet av att kunna växla upp Bajen några nivåer till.

Ser mer än gärna och hoppas också att Bajen kontinuerligt vågar att utvärdera och revidera sin verksamhet. Det sportsliga rådet tycker jag var ett bra initiativ som gav positiv effekt och jag hoppas de ges mandat att få ge input på den sportsliga verksamheten innan förlängningar med tex Nanne och Jingan genomförs. Skulle gärna se det på marknadssidan och för VD också. En sådan transparens och öppenhet främjar utveckling nåt enormt.

Till sist 1, Nanne behöver en riktig assisterande tränare bredvid sig. Har svårt att få nån slags uppfattning om Banda men kanske ännu mer från Hansson som är sjukt anonym. Vi saknar det under matcherna.

Till sist 2, Sundsvall imorgon. Mardrömsmotståndare som de senaste åren kunnat leva på sin underdogstämpel mot oss med ett gäng ex-stockholmare i truppen som gör årets match mot oss. Imorgon känns det dock annorlunda, ”jämnare”. Vi saknar 2 viktiga spelare i centrallinjen, samtidigt, har vi några som helst ambitioner i år ska det inte märkas ty ersättarna ska kunna göra ett minst lika bra jobb. Annars blir jag på riktigt orolig för lagbygget. Har sett för jävla hafsigt ut på senaste tiden och vi har en obalans mellan defensiv/offensiv som ger motståndarna onödigt många chanser. Trots detta är vi bättre i år och ska också vara det. 1-1 eller 2-1 till Bajen känns gångbart imorgon, viktigt att ett gäng spelare nu börjar höja sig med halva vårsäsongen (6 av 12 omg) spelade.