Visar 30 inlägg - 181 till 210 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, tagga nu ner lite grand. Vi kan ta åtta raka med lite flyt. Därefter Norrköping borta, vilket bara ger 1 poäng gissar jag. Sällan sett en sådan rad med ”enkla” matcher på varandra. Kalmar borta blir nog svårast att knäcka. Återkom efter 25 augusti så får vi se ifall jag får rätt.

    – Falkenberg hemma 3 poäng
    – Sundsvall borta 3 poäng
    – Elfsborg hemma 3 poäng
    – AFC E-tuna borta 3 poäng
    – Kalmar FF borta 3 poäng
    – Helsingborg hemma 3 poäng
    – Sundsvall hemma 3 poäng
    – Falkenberg borta 3 poäng

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Det kändes ganska tidigt på året att den här säsongen skulle bli jävligt jobbig. Den är ganska död nu i alla fall. Trist.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Cruyff -> Guardiola -> Billborn

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Johannes,
    Har du hört talas om Cruyffs 30 budord? Du hittar det på nätet. Det är lätt att tro att bollinnehavet är det viktiga men det är bara det som händer när rörelse och hastighet är den rätta. Motståndarna får inte tag i bollen för det går för fort och för precist. Observera nyckelordet ”skottpassningar”, vilket inte inkluderar bredsidor som blir överlag för långsamma och oprecisa.

    Barcelonas spel bygger på tre ”grundpelare”
    1. Positionspel(det finns alltid spelare i ytterpositioner, det finns alltid någon som springer i djupled).
    2.Spelhastighet(genom snabba och långa skottpassningar).
    3.Snabba reaktioner(som är villkoret i spelets höga hastighet).

    Som du säkert vet så kommer grunderna från Ajax och totalfotbollen på 70-talet. Du såg väl Ajax i CL? Tyvärr åkte de ut på grund av för kort vila mellan matcherna. Deras spelare som Light, De Jong och Beek visar på en teknik som slår det mesta. Givetvis samma sak med Messi och gamla stjärnor som Xavi och Iniesta.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Bajens 1-0.
    31 passningar i rad innan avslut i mål.
    Det är ju mer Barcelona än Barcelona!
    Otroligt spelmål, lätt topp10 genom tiderna.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Två lag som vill spela fotboll i stället för att sitta ner eller rulla 100 varv. Synd att pajasen Pandzic vände från en skitbra start i matchen till totalt psykbryt.

    Hur står det till med Mians fysträning? Jag tycker att det börjar bli många muskelskador nu.

    Tidvis riktigt bra Sarajevostämning när långsidorna blir asförbannade.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Jag håller Peking hemma som förra säsongens bästa match. Det är långt ifrån omöjligt att dagens fajt också hamnar högt upp på årets lista, även om utfallet blev sämre på grund av tre individuella misstag som kostade två mål i baken. En Dodge City fajt. Det börjar se riktigt bra ut när laget höjer tempot i anfallsspelet.

    Dagens roligaste var annars när domaren delade ut gula kortet till de Brito. Vi i vårt gäng trodde först att det var en bollkalle som han viftade mot, vilket inte hade förvånat med Bojan Pandzic som själv borde fått syna det röda när han måttade en skalle mot Jeppe i första halvlek.

    Det blir ju ett mäktigt manfall i backlinjen på söndag. Å andra sidan vet jag inte hur gnaget ska kunna utnyttja det? Hög press lär inte hjälpa då de som spelar mittbackar är allt annat än mittbackar och rimligen mer skickliga med bollen. Och att överbelasta med ett etablerat anfallspel är inte gnagets bästa gren.

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Kristof.
    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Det känns som att spelet sätter sig mer och mer. Tyvärr tror jag att sommarfönstret blir en spark i skrevet. Ingen mer Kjartasson, Tanko vandrar vidare, Odilon försvinner. Så får vi börja om med att sätta spelet. Det kan bli kärvt att bli topp 4.

    Visserligen kommer andra lag också att få rörelser i truppen men nöff nöff kommer nog inte att påverkas, solna har sin trupp som kan tråkspela och Häcken är luriga.

    nära döden
    Deltagare
    Antal inlägg: 38

    Ja, det är svårt att vara missnöjd. Spelet har blivit bättre och bättre, särskilt defensiven, vi har hållit nollan tre matcher i rad nu (om inte minnet sviker mig). Med lite bättre passningsspel och lite tur med effektiviteten, så kommer det här bli en riktigt spännande serie.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Vi smyger med fint!
    En sjätteplats är väl knappt godkänt sett till de ekonomiska förutsättningarna.
    Men kollar vi poängavstånd till täten så är läget mer än ok.

    Vi har både mff, blåvitt och aik hemma andra halvan av serien. Det kan visa sig väldigt avgörande i slaget om europaplatserna.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, tycker inte att det handlar om marginaler, utan de tre senaste matcherna har vi varit klart bättre än motståndarna. Något rakare spel och mer skärpa i avsluten behövs. Men det kommer för Bilborn sa (för första gången) att ”det behövs nog lite mer instick i straffområdet” och då kommer Kjartanson, Djurdic och Tankovic göra ännu fler mål. Annars så är väl Simon Sandberg snart klar för landslaget och han orkar numera 90 minuter utan problem.
    Forza Bajen, Forza utav helvete!

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Har vi marginalerna med oss mer nu än i början an serien? Det är möjligt, men i så fall välförtjänt. Spelarna jobbar betydligt bättre nu tycker jag, framför allt för varandra. Jag tycker det har varit en jätteskillnad från och med derbyt. Mer löpningar utan boll. Bättre återerövnigspress mm. Lovande!

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Kristof.
    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Du viskar förföriska ord i mitt öra. Ett dif post-Bosse med en baisse på spelarbörsen. Gniiiiih!

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Sjuk transfer. Odilon. Fantastisk affär för Bajen.

    Men jag tycker den säger mer om den inflaterade transfermarknaden. Det är ju inte så att de talanger som säljs från allsvenskan för allt större summor har blivit bättre. (Allsvenskan är idag i stort sätt på samma plats (22:a) enligt Uefas koefficient som för sex år sedan (23:e).)

    De större transfersummorna beror på att det kommit in mer pengar in i systemet, från i första hand Premier League under de senaste sex åren där TV pengarna har ökat med 300%(!). Men det kommande TV avtalet är mer eller mindre oförändrat.

    Jag är rädd att det har skapat en spekulationsbubbla i fotbollseuropa, vilket lätt händer när priser på tillgångar ökar snabbt.

    Så det är bara och tacka och ta emot och samtidigt förvalta och investera pengarna klokt. Bygga vidare den kommersiella delen av verksamheten. För om det nu är en spekulationsbubbla och om den spricker, så kommer rimligen de klubbar som står på starka ben med höga intäkter från publik och sponsorer påverkas mindre och komma ur det här starkare.

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Tack!
    Ja, det kan nog bli att ses på några träningar framöver.

    Här ytterligare en liten text:

    Hur många mål borde vi gjort?

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kent, kul att du är tillbaka med inlägg på Bara Bajen. Det är intressant att få din syn på vad som händer och du har ju god inblick. Tycker att de närmaste tre matcherna blir extra intressanta då de skall visa att vi har blivit ett stabilare lag och inte ett jo-jo gäng. I övrigt ser vi ju att det mesta kommer på plats för att vi skall kunna kalla oss för en ”stabil toppklubb i Sverige”. Sen hoppas jag att vi snart skall ses på någon träning.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Bra skrivet Kent.

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Skrivit ett litet inlägg på sajten. Första gången på länge.

    Den ljusnande framtid är vår!

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    För mitt välbefinnande betydde vinsten mycket. All ork gick ur mig efter andra halvleken i Malmö.

    Det känns fel att sälja Odilon redan nu men pengarna är bra om siffrorna stämmer. Om vi får fantasisummor kan vi låta pengarna arbeta och stoppa lite i kistan för att minska vår risk.

    Kjartasson har grym lön i Ryssland och blir svår att finansiera? Han har varit lyckad hittills. Kort startsträcka och hård.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Jag hade aldrig trott att Bajen skulle kämpa ner dif, men desto gladare blev jag att se just detta ske!
    Nu klipper vi Örebro av bara farten!

    Får vi en slant i sparbössan, en ny målvakt, en def-mitt och förlängt med Kjartansson för Odilon-pengarna?

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Full fart framåt blir melodin!

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Skönt. Första matchen för i år där laget gör jobbet och är påkopplade. Gäller att göra detsamma de kommande matcherna också och bygga upp segertrend nu.

    nära döden
    Deltagare
    Antal inlägg: 38

    I dag tog början av säsongen slut. Nu kör vi.

    nära döden
    Deltagare
    Antal inlägg: 38

    I vintras skrev jag: ”Billborn vill utveckla spelet. Det tillsammans med ett antal nya spelare kan göra att det går knackigt i början av säsongen.” Frågan är nu hur lång början är?

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Det finns anledning att bli orolig. Mycket tyder på att vi spelar en ”för svår fotboll” med de här spelarna. När vi startade förra året spelade vi rakare och enklare, inte minst Dibba uppbackad av en tidigt formtoppad Hamad. Dessutom hade vi Junior som kunde ”promenera upp” med bollen ifall uppspelen inte funkade. Nu blir det långsamt spel i sidled, bakåt och ut på kanterna. Vinst hemma mot AFC är ett måste ifall vi skall hänga med framöver.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Flyt förtjänar man heter det väl och det stämmer för det mesta. Just nu förtjänar det här laget inget sådant.
    Är spelarna i form, fokuserade och lirar bra tillsammans så får man marginalerna med sig förstås. Så var det förra våren. I år, det känns som att de fuskar tycker jag, med- eller undermedvetet. Ett bra exempel på det var ju Helsingborgs 1-0 mål där hela muren stod paralyserade och tittade hur motståndaren fick rulla in returen, ostört. Det är något som skaver. Kanske är det brist på kvalitet i det defensiva som sprider en osäkerhet. Hur som helst ser Bajen ut som ett lag för den undre halvan, till kostnaden av ett topplag. Igen.

    • Det här svaret redigerades för 5 år sedan av Kristof.
    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Skulle nog behöva 5-6 poäng kommande tre matcherna. Lär nog bli 3-4. Oavsett har vi inte haft medflyt direkt.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Det här kommer att bli en jävligt jobbig säsong.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Med tanke på hur offensivt vi normalt spelar, så blir Odilons position extremt uppmärksammad.
    Klart han gör misstag, men gör han fler än andra jämförbara spelare på hans position?

    Lek med tanken att han hade spelat i Kalmar.
    Med hela mittfältet framför sig som trygg ”vägg”.
    Troligen hade hans bollkontakter inskränkt sig till enbart undanrensningar och duellspel. Noll krav på uppspelsfot.
    Han hade framstått som seriens största talang.

    Har vi tålamod så kommer han få en enorm utväxling.
    Jag backar Odilon – låt han fortsätta starta matcherna framöver!

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Det beror ju på vilka progressioner han gör i de moment som han inte riktigt behärskar. Till exempel de lite svårare djubledspassningarna. Är han pragmatisk och spelar enklare?

    Enligt twelve sticker han inte ut som svag i övrigt. Tvärtom.

    Igår, respektive de två första matcherna:

    https://twelve.football/analytics?analysisId=b456af1bc938483c91d24163b79168e0&viewType=total&playerId=17419

    https://twelve.football/analytics?analysisId=f31b352c5efc47eca3715d99a0069437&viewType=total&playerId=170163

    • Det här svaret redigerades för 5 år sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 5 år sedan av Kristof.
Visar 30 inlägg - 181 till 210 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.