Abedi
Deltagare
Antal inlägg: 117

Inför det här året var vi framförallt beroende av (läs manualen) en passnings och spelskicklig box-to-box def.mitt. Här togs Melker in med spännande egenskaper, även ung och som vi med lite tur och rätt utveckling skulle kunna sälja om några år ifall vi löser honom från kontraktet. Han har dock inte fixat den rollen utan ist placerats på en kant. Varför? Jo, vi har ett för trögt och oskickligt och långsamt mb-par som inte kan ge understöd. Likaså är ”länken” def.mitt–> off.mitt obefintlig då vi saknar en riktig nr 10. Vilket leder oss in på nästa position vi ska/skulle ha förstärkt dvs Besaras tidigare roll. När Israel/JP lirade def.mitt med Besara framför kunde Erik vara den spelaren vi vill att Melker ska vara men utan en nr 10 av rang och ett bra mb-par faller mycket av det centrala bygget. Istället för ett övertag på mitten som uppställningen ska ge blir det mest rörigt och stabbigt ist. Slutligen är vi i behov av en annan mb-typ, en snabb och skicklig mb. Vi har till viss del det i Aidoo, men pga Nannes oförmåga att inte kunna landa en mittenplacering med nuvarande manskap vågar han inte chansa med Aidoo. Menlös värvning såhär i efterhand.

Med ny mb och ny nr 10 in kommer i mina ögon mycket av det övriga spelet släppa. Vi kommer kunna utnyttja kantspelarna bättre, trycka upp yb i banan och låta ymf överbelasta och kombinera sig fram mer. Likaså kan vi sätta Alex i rätt position i straffområdet där han är som bäst.

Vad gäller silly så har vi mångt och mycket slarvat bort de två senaste fönstren och gått på rätt positioner men värvat för dålig klass. Stort frågetecken i för scoutingen och halvmesyrer till värvningar. Visst kostar det att klättra men det kostar också att värva undermåligt.