Visar 30 inlägg - 271 till 300 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Ja på de statsen syns väl ganska tydligt att vi, trots en grym säsong, inte riktigt är i guldklass än. Att vi har släppt in fler mål än Kalmar och Häcken, som ligger långt efter i tabellen, säger väl en del. Tänk om vi bara kan täta försvaret lite mer till nästa år, utan att förlora offensiv spets, så kan det bli väldigt bra. F ö en helt obegriplig miss av den normalt så stabile Fällman på första målet, måste fått hjärnsläpp. Går inte att förstå varför han helt plötsligt lämnar linjen och stöter jättehögt upp, 10-12 m, och lämnar en enorm yta fri i mitten. Hur enkelt som helst för Erik Johansson och pricka Mrabti som också får en enkel uppgift då Wiland, förståeligt, inte alls är med på Fällmans jättemiss. Nä det målet får de helt till skänks och kommer förstås att prägla matchen. Även andra målet ser nästan lika lätt ut, med bara en simpel och tydligt annonserad väggpass mitt i boxen får de plötsligt ett friläge trots att vi har en samlad backlinje, lite väl enkelt. Svårt att säga om det är mest Fällmans eller Björns fel där, båda får nog ta på sig det lika mycket då Fällman chansstöter lite (men inte alls som på första) och även där lämnar farlig yta bakom sig men tycker nog ändå att Björn borde se det och plocka upp Radetinacs löpning bakom David. Surt när vi släpper in så enkla mål. Sista målet givetvis inget att säga om, såna kontringar kan man förstås åka på när man forcerar men med två så enkla baklängeskassar är det svårt att vinna derbyn. Redan sjukt nervös inför gräsmatchen mot Sirius, kan bli en riktig brunkarmatch som inte passar oss men hoppas givetvis vår kvalitet ska räcka ändå, särskilt eftersom Sirius har seriens klart sämsta försvar, hela 49 insläppta, fyra fler än det näst sämsta, BP. Nog fan ska vi kunna göra mål mot dem.

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Intressant att titta lite närmare på våra stats efter 20 omgångar. Tre torskar på 20 matcher varav samtliga är på hemmaplan och två är i hemmaderbyn. Rätt märkligt ändå, i gnagargårdens fall går vi i den taktiska ”fällan” medan vi mot öfk förlorar på en totaldipp varvat med en sämre bänk. Ganska tydligt vad vi behöver jobba på. Fler alternativ i spelet och en vassare bänk. Känns som Billborn, Björklund och Jansson också hajat det och jobbar i rätt riktning.

    I övrigt, trea i hemmatabellen (8-0-3), 25 gjorda, 14 insläppta. Vi får titta ned en bit i tabellen för att hitta ett annat gäng med tre hemmatorskar (Sundsvall). Tvåa i bortatabellen (5-4-0), 15 gjorda, 9 insläppta. Tillsammans med gnaget har vi en nolla här. Analysen säger väl att vi gasar mer och möter mer taktiskt motstånd på hemmaplan och vice versa på bortaplan. Totalt landar vi på 13-4-3, 40-23 i målskillnad. Gjort flest men också släppt in fler mål än övriga topp 4. Ändå ett fantastiskt facit, 13 segrar liksom. Vilket lyft!

    Med 10 omgångar kvar ska det bli mycket intressant att se hur hemma/borta och totalen utvecklar sig. Topp tre förra året hade 4,5 respektive 7 torskar respektive 19, 16, 15 vinster. I en allsvenska som blir alltmer ojämn och mer internationell läs logisk kommer det antagligen krävas fler och fler segrar varje säsong framöver. Vi har varit duktiga på att samla in ”buffertpoäng” under sommaren men har inte råd att tappa fler ”onödiga” pinnar framöver. Intressant om Billborn kan krama ur ännu mer ur truppen. Känslan är att vi kommer smyga med så gott vi kan. nöff-nöff kommer nu och gnaget har hybris. Håll huvet kallt och en match i taget. Restart liksom. Blir ett jävla race in i mål.

    Vamos Bajen

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Tyvärr har jag inte sett matchen eftersom jag satt på ett flygplan. :/

    Kärvt med förlusten, men nu är vi där Jesper Jansson vill vara. Fler vinster och att vi kan torska ett derby. Det är bättre för klubben och vi kan inte vinna derbyn i all evighet. Jag är övertygad om att truppen rycker upp sig men vi har spelat halvtaskigt ett tag nu.

    Gick det så bra i våras för att vi var underskattade eller var vissa spelare liiiite hetare?

    Billborn är helt klart rätt man för oss. Han vill bedömmas efter 90 matcher, inte 30.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    11 år. Att det skulle komma en derbytorsk förr eller senare var ju väntat. Den kom däremot i fel tillfälle så att säga. Men nu vet vi i alla fall hur det känns. Att stoppas i jakten på något större, av ett lag som egentligen inte ska få vinna sådana matcher. För det är väl ungefär så vi har köpt oss tid åren 2015-2017.

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Så då är då 2/3 av serien och vi parkerar med visst avstånd nedåt på en andraplats fem pinnar bakom en serieledare som just i år ska sätta nåt rekord. Säsongen får fortsatt MVG och tittar vi i backspegeln är det här ett jävla lyft. Dock, mycket vill ha mer och gärna nu och snabbt. Just det där med att den här utvecklingen gått väldigt fort poängmässigt syns väldigt tydligt i toppmatcherna inkl derbyn där spelet taktiskt blir på en helt annan nivå. Där syns det också att vi inte är riktigt klara och har en bra bit kvar att bygga in rutin i den här truppen för såna matcher. Är det något vi höjt i år är det att ”städa” av gäng från mitten och nedåt i serien. Det är vad vi har betalat för och där det går att få effekt snabbt med en trupp som är väldigt väl sammansatt för att ha sitt eget spel och skickliga individuella spelare. Mot den typen av motstånd har vi en bra grundplåt framöver att utvecklas från men mot de bättre gängen Peking, östersund, dif och gnaget har vi haft det, fullt naturligt, mycket tuffare. Vi möter även ett hungrigt nöff-nöff innan serien stänger och den matchen samt gnaget borta kommer få bli riktmärken för statusen på det här gänget som en självklar toppkandidat framöver.

    Dels behöver spelet utvecklas och varieras dels behöver vi också förstärka ytterligare i vinter. Syns idag att vi saknar en tillräckligt bra bänk för att kunna vända en sån här match på allvar. Barny funkar väl ok och tar sin roll, Sander är tyvärr ingen andraforward hos en guldkandidat och övriga spelare är inte heller riktigt det. Inväntar fler truppspekulationer tills vi stänger serien men det känns som att Billborn vill spela ett annat spel än det vi sett under våren vilket krävs för att utmana på allvar.

    10 omgångar kvar och en andraplats. Vill inte se en spelare som viker ned sig trots torsken idag. Måste finnas en jävla hunger för de 10 fighterna i en serie som sista tredjedelen kommer handla om kontrakt och säsonger som ska räddas samt europacupplatser och guld som ska jagas. Det är i den kontexten vi ska röra oss och inte en käft vill att de här första 20 omgångarna ska ha varit förgäves. En match i taget hur tråkigt det än låter. Att pga poängtapp och derbytorsk börja stressa upp sig är att göra mer skada än nytta. Upp på hästen igen Bajen!

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, nyckelmatch idag och det ser lovande ut. Vinner vi så ser spelprogrammet bättre ut för oss än för Gnaget. Vi kommer att landa runt 5 poäng före gnagarna. Som sagt, ifall vi vinner idag! Dock, även Peking och MFF lurar i vassen, men vi vinner. Det blir jämt om andra platsen.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Värst vad ni har blivit giriga 😉 Själv är jag lycklig över laget går in i hösten med så mycket att spela för. Det har inte hänt sedan 2014. Och innan dess?

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Håller med, he he, så där har jag tänkt varje gång vi mött ett något sämre lag. Att just NU har vi chansen att ta ikapp råttornas målskillnad, hm, funkar visst aldrig. Nä, storsegrarna kommer nog oftast när man minst anar det. Därmed inte sagt att jag gett upp hoppet om att göra det, fem mål efter f n, ska inte vara omöjligt. Särskilt om vi slår dem den 23/9. Men först apderbyt på söndag. Känner mig märkligt nog både lugn och orolig samtidigt, skum känsla. Spelmässigt och formmässigt ska vi ju bara ta dem, men var väldigt länge sen vi var storfavorit på det sättet vi är nu. Vi var väl knapp favorit i våras, och det gick ju som vanligt bra, men som bajare har jag väl helt enkelt inte vant mig vid att vara sån här storfavorit i ett derby, trots alla derbyvinster senaste åren. Och det är förstås otroligt positivt att vi kommit dithän att vi är det, mindblowing bara man tänker ett enda år tillbaka. Nå, huvudsaken vi vinner, uddamål och 2-1 funkar för mig. Och kom ihåg att skrika AJ! till Karlström så fort han rör bollen på uppvärmningen. Han ska trakasseras!

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Jag är besviken på att vi missar chansen ännu en gång att bättra på målskillnaden. Den kan bli viktig på slutet. ”Det viktigaste är att vi vann.” Jag är inne på Nannes tänk att prestationen ger resultatet. Prestationen igår var inte bra men räckte till seger.

    Så hur tror vi det går i derbyt? Oro och stök i dif men dom hämtade upp två mål. Kanske blir psyket bättre kanske inte. Jag tror ändå att dom är spröda mentalt. Ett tidigt Bajenmål och ständigt trashtalk mot Karlström borde vara förödande. Killen verkar inte vara i balans.

    Jag hoppas att vi tar det men känner mig osäker. Fan för att följa matchen från Polen.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Ser man på Hammarbys säsong från sidan (eller von oben) så verkar upplägget ha varit – först sätter vi offensiven, sen under sommaren börjar vi med försvarsspelet.
    Fyra nollor värmer.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Också lyssnat. Bra snack.
    Skiljer det sig så mycket från näringslivet? Företag som lyckas motivera sina medarbetare att utvecklas lyckas bättre. Medan avarage företag har medarbetare som kommer och gör sitt jobb, varken mer eller mindre. Och också här handlar det i mångt och mycket om rekrytering och kultur.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 7 månader sedan av Kristof.
    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Jag lyssnade på Bajenpodden. Tråkigt att yrkesmän inte engagerat sig mer i fysen och att Jimmy måste få in i huvudet att dom blir bättre om dom sköter fysen.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Jag har klara minnesbilder av att motståndarna hade kramp vid sista kvarten medans våra spelare sprang cirklar runt lede fi. Nu krampar även våra gubbar. Mitt minne kan vara fel.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Tänk om jag hade en peng för varje ny trend inom fysträningen som är ”den absolut bästa hittills”…

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Var truppen verkligen bättre tränad under gruv-åren? Eller var det mest en marknadsföringsprodukt?

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Jag kan inte få bort känslan att det var ett stort felbeslut att lägga av med gruvan. Vilket utrymme vi skulle få mot trötta backar i slutet på matcher. Nu ser våra gubbar som löpt lika trötta ut som fi.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Det var ingen bra match från vår sida. När Peking pressar oss så hårt måste vi möta passarna. Johannesson är lika ojämn i bedömmningen som vanligt.

    Med det sagt är jag nöjd att vi stjäl en pinne. Peking hade oss i sitt våld men saknar vassa avslut. Första 20 var hemska.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Tillståndet blev klart. Rodic å sin sida såg lite övertänd ut och det blev lite pannkaka. Synd då jag tror att matchbilden som den utvecklade sig passade hans egenskaper mycket väl. Jobbigt för oss att vi inte kunna kapitalisera de flera omställningslägena som dök upp mot slutet. Ändå härligt att så många fyller på i de anfallen. Sedan brister det antingen i beslutet, eller utförandet.

    Men det är nog mest jobbigt för Norrköping att de inte kunna vinna efter att ha pressat oss rejält. De skapade ju egentligen inte några klara målchanser ens. De behövde verkligen vinna det här.

    Känns sjukt att en sådan kvalitetsspelare som Fenger inte får plats i startelvan.

    Vilken jävla rafflande höst vi har framför oss, efter tre sega och intetsägande säsonger!

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 7 månader sedan av Kristof.
    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Rodic medverkan idag tror jag helt är avhängigt arbetstillståndet. Jag tror att han går rätt in i laget om han är ”pappersklar”. Imad, Sander eller Junes? Eller Rodic?

    Wilands skada oroar en hel del. Lekström har varit med i truppen (och strukits under matchdagen) många gånger under säsongen hittills. Någon gång kommer det vara Wiland som stryks istället. Läge att börja fundera på kvalitativ backup? Och kommande ersättare?

    AIK fortsätter att plocka sina poäng. Tror fortfarande på att de håller ända fram. Är Rodic så pass bra som alla hoppas (fast förhoppningarna är väl på Messi(-as)-nivå?) så kan vi vara med och slåss ett tag till om guldet men tycker ändå att defensiven inte är lika stark som AIK:s och det, om inte annat, kommer att vara avgörande.

    Hur det än går idag är vi fortsatt tvåa (om vi räknar bort alternativet med storseger). Det känns rätt bra.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Det ska bli intressant att se hur laget agerar idag. Bryr dom sig om guldracet eller är det en match i taget?

    Får Rodic spela? Om han spelar blir det för virring eller tillför han mycket?

    Det är så mycket roligare funderingar än att hoppas på att alla resultata går med oss så vi kan klättra i tabellen. Jag trodde innan säsongen att vi åker ut och att solna vinner. Det vore kul om jag hade fel även på punkt två. östersund och nöff nöff kommer att gå med i striden tror jag nu.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, svårigheten är att hitta balans i truppen med spelare som kan sitta på bänken samt leverera som inhoppare eller ersättare vid skada. Tycker att vi har en sådan balans och stabilitet även om Sander Svendsen skulle sticka till MLS nu när Rodic har kommit in. En bänk med Paulsen, Solheim, Kennedy, Leo Bengtsson och Khalili (forward/mittfältare) är helt okej. Tycker att det är ett steg i rätt riktning att vi kan ”låna ut” Marcus Degerlund, vilket betyder att vi har gått förbi Göteborg i status/näringskedjan. Mycket tyder också på att Dusan Jajic är utvecklats och kan bli en startspelare framöver. Verkar bli ett bra resultat av den utlåningen. Spännande också att vi har ungdomar som Leo, Rooney, Odilon och Krusnell med i truppen. Sammantaget visar detta på en bra och stabil utveckling av den sportsliga verksamheten. Samtidigt växer våra lokaler fram på Årsta IP och Kanalplan har blivit en tillgång även för vårt seniorlag.
    Nu är det bara ett stabilt resultat mot Norrköping som fattas i det korta perspektivet för att kunna kunna visa på att vi fortsätter framåt mot toppen.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Kent, det om något symboliserar de senaste 12 månaders utveckling mycket väl. Det vill säga, att Hammarby har tagit ett stort steg från mediokerhet till att leva upp till sin potential. Det har gått fort. Men det svåra återstår. Att klara spelaromsättningen som kommer med framgången.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    När det gäller utlåning till Ifk Göteborg vill jag nästa gång se ett arrangemang där Hammarby när som helst kan ta tillbaka spelaren.

    Vilket ras.
    Vilken brist på stolthet.

    Jg vill se Degerlund i Hammarby, ta någre steg framåt på västkusten och kom tillbaka.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Allt från den ökände Mr Bister i tidningen Vi Tippa till gammelfarmor i Knäckebröhult klagar på insatsen i Europa League.

    Ett svar är serverat av både Kent o Kristof, den snudd på minimala skillnaden mellan fördelningen av pengar till toppen av allsvenskan och resten av serien.

    Superettan plockar på sig en hel del slantar.

    Nytt avtal.
    Ny fördelning?

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Kristof,
    det är ju inga ”svindlande” extra pengar för topplaceringar. Men helt klart tackar man ju inte nej till 3 miljoner.

    Idag lånar vi ut en mittback som inte platsar hos oss (för tillfället) till IFK Göteborg. Är det en tillfällig eller permanent förskjutning i näringskedjan vi ser? För det upplägget hade vi väl inte kunnat tänka oss för något år sedan?

    Synd att träningen i helgen är förflyttad till Årsta, inte för att jag har något emot Årsta, men att få visa upp Kanalplan för de som ännu inte varit där är också lockande. Utgår ifrån att det kan vara en del som vill se vårt senaste nyförvärv även i helgen.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Det stämmer. Torsk i denna kvalrunda och MFF får en extra chans i Play off till Europa League. Seger och man är garanterad plats i Europa League, men får dessutom spela play-off till CL.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Skulle Malmö åka ut mot det ungerska laget blir det kval till Europa League.
    Ser inget skäl till att inte vinna allsvenskan, eller har jag missat något?

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Ett dåligt scenario för oss ekonomiskt är att vi vinner AS men inte tjänar pengar i Europa. I långa loppet är det bättre att komma tvåa men få fina pengar av UEFA. Trots allt hoppas jag att vi vinner guldet, det vore ett kvitto för alla att tro och självförtroende ändrar verkligheten ibland.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Kent, Andelen skulle landa på ca 7% av kakan. En ökning med närmare 3mkr baserat på nuvarande bellopp som fördelas ut.

    Vi får se om den distributionsnyckeln överlever skiftet till Discovery pengarna eller om man kommer överens om annat. Frågan har ju drivits av några klubbar, har det stått i media.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Jag har inte vågat lägga ut den här.
    Inte säker på hur det fungerar.
    Skjut ner den om det behövs.

    Alltså, inför fördelningen av pengar efter denna säsong.

    1/ Malmö – 8
    3/ Aik – 10
    2/ Göteborg – 18
    4/ Elfsborg – 21
    12/ Norrköping – 22
    7/ Djurgården – 23
    5/ Häcken – 26
    6/ Örebro – 35
    11/ Kalmar – 42
    ————-
    (-2) 17/ Östersund – 47
    (-1) 17/ Hammarby – 48
    (-1) 17/ Sundsvall – 55
    (-3) 17/ Sirius – 58
    (-3) 16/ Bp – 67
    (-4) 17/ Dalkurd – 68
    (-4) 17/ Trelleborg – 68

    Siffran innan lagen visar placering 2014.
    Siffran inom parantes anger hur många säsonger laget spelat utanför Allsvenskan de senaste fyra åren.
    År i Superettan eller lägre ger placering ”17”

Visar 30 inlägg - 271 till 300 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.