Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Det är mycket gnäll och negativ kritik just nu. Efter hur det ser ut i tabellen så är det befogat. När omgången är slut kan vi mycket väl ligga på en kvalplats. Det är så klart alltför dåligt.

Nu har en tredjedel av säsongen spelats och man kan väl säga att serien börjar sätta sig och det finns tillräckligt med matcher spelade för att se rätt så tydliga mönster.

Offensivt ser det okej ut. 18 mål på 10 matcher är bra, endast topp 3 lagen och Häcken har lyckats med fler mål. Alex och Israelsson har levererat över min förväntan. Däremot tycker jag att Bajen borde kunna få ut mycket mer av kanterna. För det första tycker jag att Smárason inte alls kommit upp i den nivån som han haft tidigare, för det andra så passar inte Hallberg på en kant och för det tredje så har Hammarby den bästa kantspelare numera som vänsterback. Vilket kommer av att Bajens organisation inte klarat av att lösa de som vi andra såg redan förra året att det är alltför dåligt ställt på vänsterbacksplatsen. Hammarby saknar också en playmaker. Tanken är väl att Hallberg ska sköta det från sin indragna vänsterytter men det har inte alls fallit väl ut. Samtidigt ska man såklart inte flytta på Israelsson som leder skytteligan. Med tanke på att det två stora namnen Kennedy och Imad inte alls levererat och att Romolu kom in väldigt sent och behöver tid så är det överlag helt okej ut offensivt och stundtals riktigt bra.
Ser vi till försvarsspelet är väldigt dåligt över lag och visst ställer skador på Batan och Solheim till det men man ska inte glömma att 3 av 4 i den ordinarie backlinjen och målvakten har mer eller mindre vart med varje match. Dvs Bajen har haft problem på en position där man även med ordinarie manskap är svaga. Ingen av försvarsspelarna har känts speciellt stabila. Birkir har väl vart okej men inte alls nått upp till samma nivå som förra året, det samma gäller Ögat tycker jag. Jag kan inte komma ihåg något mål som man direkt kan lasta honom för men å andra sidan har han heller inte räddat Bajen mer än någon enstaka match. Magyar tyckte jag inledde ganska bra men har stått för några riktiga bjudningar och blivit mer och mer osäker. Sætra tycker jag har vart jämn dålig men jag tror kanske det har att gör med att han måste ha en snabbare kollega i mittförsvaret om laget ska stå högt. Bo Wiklander har gjort det helt okej med tanke på förutsättningarna och Aidoo har spelat lite för lite för att bedöma men igår var han mer eller mindre en säkerhets risk. Batan gjorde det bättre än förväntat innan han gick sönder och är väl den enda som får mer än godkänt i försvaret. Att kritisera Torsten känns fel då han som sagt inte ska spela vänsterback utan här är det ansvariga som helt enkelt satt Bajen i den sisten.
De två sittande mittfältarna där framför allt Persson och Haglund spelat har gjort det som okej. Haglund till och med över förväntan och har kanske vart vår bästa spelare efter Israelsson och Alex. Problemet är att dom är för lika och att båda saknar speed och brister i passningsspelet. Tillsammans med mittbackarna långsamhet så blir det ett stort problem när man ska stå högt med försvarslinjen, vilket vi även såg förra året. Här hade jag mycket större förväntningar på att Hallberg skulle vara den där box till box spelaren och även bidra med speed och kreativitet men så har inte vart fallet.

Av nyförvärven så är det endast Alex som levererat över förväntan. Romolu kom in sent och där kan jag köpa att killen behöver lite mer tid. Både Hallberg och Smarason tycker jag att vi kan kräva mer av.

Sedan har vi de tunga nyförvärven som köptes in i somras. Ögat, Magyar och Khalili som snart har vart i klubben ett år. Av dessa är det väl bara ögat som får godkänt och då framför allt för sin höst. Magyar har inte blivit den klippan i försvaret som jag hade hoppats på och Khalili…. ja han har än så länge totalt floppat.

Kicka Nanne och/eller Jingblad….
Jag tillhör dom som faktiskt tror att det långsiktiga jobbet måste få ta tid samt att det sällan leder till någon förbättring på kortare sikt när en tränare sparkas. Däremot så skulle jag säga att blir det inte betydligt bättre under hösten och att de eventuella nyförvärven återigen inte lyfter laget så är det nog dags att se sig om efter nya ledare efter säsongen.
Nu har Nanne och Jingblad fått möjligheten att rensa i truppen och köpa till sig en stomme av spelare. Vissa av dessa har inte levererat och då har man ytterligare ett fönster på sig att justera, lyckas man inte då så bör Hammarby helt enkelt se till att skaffa några som klarar av att få in spelare som direkt kan leverera med en betydligt högre träffsäkerhet än vad Nanne och Jingblad än så länge har haft.
Dessutom är det en dålig trend att unga spelare inte lyckas etablera sig i startelvan eller som inhoppare. I årets trupp så har vi 6 spelare (Eskelinen, Silverholt, Aidoo, Hallberg, Jajic och Lidberg) som är 22 år eller yngre. Endast lånet Hallberg är ordinarie samt att Jajic och Aidoo fått några minuter i varsin match. Även här blir det underbetyg.

Sommarfönstret
Följande spelare sitter på utgående kontrakt. Eskelinen, Batan, Haglund, Kennedy, Torsteinbø, Rennie och Alex. Tre av dessa bör enligt mig förlängas Haglund, Torsteinbø och Alex. Till det så ska Bo och Hallberg lämna i sommar samt Magyar nästa sommar.
Nu finns det möjlighet att plocka in spelare. En snabb ytter, en vänsterback, en snabb mittback och en kille som kan fördela bollar på mitten. Lyckas man inte få in det nu så lär man knappast få en bättre chans.