Visar 30 inlägg - 301 till 330 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Kristof,
    om vi skulle få en rad år nu som skulle bli exakt lika bra som vår bästa femårsperiod under 2000-talet, och räknat med dagens tv-avtal (inte Discovery-nivåer alltså), vad skulle det handla om för pengar då? Pengar efter ett snitt efter fem år alltså.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Nej, något publikrekord blir det inte. Däremot ändå en väldigt god siffra som borde bli högre än budget. Även som det i det här fallet snarare handlar om antal sålda biljetter och typ av biljetter så är den faktiska publiksiffran en god indikator.

    2k fler sålda per match ger 30k fler på en säsong á genomsnittsintäkt (154kr 2017) innebär en ca 4.5mkr intäkter. Sedan ökar rimligen också hyreskostnaden på det.

    Jag var tvungen att uppdatera mig vad som gäller med fördelningen av de centrala SEF pengarna. En fördelning som baseras på sportsliga resultatet under de senaste fem säsongerna.
    Efter 2017 var vårt fem års glidande medeltal 12.8. Skulle vi vinna allsvenskan förbättras den till 9.6, skulle vi komma 4:a blir den 10.2.

    Så vår andel av de centrala pengarna ökar från 5.40% till ca 5.55%. På 170 mkr blir den en ökning med ca 250 tusen kronor.

    Ny modell för distribution av centrala pengar inom SEF

    Utöver det finns den en Europacupbonus från svenska spel (som man får betala tbx om man kvalificierar sig till CL eller EL gruppspel)
    2mkr till vinnaren av allsvenskan
    ~700 tusen kronor för de övriga lagen som kvalificieras sig till Europaspel.

    http://www.svenskelitfotboll.se/klubbarna-som-kvalar-till-europa-delar-pa-bonus-fran-svenska-spel/

    Så har vi ingångsbudgeten, som jag skissade i våras baserat på de detaljer som kommunicerades på årsmötet.

    Så vad har hänt sedan dess? På intäktsidan. Publik upp. Spelarförsäljningar troligen upp lite. Marknad landar troligen rätt nära. Centrala pengar likaså.

    På kostnadssidan misstänker jag att personalkostnaderna är upp (bättre spelare, förlängda kontrakt), frågan är hur mkt? Avskrivningar ökar nog till närmare 5mkr ifall Rodic rekryteras, i och med att hans kontrakt köps loss från Danskarna.

    Eget kapital i bolaget var 16mkr vid årskiftet. Lite liten buffert med tanke på ökningen i personalkostnaderna. Så risken ökar. Men mer TV pengar är på väg 2020, från Discovery…

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av Kristof.
    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Under året har jag hört några tro på nytt publikrekord om vi slåss för guldet i slutet av säsongen. Om jag räknat rätt behöver vi 28.218 i snitt i de matcher som återstår från och med nu. Det kommer vi inte ha.

    Inför året var jag nöjd om vi skulle hamna topp 6 i år om vi gjorde det med ”mersmak” (dvs inte kravlar oss upp på en sjätteplats i sista omgången utan ändå är med och fajtas lite om platserna ovanför). Det ser ut som om jag kommer bli nöjd i år.
    Jag tycker det ser ut efter 16 omgångar som att de sex översta lagen är de som kommer slåss om europaplatserna. Vi är ett av de lagen. Vi ligger också så pass bra till att vi lär hålla oss bland de sex översta platserna.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Inte en enda offside, från något av lagen. På hela matchen. Unikt?

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Omg 9
    2013-14374 Ljungskile 0-1
    2014-19102 Assyriska 1-1 Bakircioglu
    2015-21165 Elfsborg 0-0
    2016-18134 Kalmar 2-1 Bakircioglu, Persson
    2017-18474 Häcken 1-2 Smárason
    Snitt 18 250

    En omgång som det borde gå att både höja publiksnittet och plocka fler poäng än snittet, en poäng mot tämligen mediokert motstånd.

    För att nå upp till ett klädsamt snitt behöver det komma 28 751 mot Trelleborg, vilket tyvärr inte kommer hända.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    De stora och starka (numera inklusive Bajen!) blir ännu större och starkare.
    De små och svaga slåss om resterna.
    Rimlig och logisk utveckling.

    Å när vi kollar SE-tabellen så ligger ett par rätt välkända lag i toppen. Det finns 6-8 klubbar som ligger i gränslandet mellan ok Allsvensk nivå och toppnivå i SE.
    Även det är rimligt.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av johannes.
    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Men jag vet 🙂

    Uppenbarligen har vi höjt oss. Åker ner och bara gör jobbet. En ohotad seger. Men TFF hade innan vår match trots allt släppt in 26 mål.

    Efter 15 omgångar är de tre bottenlagens poängskörd 31 poäng. Motsvarande har varit sämre två gånger sedan allsvenskan utökades till 16 lag, 2016 respektive 2017. Målskillnaden visar trenden förhållandevis väl.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av Kristof.
    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Vet inte om bottenlagen år så mycket sämre än vanligt, det är väl snarare vi som höjt oss.
    Rejält.
    Utan att egentligen imponera tar vi 3 säkra mot Trelle borta och nu blir det väl klang och jubel hemma, i helgen.

    Arnor ut och även Erkan ut borde betyda någon ganska kvalificerad in.
    Är det nu det händer, Jimmy D?!

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Bra exekvering igår och fan vad bra han har utvecklats, hela tiden spelbar och ständigt i rörelse. Bollvinnare och spelfördelare – Jeppe A. Man såg tendenserna under hans första matcher förra säsongen innan dippen efter att smekmånadsentusiasmen hade lagt sig. Troligen på grund av att han inte var 100 procent i fysiskt skick i kombination med att hela laget tappade motivation. Nu vältränad och har hållit en hög kvalitet nästan hela säsongen. De senaste matcherna har han sett extremt stark ut.

    Annars noterar jag att bottenskiktet i allsvenskan håller en genant dålig kvalitet. Jag tror inte vi är långt ifrån en ny debatt om minskning av antalet lag i allsvenskan. Denna gång tror jag också den kan få bäring, tyvärr. Å ena sidan vill det allsvenska kollektivet och dess följare ha många lag i allsvenskan. Å andra sidan är popcornmaskinen igång så fort några mindre klubbar försöker finna egna vägar att ta sig fram på. Vi har inte tillräckligt mycket resurser i svensk fotboll för att alla klubbar ska vara likadana. Då återstår bantning som en trolig väg fram.

    Noterar också de svaga publiksiffrorna i allsvenskan över lag. Trenden har ju varit svagt vikande de senaste två säsongerna. Bara ett fåtal lag har fått se den bättre än vad den verkligen har varit. Iår verkar verkligheten komma ikapp.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Treo, trevlig story. ”Silkessnöret brukar i dagligt tal betyda ”att avskeda någon diskret”. Tidigare kunde de användas som uppmaning på ”att ta livet av någon”.

    På Google hittade Kerstin en beskrivning ur Sjöfartstidningen, vilken går tillbaka till 1400-talet och Ottomanska riket. Väl värt att kolla in.
    Silkessnöret Är väl ett uttryck som inte används så ofta men kul att du tog upp det.

    Hoppas du springer på din gamla granne vid något tillfälle.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Storyn bakom mitt användande av ”silkessnöret” har givetvis en Hammarbybakgrund.

    Ashley, en gammal klacklegendar. Hävdade själv att han deserterat från den amerikanska armén, men fått för mig att han var från England.

    Ashley bodde en busshållplats från min egen, något av en granne. Passade bra när det skulle inhandlas åldersbegränsande varor. Han var väl 10-20 år äldre.

    Han kunde spåra ur på Söderstadion. Kasta flaskor över staketet och så vidare. Mycket lugn privat, nykter. Introducerade mig för Nikolaj Gogol och andra läsvärda ryssar.

    Han städade i tunnelbanan.
    Träffade honom där vid ett tillfälle. Helt sänkt, ledsen, som han sa, han hade fått ”silkessnöret” som städare. Hade aldrig hört uttrycket förut, men som ordsamlare nappade jag direkt.

    Jag flyttade från busshållplatsen, blev 20 år och Ashley försvann helt plötsligt från E1.

    Skulle väldigt gärna vilja veta vad det blev av honom.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Treo, ”silkessnöret”? nu skojar du. Långtidskontrakt? Kanske det, när vi vunnit allsvenskan eller åtminstone topp-tre. För min del ser jag att vi med Stefan B kan etablera oss som topplag. Dock, i dagsläget kan jag se frågetecken kring Khalili contra Svendsen. Dessutom att vi spelar väl brett ibland och hamnar väl lågt vid motståndarnas kontringar. Som senast!

    Petur Lekur, tror också att vi behöver en förstärkning på anfallssidan plus en två-vägsspelare som backup för Junior. Dags för Jesper Jansson att kliva in.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Berndt, jo utan att måla fan på väggen finns det några små frågetecken kring Billborns matchande nu faktiskt. Vår startelva är riktigt bra (ja förutom Khalili då, ev Solheim) och allt utom topp tre med den är ett misslyckande tycker jag nog. Och i de tre senaste matcherna har han inte lyckats ändra något på en matchbild när det går emot. Givetvis spelarnas ansvar också.

    I övrigt så vansinnigt frustrerande att förlora mot detta förbannde lag igen. Kändes som man inte kunde få bättre läge, totalt kaos i klubben, tappat genitränaren och två av de fyra bästa, ändå kan vi inte slå dem hemma, känns oerhört bittert. Får hoppas att förbundet tvångsnedflyttar dem pga Kindbergs alla mygelaffärer så vi slipper dem.

    Fan, ett sånt här superläge dyker upp typ vart 15-20:e år för oss, drömstart på serien och dessutom tre av fyra toppkonkurrenter som måste lägga kraft på Europaspel, givetvis inget garanti för nåt (det vet vi..) men vore synd om vi slarvar bort kanonläget. Kom igen nu JJ! Vi behöver förstärkning! För bänken om inte annat. Lite märklig känsla, för bara tre månader sen tyckte man vi hade en riktigt bred trupp med bl a Dibba och Erkan på bänken, nu känns det inte som vi har någon som kan komma in och göra skillnad.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Berndt,
    Är det dags att ge Billborn silkessnöret? Tack och hej.

    Östersund borde fått en varning vid det första grova överfallet, att även de andra två i matchens inledning lämnades utan kort var inte till Hamads mfl fördel.

    Håller med om K. Och Svendsen.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Treo, tja! Är inte lika säker på Stefan Bilborns förträfflighet. En tränare som är både van att vinna som att förlora, med ursäkten ”att så här kan det bli ibland….”, går inte helt att lita på. Mycket av nuvarande framgångar beror snarare på bra rekryteringar som Hamad, Djurdic, Junior, Fällman, Borges, Sandberg, Wiland och då med Jesper Jansson inblandad. Igår vara det flera som vek ner sig som Hamad, Tankovic och Khalili. Den senare verkar vara positivt särbehandlad av Stefan. Varför denna avvoga inställning till Sander Svendsen, som kom in först när det var 10 minuter kvar!? Nä, i dagsläget ser jag snarare ”smarta spelarförvärv” som den främsta anledningen till framgången, inte en ”extraordinär tränare”. Jag förväntar mig att vi hamnar topp tre med den här truppen som vi har nu. Problemen kan uppstå ifall vi tappar Hamad eller Junior.

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Treo,
    ja, det är inte mycket aktivitet just nu här…

    Ja, Billborn verkar bekväm i sin roll. Men han har ju också bara haft framgång så här långt. Tror dock att han och Jesper förstår varandra bra och förstår de begränsningar som finns och de möjligheter som ges.
    Tycker de känns som lagspelare som spelar tillsammans med hela klubbens vilja. Det känns inte som om de kommer köra sina egna race.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Kent.
    Mitt förra inlägg har legat överst ett tag. Funderat hur jag ska formulera mig kring min vilja att ge Stefan ett längre kontrakt. Egentligen står det i förra inlägget.

    Billborn verkar bekväm med att sköta de som kommer till träningen.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Och med en acceptans av de olika rollerna.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Tack Kris. Ett under av tydlighet.
    Den som rekryterar och den som förvaltar spelartruppen sitter i väldigt viktiga säten. Det blir argument för att anställa SC och tränare med dokumenterad framgång.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Abedi, statistiskt, över tid:
    Det finns en stark positiv korrelation mellan kostnader (personal, dvs spelarkontrakt) och sportslig framgång.
    Det finns en positiv korrelation (om än mindre stark) mellan kostnader för förvärv av spelarkontrakt från andra klubbar (transfersumma) och sportslig framgång.

    Det finns en stark positiv korrelation mellan försäljning av spelarkontakt och sportslig framgång.
    Det finns en stark negativ korrelation mellan sportslig framgång och det vad alla i sverige kallar ”driftresultat” (fånigt uttryck). Alltså högre sportslig framgång <-> sämre driftresultat.
    Det finns en negativ korrelation mellan driftresultat och rikedom. Sämre driftresultat <-> bättre eget kapital.

    Det finns ingen korrelation mellan sportslig framgång och profit/loss. Pengar på banken ger inga segrar (lex Häcken), pengar på planen ger segrar men försämrar profit.

    Det intressanta är ju inte statistiken i sig utan kausaliteten, alltså vad som driver vad?

    Till exempel: IFK Norrköping som vann SM guld med ett lagbygge till en relativt mycket låg kostnad.
    Laget utvecklades, spelarna blev framgångsrika vann SM guld och blev rekryterade av bättre klubbar.
    Intäkterna (transfer) ökade, kostnaderna ökade pga ökat rekryteringsbehov (rekryterade fler mer färdiga spelare för att inte tappa för mkt slagstyrka). Det gjorde att “driftresultatet” blev mkt sämre (man spenderade också en del av sina transferintäkter istället för att bara spendera “driftintäkter” (fånigt uttryck) ).

    2017 sålde Hammarby Aidoos kontrakt, totalt blev det ca 12 miljoner i transferintäkter. Hade man inte gjort det så hade man rimligen gått in i säsongen 2018 med mer eller mindre samma lag som man hade våren 2017. Man hade haft 6:e eller 7:e största personalkostnaden i allsvenskan, när man gick in i 2017. Nu gjorde Aidoo affären att flera nya spelare kunde rekryteras, personalkostnaderna blev 3:e störst i allsvenskan 2017 (”driftresultatet” (fånigt uttryck) försämrades förstås) och lär nog vara så också 2018 (så generellt ingen jätte-överprestation, även om det för Hammarbys del naturligtvis är en galaktisk förbättring jämfört med tidigare säsonger).

    Det svåra som jag ser det, är hanteringen av det här steget: Att hantera den “positiva” spelaromsättningen (alltså spelare som lämnar tack vare deras positiva utveckling). Alltså att förvalta transferintäkterna så att den sportsliga nivån inte försämras. För gör den det – den sportsliga nivån försämras – så står man rimligen med en högre etablerad kostnadsmassa men med sämre intjäningspotential. Här har MFF och AIK varit mkt skickliga under 10-talet. Norrköping bättre än förväntat, än så länge. Helsingborg inte särskillt skickliga. Inte heller Djurgården efter framgångarna under första delen av 00-talet. Elfsborg har varit framgångsrika under under en tioårsperiod, men nu hamnat i en negativ kanal vilken blir intressant att följa om de lyckas att vända tbx.

    Den gemensamma nämnaren för de klubbar som lyckas är att de har i allsvenska mått mkt höga intäkter från matchdag, spons och media. Vilket Hammarby numera har: Näst högst i allsvenskan.

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Treo,
    jag tror ju inte att 15-20 år inte är realistiskt. ”Medellivslängden” för en tränare blir väl bara kortare och kortare och oavsett hur mycket man pratar om kontinuitet verkar det ju inte gälla på tränarposition. Och där har väl Hammarby i samband med bytet av tränare nu senast varit ganska tydliga med att tränarens roll ”minskas” något och tränaren ska inte ha samma makt över spelare in och ut. Kontinuiteten ligger istället på andra ställen i organisationen och tränarbyten ska kunna ske utan att det ska få samma påverkan på truppsammansättningen som de haft de senaste gångerna.

    Men vilka tränare som suttit längst och i vilka klubbar har jag ingen aning om. Inte heller hur framgångsrika de varit. Och där har vi ju litet av höna och ägget-diskussion. Har de i så fall varit framgångsrika för att de suttit länge eller suttit länge för att de varit framgångsrika?

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Kanske Kristof kan svara på detta. Har en ”hypotes” som borde vara hyfsat rätt. Klubbar som värvar ”dyrare” spelare är också klubbar som säljer dyrare spelare. Främst på grund av att spelaren när han värvades var eftertraktad för sina kvaliteer varav priset blev ”högre”, läs säljande klubb vill ha så mycket som möjligt. Spelaren utvecklas mer av att spela i ett bättre dyrare lag och drar därmed till sig nya rikare intressenter där klubben agerar likadant som den säljande klubben vid första fönstret och vill sälja spelaren så dyrt som möjligt. Inget nytt elle konstigt i det här scenariot, Grundkurs ekonomi.

    Med tanke på att klubben investerar i dyrare kontrakt samtidigt som man säljer dyrare spelare kan därmed differensen kostnad vs intäkt Mao ”resultatet” landa på samma nivå som för en klubb längre ned i näringskedjan som värvar billigare spelare men också säljer sina spelare billigare. Om vi nu adderar sportslig framgång som det absoluta måttet får vi nästan alltid klubbar med stor omsättning—> topplag i tabellen men för den delen, min poäng, inte klubbar som går kraftigt med vinst. Mao, em form av skuldfinansiering för att nå toppen, stanna där och vara ett stabilt topplag. Både nöff nöff, ajk och dif är exempel på detta i Sverige där framförallt dif trots grymma spelaraffärer än så länge haft ett sämre sportsligt utfall i tabellen. Nu har de en tredjeplats från förra säsongen och ett cupguld och årets säsong blir mycket intressant om de nu har börjat konsoliderats till ett topplag där de säljer dyrt men också köper dyrt samtidigt som de får bra tabellplaceringar.

    Vad är då poängen med detta? Jo, i Bajens fall har Kindlund och co sol mål att dubbla omsättningen på 2-3 år. Vi är med stormsteg in i samma karusell men än så länge i blygare skala. Personalkostnadsmässigt en topp 6 placering. Nu överpresterar vi kraftigt i år, men vi kommer ”tvingas” köpa/investera i allt dyrare kontrakt för att kunna etablera oss i toppen. Likaså ”ska” det också innebära dyrare förädlingar liksom då ett sportsligt resultat som är topp 3.

    Vi har haft och kommer få se ett ytterligare arms race i allsvenskan både on och ut. Samtidigt kommer inte alla att lyckas. Handlar mycket omm timing men också bygga rätt och investera klokt. Nyttomaximering vs ekonomisk maximering, inget lätt pussel för en färsk toppklubb som Bajen. Som exempel, hur många skulle ta em andraplats i år mot att vi skulle gå back 5-7 mille gentemot att vi cashar in 25 mille i spelarförsäljningar nästa år? varav i princip 70% av det kapitalet används till att köpa nya spelare för för att kunna behålla en positionen som en toppklubb även den säsongen osv.

    Kanske rörigt nattsudderi men poängen är att det här med att stirra sig blind på vad andra klubbar säljer och köper för måste ställas i relation till det sportsliga utfallet och vad som är värt mest.

    I mina ögon har vi fortfarande för ”litet” eget kapital för att kunna växla upp helt. Visst, vi måste sälja för högre summor samtidigt måste vi ersätta med kvalite som också kostar. Ingen lätt ekvation det här. Möjligtvis kan marknadsintäkter och att få fram egna talanger pusha det egna kapitalet framåt något liksom maxflax i scoutingen av en billig spelare. Frågan om storleken på det egna kapitalet versus sportslig framgång kommer dock bli en rejäl nagelbitare de närmaste åren. Likaså hur och om Hammarby på allvar tar positionen som en ”riktig” toppklubb den här gången. Vi vill ju dit!

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    Sitter hemma och funderar. Spekulerar.
    Vilken tränare har suttit längst i en klubb i Sverige, i modern tid 1970 och framåt.

    För och nackdelar med att ge Billborn ett kontrakt på 15-20 år.
    Eller ska vi satsa på att sparka i varje motgång.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kent, det går också att fundera kring vilka spelare som har haft störst betydelse för vårens framgångar. Fyra nyförvärv som går rätt in i startelvan har givetvis en stor betydelse. Inte allt för många skador på nyckelspelare har också gett stabilitet. Tror att det blir svårt att ersätta vissa spelare ifall det sticker under sommaren. Min bedömning är att det är tre spelare som vi inte får tappa för att kunna hålla nuvarande nivå.
    1/ Junior
    2/ Hamad
    3/ Djordic

    Att tappa Paulsen kommer inte ha samma betydelse när vi har Fenger som ersättare. Tappar vi någon av ovanstående spelare så tappar vi i slagkraft. Tappar vi flera så måste andra kliva fram och vi måste hitta någon ersättare av klass. Att ersätta Junior blir inte lätt eftersom han kanske är allsvenskans bästa på sin position.

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Kristof,
    Jesper Jansson är väl ganska tydlig i senaste HTV-intervjun med att det inte blir några spelarförvärv om ingen försvinner iväg, så ”de professionella tjänstemännen” visar ju ganska klart att det inte är tänkt någon ytterligare satsning mot guldet i år. Det läge vi har kvalitetsmässigt och budgetmässigt är det som gäller, skulle jag vilja tolka det som. Vilket ju inte är oväntat på något sätt. Och visst, det här är ju förhoppningsvis det nya ”normalläget” men det innebär ju inte något garanterat guld. Målsättningen är väl någonstans just som han säger att slåss om europaplatserna när det drar ihop sig i höst. En rimlig målsättning, förstås. Sedan sneglar säkert även ”tjänstemännen” mot förstaplatsen men inte i den omfattning att det får äventyra det långsiktiga tänket. Däri ligger alltså en tydlig och väntat skillnad mellan oss på sidlinjen och de som styr skutan.

    Själv funderar jag mycket kring det där med att många i och kring truppen säger att vi inte nått max ännu. Att det finns mer att hämta. Jag gissar att många fans tolkar det så positivt de kan, nämligen att den fulla potentialen kommer att visa sig snart. För egen del tänker jag just att det bara visar att prestationen är ”dynamisk” och kan ge utslag både uppåt och nedåt på skalan. Så bara för att man KAN spela bättre så innebär det inte att man kommer göra det. Motsatsen är även det ett alternativ.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Vad är det som säger att detta inte är normalläge?
    Ok, möjligen är jag något påverkad av vårens triumftåg…men det är ju knappast onormalt att landets populäraste klubb, i landets största upptagningsområde och med huvudstadens största marknadsintäkter, ligger i tabelltoppen.

    Vi har – som alla vet – varit det lysande undantaget från den regeln.
    Men kanske är vi på väg att ”anpassa” oss till det som gäller överallt annars?

    Ergo: satsa klokt (precis som inför årets säsong) och omsätt pengar som kommer in från spelarförsäljningar i sommar, men investera inte genom att spekulera i framtida framgångar utan fortsätta spetsa truppen löpande.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Släng excelarken! Inte in absurdum naturligtvis, nån ekonomi ska inte riskeras, förstås, men hur ofta har vi ett sånt här superläge? Har hänt två gånger i min livstid, 50 bast. 2001 (och egentligen inte ens då,tog väl ledningen senare då, i juli) och 2006 (då sprack det som bekant pga maximal otur med långtidsskador på både Petter och Mikkel så inre mittfältet raderades, de tre minuspoängen var väl sista spiken i titeldrömmarna). Finns aldrig några garantier för någonting men gå för det säger jag!

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Tack för den tabellen Kent, mkt sofistikerad 🙂
    Våren har varit högt, högt över förväntan. Jag var så trött på allt under hösten och våren pekade ju inte direkt på någon vidare förbättring. Ett par månader senare sitter vi här. Lite smågirigt suktar efter guld.

    Både du Kent och jag har ju tidigare skrivit att känslan är att vi kunde offra ett par framtida års sämre prestationer och Kennedy fick kröna sin karriär med ett guld. Det är vår känslomässiga förmån som vi har här vid sidlinjen. Men hur ska de professionella tjänstemännen förhålla sig till det? Den fastslagna truppstrategin man har arbetat fram (som Erkan värvades utanför, och tog Leos plats). Ska man slänga excelarken och ge oss det enda vi behöver?

    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Vi får nog vara beredda på det ena och det andra vid omstarten. Efter Östersund hemma har vi fyra matcher där vi borde kunna ta rätt mycket poäng i. På ett sätt är två poäng före solnaborna rätt bra, då de rimligen måste vara favoriter. Fantastisk vår, bra utgångsläge, men allt kan hända.

    Treo
    Deltagare
    Antal inlägg: 17

    En gammal bajare kvitterade för Öis i kväll i 87:e.
    Filip A-T, spelar högermittfält.

    Har för mig att han spelade ytterback?

    Okej, ytterligare en uppdatering. Öis spelar 3-4-3, Filip back när laget försvarar.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av Treo.
    • Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av Treo.
Visar 30 inlägg - 301 till 330 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.