Taktikern
Deltagare
Antal inlägg: 45

Örebro är ett intressant exemplet.
”Sparka tränar”-ligan hävdar, med rätta, att Bajen inte fått rätt utfall på investerade miljoner och tar Örebro som exempel. Hammarby hade förra året nära på dubbelt så mycket i lönekostnader jämfört med Örebro men hamnade bakom Örebro i sluttabellen. Nu kan det vara så att lite engångskostnader som att köpa in spelare, sign on osv hamnar där medan försäljning av spelare hamnar på ett annat konto men trots detta så är det utan tvivel så att Hammarby förra året hade betydligt högre personalkostnader än Örebro. Om det sedan i realiteten är 120%, 90% eller 60% låter jag vara osagt.

Örebro ligger just nu trea i tabellen och allt verkar vara frid och fröjd i föreningen. Hur såg det då ut för Örebro efter 12 omgångar förra året?

Man kan säga att det började ganska knackigt. Örebro hade 10 poäng efter 12 omgångar. Det tog 9 omgångar innan man vann. Efter 8 omgångar hade Örebro 2 poäng.

Nu kommer det intressanta och frågan är hypotetisk eftersom vi knappast kan få något svar på den. Hade Örebro legat 3:a idag om man sparkat Axen? Örebro valde att se på saker och ting på längre sikt och behöll Axen. Resultatet än så länge är att man under hösten 2015 klättrade i tabellen och har fortsatt att göra det under 2016. Hade man kickat Axen kanske man till och med vart etta i serien men min känsla är snarare att man åkt ur förra året. Som sagt det får vi aldrig reda på.

Det går helt säkert att hitta exempel på att klubbar som gjort sig av med tränare och har gjort en motsvarande resa som Örebro men jag tror att kortsiktigt ska man inte dra alltför stora slutsattser. Min poäng är att använda ett exempel och endast visa på det som stödjer en teori blir lite väl enkel. Man kan vända på det. Den kanske mest framgångsrika tränaren under modern tid, Alex Ferguson, första titel med Man United kom under hans 5:e säsong i klubben. Således så har man bara kvar tränaren tillräckligt länge så kommer klubben bli framgångsrik. Med denna logik så ska klubben överspendera ett X antal år, behålla tränaren och sedan så kommer klubben att bli sanslöst framgångsrik. Allt baserat på Alex Ferguson och Man United. Riktigt så enkelt är det som sagt var inte.

Det Hammarby ska göra nu är såklart att behålla sin långsiktighet men justera planen på det områden som inte har givit resultat. Några av dessa justeringar är kortsiktiga som spelare in och ut i spelartruppen under detta fönster. Framför allt saknas speed både framåt och bakåt. Vänsterbackplatsen måste säkras upp och Bajen måste få igång en eller flera kreativa spelare offensivt och om man inte kan det så måste sådana spelare värvas. På lite längre sikt måste frågan ställas. Är den fotbollen som Nanne står för också den fotbollen som Hammarby ska bli framgångsrik med de kommande åren? Om ja, då är Nanne rätt man att leda laget om Nej, då ska Nanne ersättas men inte under säsongen utan mellan två säsonger enligt mig. Då min erfarenhet säger att Bajen kommer gå betydligt sämre efter att en tränare ersatts än innan. Hela havet stormar är liksom inte Hammarby Fotbolls grej, i vart fall inte hittills.

  • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Taktikern.