Visar 30 inlägg - 421 till 450 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Jag tänker på skrönan om HR-chefen som fick frågan:
    – Varför slänger du hälften av alla ansökningar direkt i papperskorgen?
    – Jag gillar inte folk som har otur…

    Antingen har man det som krävs, eller så har man det inte.

    Men JJ köper inte direkt tid åt sig själv med den här härvan. Han sitter rimligen ”JM-löst” efter säsongen 2018 om vi inte tagit dramatiska steg uppåt/framåt.

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Måhända är man luttrad men jag har svårt att bli upprörd över att vi byter tränare. 2017 var knappast en aha-upplevelse och med många års fotboll på nåthinnan är den där outputen av ett långt och gediget tränarskapande som bygger en framgångsrik klubb mest bara en myt och en stor portion önsketänkande som tex Nanne var duktig på att sälja in under en extremt timad tid där alla bara skrek efter en frälsare. Tyvärr har det följt vidare i spåren med JM där folk försökt intala sig att nu minsann ska 2016 års säsong vara en säsong av uppbyggnad och sedan ska det defilera. I princip alla varningsklockor ringde redan under sommaren. Resten av säsongen var ett gigantiskt misslyckande av en tränare som uppenbarligen inte har kompetensen. Något både han och styrande i klubben får ta på sig. Lägg till att vi för första gången har em stark sportslig ledning som ser längre på Bajens utveckling än en enstaka tränares idéer så tro gam att det skulle smälla.

    Måhända svårt, jobbigt och kaosigt för känsliga själar men jag är inte särskilt orolig. Fotbollen idag är kortsiktig och kommer aldrig vara långsiktig på tränarbänken eller på planen. Du måste leverera här och nu annars ryker du. Det vet både tränare och spelare. Suppportrarna i synnerhet i Bajen verkar ha ett enormt lågt självförtroende och en loserstämpel som nästan är skadlig för klubbens framtid. Man tror helt ärligt att klubben verkar gå under bara vi byter tränare. Något halva allsvenskan gjorde under 2017 men hos oss blir folk livrädda direkt.

    Hoppas Bajen står på sig och vågar stå för vad man planerar göra. De har mitt stöd alla dar i veckan. Empirin talar sitt tydliga språk och Bajen börjar agera som en klubb som aspirerar på toppen ska göra. Att en dansk utan några som helst meriter i Bajen eller allsvenskan kan riva upp såna här känslor är skevt. Han är en lika stor lycksökare som resten av spelarna i truppen är exklusive Kennedy. Prestera eller dra liksom.

    Testaccio
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

    Sällan eller aldrig har jag haft sån inside i Bajen som inom det här; och det är inte Michelsen som fått tillrop utifrån, utan – helt enkelt inifrån.

    Och att han är tränare säsongen 2018 ser jag som uteslutet.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    För första gången under mina 30 supporterår är Bajen snabbare än jag på att sondera terrängen för en ny tränare.
    Nu tycks det dock ändå luta åt att det snarare är JM som fått höra locktoner från annat håll, än att det är Bajen själva som vill bli av med honom.
    Återigen är det spännande tider i Bajenland!

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Paladin,
    På tal om just de aktierna är det ju precis därifrån deras pengar brukar komma…

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Good times. Mongo-Kim lägger av. Hans närvaro drev upp gårdarnas publiksiffror. Jag gissar på att nu dyker publiksnittet som en H&M-aktie. Det är bra för oss.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Abedi, instämmer helt i din iakttagelse kring vikten av en sportslig organisation som styr den sportsliga verksamheten och utvecklingen av densamma. MFF är ett bra exempel på detta, vilka till och med kan byta tränare när de har vunnit allsvenskan och sedan vinna igen med en ny tränare.
    Är också orolig för att vår konstruktion med ett bolag med en allt för okunnig styrelse sätter käppar i hjulet för A-lags verksamheten. Allt kommer då att hänga på Vd och en bra sportchef. Frågan är också hur länge vi får behålla JJ. Är det inte så att han har familjen kvar i Helsingborg? Detta är inte optimalt.
    Vi har ju valt en modell med flera anställda kring A-laget som förhoppningsvis kan stå för en långsiktighet ifall tränaren faller ifrån, som Billborn, Pablo m.fl. Dessa är ju inte rekryterade av JM, vilket bör vara en fördel. Helt annorlunda upplägg i förhållande till Nannes eller Tony Gustafssons perioder vid rodret.
    Tack för ditt inlägg, vilket gav mig ökade förhoppningar kring att vi är på rätt väg även om vi har mycket kvar att jobba med.

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    När vi ändå är inne på bortförklaringar kan det vara intressant att reflektera kring att:

    – 3 av 4 topplag precis som vi gick in med nya tränare inför säsongen. Endast Stahre av dessa 3 som skulle kunna ses som en erfaren tränare.

    – gnaget som tvåa och peking som sexa fick in sina tränare under säsong 2016. Norling erfaren, JG, inte direkt…

    – endast östersund av topp 6 lagen som haft den berömda kontinuiteten på tränarsidan som alla skriker om samt sirius (plats 7) som haft

    – elfsborg (8), gbg (10), örebro (11), kalmar (12) dvs lagen som i tabellen placerade sig närmast oss bytte alla tränare under säsongen.

    – klubbar plats 13 och nedåt, lite av varje där men inte så intressanta för analysen då vi snarare ska kolla uppåt ist för nedåt.

    Summa summarum: Det tycks onekligen vara viktigare med en riktigt vass sportchef som bygger den sportsliga verksamheten än en demontränare som bygger sitt eget lilla lag under flera år. Byte av tränare verkar vara mindre odramatiskt ty topplagen verkar kunna göra det utan att falla i tabellen. För klubbar av tex kalmar och Östersunds kaliber är beroendet däremot av långsiktighet och en tränare som får styra allt viktigare. Vilket iofs kan bero på att de där får ett tålamod och tid som inte hade accepterats i en större klubb. Förklaras också av att de har mindre resurser att röra sig med och därför behöver bygga annorlunda.

    Summa summarum 2: I Hammarbys fall har vi byggt den sportsliga framgången enligt en ”gammaldags” modell som påminner mer om Nanne, Janne A och Potter än om den moderna fotbollen. Tränarna har fått ett mkt stort, för stort? inflytande på mer än bara startelvan vilket satt oss i en dålig sits gång på gång då den modellen inte lirar med de förutsättningar, ambitioner och förväntningar vi har. Förhoppningen är att rekryteringen av JJ får oss att kunna vända på det här förhållandet. Vi måste bli mindre tränarkänsliga och mer förlita oss på en stark sportsliga stab med en tung sportchef och en scouting på högsta nivå i kombination med en akademi som kan leverera spelare. Utifrån det ska sedan en tränare rekryteras som inte ska behöva uppbyggnadsår (det har man i klubbar som Ljungskile) utan istället ha tydliga mätbara mål från dag ett.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Nä, man vill förstås inte vare sig tro eller säga det men blixten slog chockartat ned en gång, verkar inte troligt att det någonsin sker igen. Men något sjukt är det. Vi köper, vad alla tror är hög kompetens, både på tränarposten, sportchefsposten och på planen (även på ungdomssidan) men ändå blir allting bara pannkaka ändå. Får hoppas det inte sitter i väggarna på nya klubbhuset.. Kämpa Jakob och Jesper!

    nära döden
    Deltagare
    Antal inlägg: 38

    Bajen är fortfarande bajen, det är bara att erkänna. Något storlag kommer vi aldrig bli. Vi har haft några få toppar under min tid med laget (sen början på 60-talet), då vi lirat väl. Jag hoppas förstås att få uppleva någon sådan topp till innan jag dör.

    När det gäller fiaskot i söndags så var det framför allt ett fiasko för lagspelet. Vi har de spelare vi har och de allra flesta av dem håller en god allsvensk nivå, men här var det agerandet som kollektiv som bröt samman.

    Huvudansvaret för det ligger på tränaren, det är hans roll att motivera och få spelarna att agera som en enhet, ett lag. Därför börjar jag bli skeptisk till dansken och hans framtid i föreningen. Låt oss ge han sitt tredje fönster och nästa vår, men ser inte spelet bättre ut efter det, då är det dags att anlita en mer rutinerad och erfaren tränare.

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Fortfarande förbannad både över gårdagens torsk men kanske mer besvikelsen över en mycket dålig säsong som gav fler frågor än svar. Trodde iofs inte på några topplaceringar i år men samtidigt en säsong som skulle lämna hopp bakom sig. En ”roligare” mittenplats än en tråkig utan framtidstro typ (som efter förra säsongen). En vårsäsong där inga större risker togs mot en sommar/höstsäsong där risker exponerades och där tanken var att den offensiva kvalitén skulle väga över en tunnare defensiv.

    Gissningsvis kommer JJ/JM att nu leta efter ett gäng lite äldre habila spelare man ”litar” på. Gissningsvis går man igenom sina ”egna trupper och tidigare spelare man vet är på det klara med hur JM/JJ vill spela. Ligger mycket prestige i 2018 nu. Tror på ett betydligt mera cyniskt Bajen där utrymmet för dåliga insatser kommer vara minimalt. ”Uppnyggnadsåret 2017” kan vi glömma redan nu. Var en schimär för en 30 omgångar lång försäsong. Där får vi aldrig hamna igen. Bajen spelar mkt högt.

    Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

    De fyra sista matcherna där jag trodde på 12 poäng, iofs med jävligt mycket glimten i ögat, gav alltså fyra.
    En totalt urusel match mot Kalmar, något bättre mot Sirius, stundtals, en timme mot Sundsvall som lovade en del inför årets sista hemmamatch mot ett nyblivet Superettan-lag.
    Inför de sedvanliga 20 000 på läktaren, en möjlighet att få en extra hemmamatch i cupen, vilket genrerar en del flis till klubben.
    Då sker alltså gårdagens debacle, 25 minuters ok spel, sen rasar allt.
    Tränarens insats lämnar jag därhän, den talar för sig själv.

    Och nu börjar letandet efter hopp, typ, det skall byggas nytt på Årsta, kan bara bli bättre nästa år osv osv..

    Mycket har skrivits, kommer att skrivas, om det gångna året, men jag tror ända att inlägget som sammanfattar årets säsong och nästa års, åtminstone för mig, skrevs av Kristof i går.

    ”Det här laget är fullt kapabelt att åka ur allsvenskan nästa säsong.”

    Tack för i år.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Bedrövlig tränarinsats. Tar ut två av de tre spelare, Kennedy, Tankovic, Paulsen, som hade stått upp i första halvlek. Vi får en skada och sen får vi spela med 10 man. Tidernas sämsta byte, jämte ”fjärde bytet”, vill jag påstå.
    Ett tvivel på JM:s förmåga har börjat gnaga. Det blir en tuff vinter. Får trösta mig med bandyn nu när även handbollen är på dekis. Det blir en kall vinter på Zinken!!! Skönt att damlaget hängde kvar, så man har något spännande att se fram mot till nästa år.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Det där med att allt ska ordna sig efter nästa transferfönster, och sen nästa, osv, osv, börjar jag starkt tvivla på. Inget verkar bli bättre, förutom på nån enstaka position ibland, men lagspelet blir aldrig bättre, snarare tvärtom. Tvivlar också starkt på att JM är mannen som kan få ordning i det här kaoset. Men man hoppas ju alltid. Skulle dock bli förvånad om vi säljer lika många säsongskort nästa år, tror tyvärr det här praktfiaskot kommer att få dyrbara konsekvenser. Jävla pinsam insats, man mår fysiskt illa..

    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Riktigt så illa är det kanske inte. Räcker med att konstatera att än så länge är vi inte bättre nu än vi var under Nannes tid. Nästa år kan vi bli allt mellan femma och tolva. Birkir kommer att saknas trots allt. Ett bra transferfönster så kan det ordna sig. Däremot är det lite sådär att JM svamlar om vårt bästa resultat på många år när vi faktiskt tar färre poäng än förra året. Nu är det verkligen slut på ursäkterna.

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    När de såg som mörkast ut under åren i Superettan var jag fullt beredd att ge föreningen, dvs ungdomsfotbollen fullt ansvar att styra upp seniorverksamheten av den sportsliga verksamheten i Hammarby Fotboll AB. Nu börjar jag återigen snegla ditåt. Att något är fundamentalt fel inom AB:t på den sportsliga sidan måste vara uppenbart även för styrelsen. Visst har man jagat och betalt för sportslig kompetens och lagt en ekonomisk grund tack vare supportrarna snarare än egna fantastiska insatser men utfallet är under all kritik. Nu står hoppet till att Jesper Jansson ensam, ensam inom Hammarby Fotboll med erfarenheten av att bygga och driva en svensk toppklubb i fotboll ska kunna fixa biffen framöver. Kindlund och co i bolagsstyrelsen har haft råd att köpa sig tid som nu snabbt äts upp. Backar vi bandet sedan 2014 så har vi ett allsvenskt kontrakt som vi alla längtat efter. Samtidigt kanske det dyraste allsvenska kontraktet någonsin sett till kostnadsmassa och placering. Jag är mycket orolig att Hammarby Fotboll AB på sportsliga grunder ur ett både kortsiktigt och långsiktigt perspektiv återigen drivs åt helt fel håll. Man pratar om tre transferfönster och 2018 som ”säsongen”. Ett mycket konstigt agerande och ettnärmast amatörmässigt sätt att bedriva sportslig elitverksamhet på. Jag har mycket svårt att se resan de närmaste åren som en succé snarare som ett resultat av en fet plånbok än sportslig smartness. Skrev för några år sedan att det helt saknades personer inom Hammarby att driva en fotbollsklubb på elitnivå vilket det också gör idag. Jag vill ha en VD som kan växla upp bolaget några snäpp till både på och utanför planen. En scoutingorganisation och scoutingchef värd namnet. En rekrytering av spelare som speglar ambitionerna och de unika förutsättningarna man har. På ungdomssidan har man lyckats göra just detta och byggt en mycket proffsig organisation runt föreningen. Något man inte alls lyckats med på seniorsidan. Man försöker ”bygga” men har helt enkelt varesig kompetens eller verktygen. Förväntar mig ”justeringar” under vintern inom Hammarby Fotboll AB för det här misslyckandet kan inte få fortsätta. Risken är mkt stor att våren 2018 går precis så mycket år helevete som många tror och jag vill inte sitta med det bolag vi har idag i den situationen då…

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Det här laget är fullt kapabelt att åka ur allsvenskan nästa säsong.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof och Johannes, förstår inte denna pessimism. Kan dock förstå kritiken mot att inte ha en större trupp, speciellt med några rutinerade rävar i truppen. Pratade med min gnagare till svärson som konstaterade att AIK bara haft en nyckelspelare, Enok Goitom, långtidsskadad under året. Vi har haft tre, Hamad, Fenger och Junior. Sen har ju gnaget en en bredare trupp och i detta kan vi vara kritiska mot JJ och JM. Kan vi styra upp detta till nästa år så kan det bli bra. Dock, det är inte lätt att sätta spelare mitt i sin karriär på bänken.
    Fem nya spelare är nog vad vi behöver. Först och främst två backar, ett par bollvinnare på mittfältet plus en anfallare till.
    Min kritik just nu faller mest mot problem med spelunderlaget för match och träning. Vi behöver få till ett annat underlag på Söderstadion, vilket är för hårt och stumt och förmodligen också ha bidragit till en del av skadorna. Du Johannes vet ju varför underlaget blev fel. Att även kunna göra is på arenan är ju ingen direkt höjdare. Speciellt nu när bandyfinalen flyttas tillbaka till Uppsala. Sen tror jag att det är en brist att inte ha en bra gräsplan som alternativ till Årsta vissa tider på året. Kan vara bra att ha när vi möter gräslag som MFF, Kalmar m.fl.
    Glädjande är ju annars att de nya lokalerna på Årsta kommer att byggas nästa år.

    mburra
    Deltagare
    Antal inlägg: 5

    -Abedi
    Om du bettar om pengar så går jag gärna in i ditt bolag…

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Tror ”faktiskt” att vi vinner ganska klart idag, 4-1, ligger bra till…

    Vad gäller truppens utformning kontra resultat är det ändå lite intressant att mantrat om en mindre trupp där alla har nära att ta en plats i startelvan knappast har nåt större empiriskt stöd för bra sportsliga resultat. Tyckeratt det ett grundproblem under ganska LP g tid är att konkurrensen om platserna i startelvan är alldeles för låg. ”Spetsvärvningar” levererar inte i nivå med förväntat och resterande spelare är ett gäng alibispelare som inte heller har nån större konkurrens. Visst, en större trupp kan innebära en ännu högre kostnadsmassa, samtidigt kanske du inte behöver pröjsa lika mkt för den där spetskvaliten isf. Tycker det är intressant att benchmarka Bajens lösning mot andra svenska klubbar där vi, dif och gnaget valt relativt liknande satsningar men där de sitter
    med mer kapital och större trupper än oss vilket gör att de när tabellen stängs också befinner sig högre upp i tabellen. I Bajens fall blir det ständigt dyra halvsatsningar, svaga prestationer och en stor spelaromsättning. Ena året har vi en grym keeper och en svag backlinje. Andra året ett grymt mittfält men en svag målvakt osv. Nu är jag dock av åsikten att med Jesper Jansson vi d rodret så har vi en sportchef som vet vad som krävs för att nå toppen. Gissningsvis innebär det ökade krav på klubbens organisation och kassa. Intressant hur Bajen svarar på det. Fotboll handlar trots allt om att vinna fotbollsmatcher.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Jo, jag hoppas givetvis att jag har fel och att vi slipper en sommarsilly med ny ledarstab, för då har det verkligen gått illa, men känns verkligen allt annat än lovande f n. Bara att hoppas att JM har fler äss i rockärmen och visar att han är en demontränare, och förstås att vissa spelare visar mycket mer än vad vi sett hittills. Desillusionerat i Bajenland nu, många grönvita polare orkar inte ens snacka fotboll och väntar bara på att säsongen ska ta slut, men hoppet är det sista som överger en sägs det, i jan-feb står man väl där på första träningsmatchen ändå.. Är Kanalplan klar då förresten, nån som vet? Vore i alla fall nice att se träningsfajter där. Är väl sagt att de flesta ska spelas där när det är färdigbyggt vill jag minnas.

    Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

    Ja jösses, ser ut att bli 11:a i år igen….nåja vi kunde vatt Helsingborg.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    P L
    JM, Kindlund m fl har varit väldigt tydliga med att det måste ske stora förbättringar 2018.
    Dessa förbättringar handlar knappast om att vi i slutet av nästa säsong ska lyckas vinna några hemmamatcher utan att vi direkt från start ska vara med i övre tredjedelen av tabellen.

    Nästa sommar kan bli väldigt intressant. En SommarSilly som domineras av en helt ny ledarstab, på och vid sidan av plan?

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Och där lyckades de kasta bort den chansen till att klara en 8:e-plats och betydligt bättre chans till cupavancemang. Och att få ut något lite lite grann av denna bedrövliga säsong. Tyvärr stor risk att du har rätt Kristof. Kan för mitt liv inte se hur detta lag ska bli så mycket bättre till nästa säsong. Om det mot förmodan värvas något intressant i nästa fönster ska de ju ändå ha ett år på sig innan vi får ställa några krav..

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Ikväll kom jag till insikt att vi aldrig kommer att bli något topplag. Jag vet ännu inte hur jag ska förhålla mig till den saken. Det får ta sig.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Kan inte ens minnas när jag varit så otaggad inför en match som idag, men man går ju ändå skadad som man är. Antagligen Häcken hemma när vi redan åkt ur 09, usch hemska minnen, men vi är i alla fall inte i närheten av den dödsskuggans dal-känslan om man ska vara lite positiv, men de senaste pinsamt viljelösa insatserna har satt sina spår. Men oavsett om vi klarar 8:e-platsen eller ej tror jag det är viktigt att vi vinner båda hemmamatcherna som är kvar, alla på läktarna behöver nåt positivt in i vinteridet. Sirius har dock precis hittat formen igen, tyvärr, vände ju sin negativa trend med sju raka förluster när de slog apa senast. Bara att hoppas det var en tillfällighet. Solheims förlängning var väl inte direkt vad man längtat efter… Nu är jag ordentligt rädd för att de ser honom som en startspelare på högern nästa år och enbart tänker värva en v.back, hmm… 🙁

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Max, då blev det nytt kontrakt för Solheim och Saevarson försvinner på eget önskemål. Andra förutsättningar för Solheim ger större chans för spel på hans rätta plats, högerbacken. Flera spelförvärv krävs till nästa år. Ser just nu inga egna produkter som kan ta steget upp som Degerlund och Bengtsson har gjort
    På måndag hoppas jag på en rejäl urladdning mot Sirius. Vi borde ha möjligheter till det nu när Sirius har tappat formen. Roligt om det även kan bli över 20 000 tusen på läktarna.

    Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

    //Till nästa år kan det vara värt att göra sig av med Solheim//

    Råder delade meningar om det uppenbarligen.

    Forza!

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, i viss mån kan din teori stämma. Jag tror mer på att Johan Wilands ord om ”tunn trupp” är en större anledning till att det gått så dåligt, speciellt nu mot slutet. Tänk om Israelsson och Aidoo varit kvar?! Avsaknaden av den typen av energispelare har varit stor. Skadorna på Hamad, Junior och nu Fenger har också stor betydelse.
    Wiland ger en bra bild av vad som behövs i framtiden och vi har en bit dit. Av årets nykomlingar har flera mycket att bevisa. Speciellt gäller det Jeppe Andersen och Tankovic, vilka ändå har viss rutin och borde prestera bättre. Unge Leo Bengtsson har också mycket mer att lära sig medans Marcus Degerlund har överraskat stort.
    Till nästa år kan det vara värt att göra sig av med Solheim, Pa Dibba och kanske även Smarason.
    Tycker också att det är olyckligt att inte Birkir fick nytt kontrakt tidigt på säsongen. Denna osäkerhet verkar ha påverkat honom negativt med tanke på hans ojämna spel.
    Till sist, det verkar som Jesper och Jakob har chansat en del och skadorna på nyckelspelare har stökat till deras planer. Men hade de kunnat gjort så mycket annat. Knappast, eftersom Israelsson, Persson och Aidoo hade stuckit ändå. Möjligtvis hade vi kunnat vänta med att släppa Magyar och Torstenboe men i detta tror jag ingeh håller med mig.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Min hypotes: Ju mer man pratar om att det här är ett omställningsår, desto mer sänks den kollektiva ansträngningen i truppen, match för match (inte i träning). Kanske sker det underförstått.
    Motverkande mot viljan att skapa en vinnarkultur.

Visar 30 inlägg - 421 till 450 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.