Visar 30 inlägg - 361 till 390 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    3-5 plats låter hur bra som helst. Men just nu suktar man ju efter ännu mer förstås. Däremot finns det inte riktigt den där fullständiga stabiliteten som gör att man tror på att det är möjligt med guld. Europaplats är ju dock helt inom räckhåll och förhoppningsvis börjar vi nu bygga för att slåss på allvar om guldet kommande år.
    Med det sagt skulle jag gärna byta två-tre raka guld framöver mot att vinna ett i år bara för Kennedys skull. Bara tanken på att ta ytterligare ett guld med honom innan han slutar gör ju att man sitter med ett stort leende på läpparna och slås av att det nog inte skulle gå att rama in en Hammarbykarriär på ett bättre sätt. Och det är ju egentligen för bra för att kunna hända. Men tänk tanken några gånger…

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Premiären, min polare:
    – Vill inte jinxa, men det här kan rinna iväg.
    Jagba:
    – Antecknar 55:e minuten, det kan rinna iväg. Haha. Vi vet hur det brukar sluta, men just nu inget som tyder att det ska sluta så.

    20 minuter senare satt man där LIKFÖRBANNAT, skitnödig som fan.

    Igår, min andra polare:
    – Det här kan sticka iväg.
    Jagba (minns inte om det var före eller direkt efter 4-0 målet):
    – Antecknar 56:e minuten, det kan sticka iväg. Hörde du? HAHA.
    Och tittar åt min polare som ”jinxade” i premiären.

    20 minuter senare sitter man där LIKFÖRBANNAT, men ännu mer skitnödig än i premiären.

    Strax före dubbelbytet tror jag det var, fanns det en sekvens som jag var oerhört nöjd med, Giffarna spelade bollen på egen planhalva och vi pressade, gnuggade och störde som om det stod 0-0 i matchen.
    Vad hände sen? Sundsvall hade ju mer eller mindre gett upp, de hade ingen press alls.

    19 poäng på sju matcher, 2.7p per match. Så kan det rimligen inte fortsätta men tar vi svaga 1p per match i snitt resten av säsongen så landar vi på 42 pinnar vilket brukar räcka till en 7-8 plats.
    1.5p per match den återstående delen ger 53-54poäng, vilket brukar generera 3-5 plats. Någon gång har det räckt till en andra placering.

    Jag har höjt mina egna förväntningar på laget och blir nog lite besviken om vi inte når en europaplats.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av Kristof.
    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    I samband med sportsida framgångar är den kortsiktiga publikrekryteringen ett mer eller mindre självspelande piano. Här kan man egentligen använda sig enbart av redaktionell media som kanal = gratis. Jag skulle istället lägga insatserna på marknadssidan. Dessutom tycker jag det vore ovärdigt att överkommersiallisera Kennedys sista säsong.

    Imorgon då, sommarväder, serieledning, klackarna i taket, en på papperet överkomlig motståndare (även om det är en som vi har haft svårt mot de senaste åren). Kommer ni ihåg Örgryte hemma sensommaren 2006? Vi ledde serien med marginal, de hade noll vinster. Vi hade precis slagit dem borta med 3-1, serien vände…

    Hur som helst, fan så mkt skönare med en sån ångest, än valfri ångest de senaste 10 åren.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av Kristof.
    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Den fantastiska marknadsföringens ett serieledargäng som precis kört över gringården ännu en gång med den största ikonen i modern tid på planen som gör sin sista säsong under de avgörande minutrarna fortsätter… Ska inte klaga men ändå jaga på Bajen att man måste vara på tårna även utanför planen nu. Publik drar förvisso publik men sportsliga prestationer är nåt alldeles extra som många vill vara en del av. Kom igen nu Bajen!

    Sporten då? MVG so far och precis som Billborn är inne på finns det mer att ta av och fler delar att utveckla. Inledningen av allsvenskan brukar alltid vara mycket snack och liten verkstad vilket vi utnyttjat grymt bra och kommit väldigt förberedda till seriestarten. Fantastisk utväxling på flera spelare när Billborn fått framförallt lagspelet att sitta. Vi har nu konstigt nog spelat halva vårsäsongen redan. 5 fighter kvar, 5 finaler med ett mkt tufft spelschema. En nyckelperiod i serien om vi ska gå in i sommarperioden med ett bra utgångsläge. Allsvenskan blir extremt speciell ett sånt här år. Blir som tre perioder där vi nu är inne i den hetsiga våren där alla ska prestera hör och nu och paniken sprider sig i några klubbar snabbt. Den andra perioden, den mest sömniga är också den mest underskattade. Juli/augusti där det finns många poäng att hämta hem men där lagen ofta sålt/köpt nytt med förhoppningar om snabb output (läs oss 2017) samtidigt som många ganska jobbiga matcher ska verkas av. VM-uppehållet blir därför mkt intressant att se hur Bajen agerar. Viktigt att behålla hungern och vara lika förberedda som nu när serien drar igång. Vi kommer då också möta vår första förändring av vårtruppem nån nyckelspelare och några breddspeöare lär lämna och nya lär tas in. Viktig balansgång för Billborn och Jesper att hitta rätt här och inte störa ”vårbygget” för mkt. Utan snarare förstärka det med rätt spelartyper. Viktigt också att våga fortsätta att ha bred inför hösten och höstracet. Då ska det räddas kontrakt, jagas europaplatser och SM guld. Den där tredjeperioden av serien från omgång 20-21 var förra året den del där de klubbar som värvat mest, bäst och dyrast drog nytta av detta och fick betalt för sina investeringar. Frågan blir lite hur mycket Bajen vill gasa för att vi ska hänga med. Har trots succén svårt att se att vi med nuvarande manskap ska lyckas hålla till på topp 3 en hel säsong. Möjligtvis lite dystert att tänka så redan nu men livsfarligt att luta sig bakåt nu. Bättre att gasa lite till och förstärka laget där det behövs och kommer behövas mest. Personligen ser jag mer än gärna 1-2 yttermittfältare till iom Erkans skada, Smarras lilla speltid, Leos utlåning, Svendssens ambition att lira fwrd och Imads framtid. Skulle också gärna se att vi får in ett alternativ till Jeppe och Junior. De sliter kopiöst och gör det bra men kommer slitas rejält med ett tätt matchande. Saknar den ersättaren idag då Kennedy inte riktigt är den spelartypen. Skulle heller inte tacka nej till ytterligare en yb. Spännande tider framöver.

    Vamos Bajen!

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Rent statistiskt har vi inlett på ett sätt som säger att vi ska kunna vara med och utmana hela året. Eftersom flera av de som normalt räknas som utmanare till ett guld (självklart) ska möta varandra, så ligger pressen just nu på omgivningen.

    Vi har överpresterat resultatmässigt och kan få en svacka utan att det ska behöva bli panik. Sånt är man ju inte bortskämd med direkt.

    Nu är det fokus mot Giffarna som gäller. Frågor man ställer sig:
    Hur får vi igång Svendsen? Ska Dibba starta? Kan Tankovic fortsätta att hålla nivån? Hur mår Fenger och vem ska han peta?
    Härliga tider!!

    nära döden
    Deltagare
    Antal inlägg: 38

    Hur kommer det sluta?

    Tror det hänger på framförallt två saker. Det ena är hur poängskörden blir när vi spelar dåligt. Har vi tur och plockar poäng även då, så kan det få stor betydelse för slutresultatet. Det andra är vad som händer i sommarfönstret. Om vi får behålla viktiga spelare, typ Hamad och Dibba, och kanske till och med få in ytterligare kvalité, så kan säsongen bli riktigt minnesvärd.

    En värdemätare i närtid är Sundsvall på lördag och derbyt mot Gnaget.

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Ja, var ska detta sluta?
    Billborn (och flera) poängterar ju att det är mycket som fortfarande inte är klockrent. Men är det bra eller dåligt? Den positiva anser väl när man hör sådant att vi har mycket mer att plocka fram. Den negativa säger väl att det kan fortsätta hacka, och fortsätter spelet att gå stundtals dåligt så kommer vi inte kunna räkna med samma poängsnitt som hittills.

    Bara att välja sida. Men jag står som vanligt någonstans mitt emellan. Topp 6 såg jag som det ”givna” målet före säsongen eftersom vi ”egentligen” borde plockat sjundeplatsen förra året. Och jag tycker att det vi visat upp borde räcka dit. Jag nöjer mig med det.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Symboliskt att vi gör mål på två olika sätt som varit lite av temat för årets offensiv. Första målet efter ett lite längre anfall samt avslut i boxen och det andra på en snabb och exemplarisk omställnig. Det som slår mig på segermålet är att gårdarna möter Dibba och Smara med en 4 backar, rakt och på rätt sida bollen. Ändå tappar de bort sig helt då allt görs så snabbt, Smara maxlöper rakt och Hamad dessutom slår en perfekt boll på ytan bakom. Så jävla ljuvligt.

    Var ska detta sluta?

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 12 månader sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 5 år, 12 månader sedan av Kristof.
    nära döden
    Deltagare
    Antal inlägg: 38

    Här vare livat …

    Några rader ändå:

    Spelet idag var inte lysande, utom stundtals, men det andra laget, det som inte borde finnas, fick vad dem förtjänar. Nu stundar dock en rad matcher med svåra motstånd; Sundsvall, Malmö, Gnaget och Kalmar. Gör vi bra ifrån oss där, så kan det bli riktigt intressant. Jaja, jag vet att säsongen är lång som ett maraton.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Håller helt med.
    Sett till den snudd på extrema belastningen på vissa tongivande spelare så var det helt väntat att vi skulle gå ner i tempo och i viss mån även kreativitet.
    Spelarna skötte sig utmärkt. Så även ledarteamet när man var tvungna att parera oplanerade byten.

    Fys-teamet lär få jobba övertid i veckan men nog ska vi kunna mönstra en riktigt stark trupp på söndag.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Ändå en stark insats igår med tanke på spelschemat. Tre maxprestationer på 7 dagar, det är fan en stor belastning på kroppen (och skallen), framför allt för de spelare som gjorde 90 minuter i samtliga matcher. Trötta spelare som ändå inte gick på knäna i slutet utan kontrollerade spelet hyfsat bra. Tyder ändå på att spelarna är välförberedda fysiskt och taktiskt vilket bådar gott. 7 poäng och en skada blev facit på hell-week. Det kommer en till liknande vecka i maj, med ett derby som den tredje matchen.

    • Det här svaret redigerades för 6 år sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 6 år sedan av Kristof.
    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Johannes, det låter som ett eko från Billy Ohlssons dagar – ett vackert eko!

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Ingen saknar Nannes eller Michelsens styckmördarfotboll.

    Tänk att det gick att göra precis det som vissa av oss envisa ”vi måste spela på ett sätt som visar respekt för vår historia”-extremister hela tiden har hävdat:
    Kombinera snabbhet, teknik, anfallsglädje OCH få resultat.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Wow. Det var många, många år sedan jag hade en sån härlig känsla efter en match. Det här såg man inte komma, så sent som för en månad sedan. Nu är det bra Sander och Nico målskyttet behöver lossna för, sen åker vi.

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Angående den Siriusspelare som testats positiv för dopning så står det tydligen så här i tävlingsbestämmelserna enligt Fotbollskanalen:

    ”I seriematch, i vilken två eller fler spelare som dömts för brott mot RF:s regler mot doping spelar, erhåller den icke felande föreningen tre poäng. Som målresultat i matchen räknas det uppnådda resultatet eller, där detta är fördelaktigare för den icke fel ande föreningen, 3-0. I seriematch där båda föreningarna haft två eller fler spelare som dömts för brott mot RF:s regler mot doping fråntas båda föreningarna erhållna poäng och tilldelas resultatet 0-3”

    Edit: Jag kände mig förvirrad först för att man INTE skulle bli av med poäng enligt Fotbollskanalen. Jag hade då missat att det krävs att två eller fler spelare döms för dopning. Men EN spelare går alltså bra att ha dopad? Märkligt.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Fram till igår så var juli 2008 den senaste gången som vi vann tre raka matcher i allsvenskan:

    2008-07-07 19:00 Hammarby – IFK Norrköping FK 4 – 3
    2008-07-14 20:00 Malmö FF – Hammarby 2 – 4
    2008-07-20 18:00 Hammarby – Örebro 1 – 0

    Det var en härlig sommar. Sedan försvann Petter Andersson, och vi vann inte fler än nio allsvenska matcher till, innan premiären 2015.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295
    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Abedi, efter att ha varit på invigningen av ”nya Hammarby IP”, så hoppas jag inte att dina rader ”Får en känsla av att man blivit mätta och trötta…..” inte stämmer. Det var en trevlig tillställningen med några mindre arrangörsmissar som går att räta till. Hammarby IP blir en fin publik tillgång, inte bara för damlagen, utan även för herrar U-21 och U-19. Känslan är också att föreningens ”status växer” med denna fina anläggning.

    Som du påpekar så finns det mycket att göra när det gäller våra matcharrangemang och att locka ny publik till Söderstadion. Hoppas verkligen att man denna sommar skall kunna rida på Hammarbys popularitetsvåg och sälja in sommarmatcherna mot Östersund, Dalkurd, Trelleborg och Örebro till en ny publik, vilken kan vara tillfälliga besökare i Stockholm eller sommarlediga Stockholmare. Varför inte till utländska besökare, vilka även kommer till Stockholm under september. Detta innefattar även matcherna mot Djurgården och Göteborg. Vi måste börja betrakta Hammarby som det mest attraktiva laget i Norden, vilket vi bevisligen är. Samt att vi spelar i den mest besökta huvudstaden. Det är bra ifall vi även kan spela den mest attraktiva fotbollen.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Merch handlar (nästan) lika mycket om tycke/smak som om faktiska pengar.
    Ska folk i Bajenland se ut som om att de fyndat hos Galne Gunnar, eller kan det finnas en poäng i att vi är stolta över det som produceras i vårt namn?

    Förstår till viss del att detta – i jämförelse med andra marknadsåtgärder – inte har varit ett prioriterat område för Bajen. Man har haft sitt InterSport-avtal och nöjt sig med det.
    Ingen i bolaget har orkat ifrågasätta att det sitter en (eller möjligen flera) ”kreativa” människor på InterSports kontor i Göteborg och spottar ur sig skitfula tishor tryckta på sämsta sortens tyger.
    Vi har tagit cashen och blundat.

    Men måste det vara så?
    Kindlund har sagt vid något tillfälle att Bajen säljer ca 20 000 tshirts om året.
    Allt annat lika – hur svårt kan det vara att producera motiv som faktiskt är förankrade i Bajenland och som folk efterfrågat…istället för att skita i allt vad designansvar heter och bara massproducera?
    Vem vet, kanske skulle vi sälja 30 000 tshirts om de faktiskt hade genomtänkt design?

    En ny tröjleverantör är säkert bra, vår nuvarande tycks inte bry sig nämnvärt om oss. Men jag tror inte att det i sig kommer att påverka den stora mängden merch.
    Där måste Bajen ta tag i ansvarsfrågan och styra upp utbudet rejält.

    Krossa BP!

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Så är det Kent, de jämförelseklubbar som ligger närmarst bakom oss i min figur har byggt sina ben under flera års framgång. Rimligen finns det outnyttjad kapacitet på intäktssidan, främst inom marknad/spons.

    Precis som Abedi är inne på krävs det för att bli bäst, inte bara ha bäst spelare, tränare, fystränare, rehabprocess, sportchef, utan också ha bäst marknadsfolk i allsvenskan och bäst idéer.

    Under den första delen av 00-talet började man inom svensk fotboll gå från att när det pratas om sponsring, så pratas det inte enbart om att sälja reklammarknadsföring utan också relationsmarknadsföring. Alltså bygga nätverk mellan sponsorer etc. Man var mycket sen på den bollen inom svensk fotboll, precis som man är sen med många andra kommersiella idéer. Idag har man en kombination där vi både ser exponering och relationer inklusive diverse aktiveringar av sponsorskapet.

    Nu går vi mot ett nytt skifte. Eller snarare sagt – vi är redan där.

    Den tydliga trenden inom medieinvesteringar är att digital marknadsföring växer snabbast och står nu för första gången för 51% av företagens totala medieinvesteringar.
    Annonsering i digitala medier ökade med mer än 20% under 2017. Detta kan sättas i relation till en mogen sponsringsmarknad med relativt svag tillväxt (ca 5% per år).
    https://www.dagensmedia.se/medier/milstolpen-internet-utgor-halva-mediekakan-6900021

    Det man kan notera är de stora globala klubbarnas kappjakt på följare i sociala medier. Också att ManUtd som under en lång tid hade varit motståndare till att finnas på youtube – nu nyligen har startat en youtubekanal.

    Känslan är – som någon inom sponsrig kunnig nyligen tydliggjorde för mig – att de här klubbarna håller på att ta höjd och transformeras till sina egna mediehus med allt vad det innebär.

    Hur överför man denna utmaning och möjlighet till Hammarby?

    Vad gäller merchandise så ger det tyvärr för lite pengar på nedersta raden. En fördubbling av intäkterna ger 2mkr netto extra. Det är därför förståeligt att man innvesterar tid i andra saker. Däremot vill man som supporter ha ett schysst och fräsht utbud. Det tycker jag inte att Hammarby/Intersport har hoppas att det blir mer fokus på det i nästa upphandling av merch-leverantör.

    • Det här svaret redigerades för 6 år sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 6 år sedan av Kristof.
    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Sticker in lite negg mitt i serieledningen som inte rör sporten utan marknad och med fokus på marknadsavdelningen där det blir alltmer uppenbart att det saknas en funktion i klubben runt marknadsföring och merch. Man verkar ha jobbat upp en fullgod organisation på sponsorsidan och har på den andra sidan fått gratis draghjälp av Bajenland, Bajen Fans, Poddar, Supportrarnas matchprogram, Bara Bajen mfl. Vilket i sig är fantastiskt och säger mycket om vad som driver klubben framåt. De ”egna” initiativen runt publik som skol och föreningssamarbeten har också varit mycket bra. Samtidigt kan jag inte komma runt hur en klubb som Bajen som bygger extremt mycket på publiken inte kan hantera service, information och erbjudanden till oss trogna bättre liksom inte klarar av att ”sälja” klubben mer. Får en känsla av att man blivit mätta och trötta med ett fiasko av matchtröjan, taffliga presskonferenser och en än så länge anonym marknadsföring av en ikons sista säsong med en trög biljettförsäljning som ett brev på posten. En merchförsäljning och ett samarbete med Intersport som inte känns direkt inspirerande. Att kompetensen finns utanför klubben för att lyfta de publika delarna utan att göra avkall på vår identitet visar alla ”externa” och bra initiativ. Att den möjligtvis ibland finns inom klubben och kanske i styrelserummet är inte tillräckligt nog. Mao, Hammarby är i stort behov av affärsutveckling med inriktning på publik, medlemmar och potentiell publik och medlemmar i mycket större utsträckning. Vi har proffs inom sporten nu och vad det verkar som en professionell marknadsorganisation på sponssidsan. Läge att lyfta den sista sidan av myntet nu och låta spelarnas självförtroende smitta av sig på klubben än mer. Livsfarligt att slå sig till ro. Matchdagspuben en bra ide som vi får se om den funkar men jag med flera vill se en mkt vassare klubb framöver utanför planen. Våga Bajen!

    Nu tillbaka till sporten.

    Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

    Ytterbackarna är de frågetecken jag har än så länge. Neto är svag i defensiven enligt mig, även om han uppväger mycket med sin vilja att gå framåt. Dock, många lag kommer att prova att gå förbi på hans kant.
    Mads Fenger kommer spetsa till konkurrensen i mittlåset. Min gissning just nu är ändå att det är han och Fällman som kommer finnas där i mitten så fort han är helt frisk. Hur länge det dröjer är ju dock svår att veta. Men till vilken position flyttar man Paulsen då?
    Har ni för övrigt lagt märke till vad det öppnar upp sig rejält när just Fällman går fram i sina räder centralt? Ser mycket intressant ut. Och kul att det inte bara sker en gång i halvåret utan till och med flera gånger under en och samma match.

    Pa Dibba, Svendsen, Tankovic, Khalili, Djurdjic, Smarason.
    Många har starka åsikter om de olika spelarnas vara eller inte vara på en fotbollsplan. Det mesta grundat på tidigare års prestationer. Tur att tränaren kan utgå från senaste veckornas träningar och inte behöver förlita sig på hur det så ut för något eller till och med några år sedan.

    Har tittat på Kristofs siffror om spons- och marknadspengar. Om laget klarar av att hamna på ”övre halvan med mersmak” (dvs inte ligga 11 halva säsongen och sedan kravla sig upp till en 8:e plats) så tror jag det finns mycket att hämta inför kommande år. Vi har långt ifrån nått något tak när det gäller de ben vi står på och börjar sporten leverera finns en rejäl chans till ytterligare skjuts på inkomstsidan. En ”okej” säsong i år (6:a och uppåt) så tror jag förhandssnacket inför allsvenskan 2019 kommer låta extremt annorlunda än i år. Vi kommer tas på allvar då igen. Det ser ljust ut för Bajen, som någon jag pratade med sa nyligen.

    Dessutom håller jag med Johannes om att det var modigt att göra sig av med Michelsen. Men som jag ser det har man haft en plan några år som man håller sig till och förra årets tränare ville något annat visade det sig. Men klubben pekade med hela handen och sa att: ”Det är hitåt vi ska. Antingen kör vi vidare med eller utan dig.” Och jag tror INTE det är Jesper Janssons hand som pekar, vilket många sportjournalister tror. Jag tror han är en del av planens utförande, inte planens skapare.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Fantastiskt att vi kan vinna utan att vi egentligen gör en särskilt bra match men med ett stabilt mittbackspar, bra keeper och klassspelare som Junior och Hamad kan det med lite flyt gå vägen ändå. En hel del individuella misstag och ofta lite för långsamt och statiskt anfallsspel men känns ändå som spelarna tror på det här projektet nu och man kämpar och krigar på även när det inte riktigt lossnar. Det lovar mer. Och snacka om att vi har offensivt sparkapital i form av Erkan och Svendsen, det kan bara bli bättre. Sen får man väl konstatera att det här Göteborgslaget antagligen är det svagaste man sett på väldigt länge men det struntar vi i ikväll.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Det rullar ju på fint det här.
    Vi har snackat mycket om det tidigare – att sparka Mikkelsen var en jättechansning – men hittills tycks det beslutet har varit helt rätt.
    Många olika trendbrott som skett redan efter två omgångar (3 poäng mot Sirius, seger i Gbg, två segrar på raken). Det lovar väldigt gott inför de kommande matcherna.
    Fullt fokus nu inför BP och vi tar de 3 poäng som vi borde göra.

    nära döden
    Deltagare
    Antal inlägg: 38

    Premiären avklarad.

    Idag har vi spelare av god allsvensk kvalité på samtliga positioner. Nu gäller det bara att spela ihop ett lag. Matchen visade att vi därvidlag har en bit kvar, även om det fanns stunder som lovade gott för framtiden. Men att mot detta motstånd, och med en man mer under en stor del av matchen, inte kunna göra ett spelmål förrän i sista minuterna, tyder på att vi har en bit kvar.

    Dock 3 poäng. Gott nog.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Min polare:
    – Vill inte jinxa, men det här kan rinna iväg.
    Jagba:
    – Antecknar 55:e minuten, det kan rinna iväg. Haha. Vi vet hur det brukar sluta, men just nu inget som tyder att det ska sluta så.

    20 minuter senare sitter man där LIKFÖRBANNAT, skitnödig som fan.

    Bortsett från det, så måste det spelmässigt ha varit den bästa hemmapremiären sedan Elfsborg 2003, eller kanske Helsingborg 2006. Kul.

    • Det här svaret redigerades för 6 år sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 6 år sedan av Kristof.
    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Som sagt, tre år av träningsmatcher både på och utanför planen där vi fans ställt upp i vått och torrt. Hammarby Fotboll AB har mycket att bevisa i år. Borde vara hyfsad press på VD att leverera nu. Finns inte många klubbar historiskt som suttit med de här förutsättningarna. Att inte kunna kapitalisera på den position Hammarby har just nu borde rendera att justeringar inom bolaget, och då snackar vi inte på planen, genomförs när säsongen summeras. Minst topp 5 på planen men ekonomin måste få ett rejält lyft i år.

    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

    Kristof, håller verkligen med om att det är provocerande att det sportsliga resultatet inte har blivit bättre. Tyvärr smyger det på mig att det finns en fortsatt osäkerhet inom föreningen över hur vi skall ta oss upp på de högre höjderna och bli ett topplag. Både Nanne och Jakob M visade på en ambivalens och osäkerhet på hur laget skulle byggas. Båda var rejält inkonsekventa i sina lagbyggen. Nu kan jag ana detta med Bilborn och JJ. Hoppas jag har fel!
    Avsaknaden av fler ”moderna” två-vägs spelare var avslöjande igår mot Norrköping. Med Junior borta så finns det ingen som är tuff nog i markeringen och kan kliva på och erövra bollen högre upp. Vi bara ”fegar ut” och backar hem i första halvlek, i ett för Sverige typiskt defensivt spel. Plötsligt är jag orolig för att spelare som Hamad och Svendsen inte får utrymme för sitt kreativa och offensiva spel när de inte har ”tuffa” spelare som backar upp dem. Svendsen kanske inte ens får spela. Annars såg ju samtliga nyförvärv, både framåt och bakåt, starka ut. Men det är ändå med ett tufft och kreativt mittfält som vi skall vinna våra matcher.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Konsekvent provocerande dåliga prestationer från den sportsliga delen av verksamheten. Det går inte förklara bort.

    Den kommersiella delen, å sin sida, vilande på de tre benen [Matchdag/publik], [Spons/marknad] och [Media(SEF)], har vuxit till den andra största i allsvenskan. Detta trots att sporten gör sitt bästa för att hålla mediaintäkterna nere (de är resultat-baserade). När folk pratar om att Norrköping är rika, tack vare sitt egna kapital som är typ 30 miljoner högre, så förvaltar Bajen ca 50 miljoner mer varje år. Tyvärr har man gjort det ganska dåligt.

    Och då är inte merchandise-verksamheterna medräknade i ovan figur, där Hammarby mest sannolikt tjänar bäst pengar i landet: https://osynligahanden.com/2018/03/10/merchandise/

    • Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av Kristof.
    zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

    Personalkostnader/poäng 2017.

    Det vill säga hur många miljoner i personalkostnader kostar varje inspelad poäng i serien. Malmö ligger högst, men det kan det väl vara värt för att vinna. Norrköping är oväntat effektiva. Östersund och ett annat Stockholmslag gör det bra också. Elfsborg och Göteborg bytte tränare av goda skäl.

    Bajen gör vad Bajen alltid gör, betalar bra för minimal effektivitet.

    Malmö 1,80
    Hammarby 1,72
    Elfsborg 1,68
    Göteborg 1,59
    AIK 1,45
    Djurgården 1,18
    Östersund 1,09
    Norrköping 1,05

Visar 30 inlägg - 361 till 390 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.