Visar 30 inlägg - 631 till 660 (av 5,033 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • BäS
    Deltagare
    Antal inlägg: 1518

    Skulle vilja bli uppdaterad på priset på jackan, eller ska jag leta mig in på det där internet och ”din jacka” kanske? Fram med surfbrädan…
    Nä, där fanns inga priser. Kan ju vara skoj att kunna vara lite finklädd när hösten kommer.

    alexx11
    Moderator
    Antal inlägg: 264

    Halloj ni glada sommarfirare 🙂

    Mitt öga upptäckte en väldig snygg tisha som finns att köpa, kommer med säkerhet inhandla denna till mig 🙂

    Gillar denna skarpt.

    När det gäller jackor så ville ju Tobbe ha en också, har jag för mig, men han är ju inte med i detta forum och vet nog inte ens om att detta forum finns.

    Btw, så ä Bajenabstinensen riktig stor nu och jag kan inte vänta på norrlandsmatchen mycket längre, vill ha AS nu 🙂

    SKÅL !!

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    …frågan skall kanske lyftas igen!

    Hur var det med jackbeställningarna?
    Vilka ville beställa?
    Vet att HOFF och Tony ville beställa, men det pratades väldigt löst om det och det kändes inte helt ”spikat”…
    Får jag bara storlek och om det var önskemål om ändringar, namn… så pratar jag med Lasse på ”Din Jacka”!

    Det är svårt att göra ekfat utan ek!

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av BAJEN ÄLTA NR 8.
    Bedon
    Deltagare
    Antal inlägg: 176

    En liten sommar-haikku

    Stilfull t-shirt är
    inköpt och snart jag den bär
    på mjukt rundad kropp

    BäS
    Deltagare
    Antal inlägg: 1518

    Youtube alltså… gamla fina Söderstadion

    Finns ju en del av KUNGEN

    På toppen av det så har vi ju vår admins röst som tränger fram 🙂

    BäS
    Deltagare
    Antal inlägg: 1518

    …och Frentabbarna väsnas på och kämpar här med att knacka stenläggning. De får jobba ifred åtminstone. Omåttligt populära i grannskapet gissningsvis. 🙂 Men de är nog snart klara med vad andra lämnade efter sig.

    BäS
    Deltagare
    Antal inlägg: 1518

    Själv skiter jag i att förlänga mina behörigheter nu, lägger det bakom mig helt enkelt. Släpet får jag nog behålla har jag för mig, men C & D lär ryka. Oddsen på att jag ska nyttja de bokstäverna framöver är nog försumbara.
    Varit ute på en icke försumbar promenad i klorofyllen runt Årstaviken under dagen, trevligt promenadstråk.

    Dravel ska för övrigt inte underskattas, att få ventilera livets vedermödor utanför bollföreningens tak är av vikt. Jag petar på det lite grann emellanåt, men har ett par uppförsbackar innan det är dags att äntra scenen.
    14/7 låter som ett jämnt och fint datum.

    Ekar är magnifika träd.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av BäS.
    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    Fantastiskt att ett träd kan blir 1500 år gammalt… år 518 tittade skottet upp ur marken för första gången!
    Tänk på vad den varit med om och sett?
    För 1500 år sedan!
    Den kände kinesiske matematikern Zu Chongzhi vände näsan i vädret i början på 500 talet…bara en sån sak! 🙂

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    …det behövs onekligen ett ”dravelforum” här på GU, där bl.a. ekar och spanska tjurar m.m. kan diskuteras! 🙂 🙂
    Och ett forum för det som finns att skriva om fotboll!

    Tror att jag kommer tillbringa mycket tid på ”det förstnämnda”….då prestationerna på fotbollsplan vanligtvis är snabbt sammanfattade… 😉

    …däremot om ovidkommande ämnen är möjligheterna oändliga! 🙂 🙂

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    …å här är han ju! 🙂

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av BAJEN ÄLTA NR 8.
    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    …under Quercus suber är platsen där Ferdinand sitter och njuter av livet! 🙂
    …så vitt jag vet så sitter han där än idag och luktar på sina blommor! 🙂

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    …det förstod jag med, men misstänker att ett ”bra pris” är svårt att få till med våra rätt små volymer!

    De kommer kosta 199:- + moms och frakt….så det är inga billiga tröjor!
    Samtidigt är det två schabloner i trycket och det driver nog upp priset en del…
    Tror i a f att vi måste beställa minst 25st för ett ”bra pris”…

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av BAJEN ÄLTA NR 8.
    Bedon
    Deltagare
    Antal inlägg: 176

    Min tanke var att vi kanske får ett bättre pris om vi gör en gemensam beställning.

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    Bäste magister Bedon!

    Tack för support…och givetvis kloka ord som bara en magister kan komma med! 🙂

    Vad det gäller tröjorna!
    …så vill jag se hur det ser ut först innan jag förordar beställningar!
    Att beställa tröjor kan alla göra själva på länken!
    https://www.tshirt.nu/gubbultras-svart-t-shirt-med-tryck-100-225-gbbltrs

    Klicka in, så ligger det färdigt och klart att välja storlek och betalning…enkelt! 😉
    …t o m enkelt för en så pass innovations-fientlig person som mig! 🙂 🙂

    …ekar är riktigt stora träd! 🙂

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av BAJEN ÄLTA NR 8.
    Bedon
    Deltagare
    Antal inlägg: 176

    UPPDATERING GU-Grill.

    Eftersom det går att rösta på flera datum så blir statistiken följande. Det är 8 personer, genom lite olika kanaler, som har tyckt till i frågan. Och just nu ligger lördag 14 juli bäst till. Men vi fortsätter omröstningen till på fredag 8 juni.

    Bedon
    Deltagare
    Antal inlägg: 176

    Bäste farbror Älta!

    Jag förstår din frustration över yrkeslicensförnyelsedebaklet! Det enda rimliga vore att alla licensyrken, utan undantag, genomgår regelbundna kontroller; fysisk och mental hälsa; lagar, regler och etiska värderingar. Att som nu, bara ”straffa” dem som bryr sig sänder helt klar fel signaler till yrkeskåren.

    Undrar hur många advokater som skulle få vara kvar i yrket? Eller fotbolldomare …?

    Men den däringa tröjan var himlans stilfull. Kan man lägga in en beställning på två stycken i storlek XL?

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    God morgon GU!

    Transsportstyrelsen är inte roligt att ha att göra med…. det har kommit till deras kännedom att jag har sovit med ”snarkmaskin” eller CPAP som det heter och nu har ”maskineriet” verkligen vaknat till liv!
    Nu skall det vara läkarintyg varje år från läkare med specialkompetens.
    Frågeunderlaget är så invecklat och avancerat att jag tvivlar på att någon på Transsportstyrelsen har kometens att utvärdera dessa intyg och som det verkar, än mindre kunskap om vilka frågor som borde ställas om sömnapné m.m., men icke desto mindre skall frågorna besvaras korrekt…
    Med hot om indraget körkort skall läkarintyget levereras varje år i maj månad…annars, jävlar!
    Det verkar som om någon ”pärmbärare” verkligen ser fram emot detta, för att nu kunna motivera sin existens och lön på ett byråkratiskt statligt verk!

    HOWEVER!

    …jag ser annorlunda på detta med CPAP/snarkmaskin!
    Tycker helt tvärtom att Transsportstyrelsen borde lovorda samtliga ”feta yrkesförare” med högre behörighet som sover med CPAP! Vi har ju tagit ta i problemet med andningsuppehåll, snarkningar och dålig sömn och borde inte straffas med en massa inlämnande av intyg varje år!
    Transsportstyrelsen borde vara betydligt mer oroade och vaksamma på mörkertalet, då det finns hundratusentals förare av alla kategorier som INTE har ute på en väg att göra, på grund av usel sömn i samband med andningsuppehåll m.m.!

    Yrkesförarbranschen och åkeribranschen i synnerhet!
    …uppfödd på ”yunk food” och urusla mat och dryckesvanor!
    …den är stressigt!
    …kräver hög närvaro och koncentration!
    …motion är en verklig bristvara!
    …”isterbukarna” blir bara fler och fler!
    …och yngre och yngre!

    Här har man det verkliga problemet….men här kör man huvudet i sanden!
    Som är en vanligt bland ”överbeskyddarmyndigheter” och verklighetsfrämmande beslutsfattare!

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    God kväll GU!

    ..om cirka 50 minuter skrider han till handling, ”Bobban” och kör ett nattskift till 07.00 imorgon!
    En liten låt på vägen…men jag hoppas inte ”Bobban” ”Running away”….då blir Farbror Älta ledsen! 😉

    …så här kommer inte min se ut!

    bajen-loveU4ever
    Deltagare
    Antal inlägg: 394

    God kväll GU!

    ”Bobban” föredrar gräs framför vatten! Härliga ”Bobban”! =)

    Härliga ”Slangen”! =)

    Trist landskamp… Slutar nog 0-0…

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539
    BäS
    Deltagare
    Antal inlägg: 1518

    Miss på fel hästar, nöjd med att man hade med både Milligan och Urban på 2 streck var. Matlapp en vecka på det

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    God eftermiddag GU!

    Bör påpekas att det tillkommer både moms och frakt på GU-tröjorna!
    …sedan räknas det säkert som två tryck i o m undertexten!

    …de e varmt!

    BäS
    Deltagare
    Antal inlägg: 1518

    Makalösa manicker, undrar om den känner skillnad på regn och dusch?

    Lite småtrasig idag, det är den där sista alltså, stor var den också. Men gillar att de körde ”Always look on the bright side…” när konserten var över. Fingertoppskänsla på rätt arena.

    K.K.
    Deltagare
    Antal inlägg: 107

    Skönt att vara ledig och slippa lunchpromenaden mitt i marathonloppet.

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    God kväll GU!

    …farbrorn från Älta fick sig en tillrättavisning av robotgräsklipparen ”Bobban” idag!
    I all välmening så tog jag slangen och spolade av ”underverket” från en massa damm och pollen…
    … men när jag skulle starta upp ”Bobban” igen, så stod det på displayen att..
    ”ANVÄND INTE VATTEN VID RENGÖRNING, UTAN ANVÄND TRYCKLUFT!”
    Hur fan kände maskinen det? 🙂
    Kul i a f att vi kan kommunicera…”Bobban” och jag! 🙂 🙂

    Vad tror vi om det här?
    Har beställt två tröjor…en för ”allmän beskådan” under festligheterna på ”Bedons veranda”!
    …och en till fint! 😉

    Här är länken…om någon är sugen!
    https://www.tshirt.nu/gubbultras-svart-t-shirt-med-tryck-100-225-gbbltrs

    TREVLIG HELG!

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av BAJEN ÄLTA NR 8.
    BäS
    Deltagare
    Antal inlägg: 1518

    Dravelavdelningen har talat! 🙂
    Konsensus är att det alltså bör finnas ett överskott av eke för tillverkning av ekplankor, cirkeln är sluten och det är som vanligt GU som sluter den med t ex en grillning.
    För övrigt så finns det (minst) en Eke i vår högt ärade ekensklubb.

    Helén Eke

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    God morgon GU!

    Det rymliga ämnet om ekar…. 😉
    …det har odlades ek på Visingsö för Kronans båtbyggen och en viss komik uppstod när produkten var färdig! 🙂

    Citat från Statens fastighetsverk…det är visst viktigt att ha ett sådan verk! 😉

    ”Historisk fakta om ekarna på Visingsö”
    I början av 1800-talet befarade man att ekskogen i Sverige inte skulle komma att räcka för flottans framtida behov och därför beslöt riksdagen att anlägga ekplanteringar. Totalt skulle 125 hektar ek planteras varje år under 200 år var tanken. Klimatet, jordmånen och närheten till vatten gjorde Visingsö till en perfekt plats för ekodling och år 1831 inledde hovjägmästare Israel af Ström ekplanteringen på åkermarken kring Visingsborgs kungsgård. Omkring 300 000 tusen ekar planterades i en första etapp.

    År 1975 var de första ekarna färdiga att avverkas. Då chefen för marinen fick meddelandet om att virket var färdigt för avhämtning blev han dock tvungen att tacka nej. Sedan många år byggdes örlogsfartyg i helt andra material än ek. Ekvirket från Visingsö kom därför aldrig att användas för sitt ursprungliga syfte.

    Slut citat…

    Det är väl inte så att det saknats tid att omvärdera behovet av ek till båtbyggen och någonstans borde även odlarna med någorlunda modern insikt ifrågasatt ekens lämplighet som material till krigsfartyg!
    Tänk att det mesta Kronan är inblandad i blir vanligtvis komiskt och inte minst dyrt för skattebetalarna! 😉

    Vad det gäller smeknamnet ”EKEN”, så hittades detta!

    Namnet härstammar från knallarnas språk månsing vars namn på Stockholm var Storhäcken eller Stockhäcken (där ’ä’ uttalas som ’e’), något som senare förkortades via häcken till eken. En manlig stockholmare kallas följaktligen för ekenskis eller stockekare som bl.a. kan läsas i boken Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Namnet är numera mindre använt men finns kvar i t.ex. Eken Cup, en handbollsturnering som spelas på Gubbängen strax söder om stan.

    Det finns säkert mer i ekens ”fascinerade” värld att skriva om….men jag tänker inte göra det! 🙂

    HAVE A NICE DAY, YOU ”OLDIES”! 🙂 🙂

    BäS
    Deltagare
    Antal inlägg: 1518

    Stora ekar är skitstora, men det tar lååång tid att bli skitstor även om man är en liten ek från början. Ni vet att ekbeståndet kraftigt minskade i märlardalen på 1600-talet va?
    Om inte så kan ni fortsätta läsa, det var pga Gustav II Adolf, storkrigarn och storavverkaren. Han byggde Wasa och det gick ju sådär och var väl knappast höjden av hans karriär. Wasa var ett ekbygge, kan det vara därför Stockholm kallas Eken?

    BAJEN ÄLTA NR 8
    Deltagare
    Antal inlägg: 1539

    God kväll GU!
    Herr Magister.
    …farbrorn från Älta kan bistå med både sågbord och glada tillrop om bästa magistern får för sig att tillverka egna plankor! Farbrorn från Älta har fått intrycket att bästa magistern inte gärna använder sig av ”redan färdiga produkter” när han skrider till verket med stekspadar och karotter. 🙂
    HOWEVER… införskaffandet av prima ek till våra ”hemsnickrade” plankor är inte helt enkelt att komma över, om nu inte någon råkar ha en prima ek stå på tomten och som med lätthet kan avvaras i tid innan våra festligheter!
    Farbrorn från Älta har ingen ek, mer än i parketten… 😉

    För att undvika missförstånd bland våra donatorer, så ser en ek vanligtvis ut som på bilden härunder och har det latinska namnet…
    Quercus robur

    Dom är stora som bara fan, ekar! 🙂

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av BAJEN ÄLTA NR 8.
    alexx11
    Moderator
    Antal inlägg: 264

    Kära GU !

    Äntligen kan jag logga in igen…

    Alla dagar går bra för mig och när ni har kommit fram till en dag så kommer jag dra denna i Messenger tråden som jag använder till GY kryzzen, ska bli himlans trevligt att äta lite med underbara vänner.

    Så skönt att vakna upp som serieledare, dag efter dag i alla fall ett par veckor till 🙂

    Hoppas nu att ni tar hand om er och ser till att njuta så mycket som möjligt i sommar.

    SKÅL !!

Visar 30 inlägg - 631 till 660 (av 5,033 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.