Visar 30 inlägg - 1,471 till 1,500 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    En besk smak i munnen. Är det jag som inbillar mig eller har varje lag vi möter bättre passningsspel? Hårdare och mer precisa.

    Jag får tyvärr hålla med om att vi frångått spelplanen.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Det tror jag knappast. Nanne var ju otroligt nöjd med 1-4 mot Ellos så torsk med ”bara” 2-3 mot Ösk lär han väl se som ett stort steg framåt i den heliga processen.

    Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

    Avd självklarheter – mål förtjänar man inte, mål gör man.
    Sk bli intressant att se om det vaskas om i laget inför kff, eller om Nanne nöjer sig med alla missade chanser och tror på islossning.

    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    en offensiv som håller låg allsvensk nivå, det är vad Nanne får när han fegat sig så långt bort från sin egen process att han inte vet var han är längre. Missade målchanser främst pga av spelare som inte är vana målskyttar ska få ta olika avslut under matchen. Alla är liksom inte Israelsson…

    *Ställer man upp med ett så pass defensivt gäng som han gör och ändå släpper in tre baljor så har man grava problem. Vi spelar oss alltmer in i en större och större osäker framtid. Mängden felbeslut och kritiska bolltapp bara ökar i ett gäng som inte vet vilken fotboll de ska spela.

    *ösk gör det bra och gör det som precis andra gäng mot Bajen gör. De låter våra passiva spelare ha bollen och väntar ut rätt moment att straffa oss. Astrit och Gerzic, smarta och skickliga spelare som väntar in sina ytor när Bajen tappar boll och sedan får ett hav att spela fotboll på.

    *att panikanfalla i sedvanlig ordning och vaska fram ett gäng avslut som kröns med en missad straff från en iskall Kennedy säger tyvärr jävligt mkt om hur felbalanserad både truppen och Nannes coaching är. Intressant moment i matchen där ösk byter in 2 offensiva spelare som 3 min efter gör 3-2. Nanne väntar alldeles för länge med att byta in den offensiv han har på bänken när örebro är i kraftig brygga. Uselt!

    Till sist, en fågel viskade om att den sportsliga organisationen fungerar allt annat än bra. Läge för rockader snart om det fortsätter såhär. Som OH skriver, fiasko!

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Håller med. Man är aldrig bättre än tabellen visar. En klyscha men den är ju sann. Finns inget annat sätt att se fotbollsresultat om de inte gör om det till en bedömningssport a la konståkning och det lär inte hända. Är väl möjligen bara Nanne som invänder mot det.. Nä, nu är det väl snart dags att visa vilket tränargeni han är.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Tycker inte att vi har färre poäng än vad vi förtjänar. Förlusten idag är ganska klar. Vi släpper in enkla mål, precis så som vi gjort tidigare under säsongen. Motståndarna behöver inte skapa särskilt många chanser, vilket de vet om. Framåt då: 2014 hade vi också 20+ avslut i många matcher, utan att göra fler än två mål. Ibland färre. Motståndet var dock svagare och kunde inte straffa oss på samma sätt. Glöm inte bort att vi hade stora problem i matcherna mot GIF och LSK som båda också var med i toppen.

    Vi är nog inte bättre än tabelläget helt enkelt. Det är den bittra sanningen. Ett stort jävla fiasko egentligen.

    Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

    Förra året tog vi nästan mer poäng än vi förtjänade och nu får vi in mindre poäng än vi förtjänar. Håller vi spelet upp så skall det ju fan till om vi inte kör över Kalmar härnäst.

    Taktikern
    Deltagare
    Antal inlägg: 45

    Riktigt tung torsk.

    Bara att konstatera Bajen är inte tillräckligt bra i avgörande moment framåt och bakåt idag. Att inte lyckas sätta en i nät på alla klara lägen måste anses som en bedrift i sig.

    Nu var den här matchen lite extrem med mål i baken på en feldömd straff och en feldömd hörna. Samt att Bajen brände åtminstone 12-13 klara lägen, en i ribban och missad straff. Fortsätter matcherna att ha den här karaktären kan Bajen inte undvika att vinna men som sagt det här var nog mer en engångs grej.

    Ska man generalisera de första 8 omgångarna. Kan man säga att Hammarby i princip alltid måste ha mer chanser än motståndarna för att ta poäng. Undantagen är Sundsvall och Östersund hemma då lagen hade ungefär lika många chanser och fick en pinne var men då snackar vi lag som ska vara bakom oss i tabellen, åtminstone på pappret.

    Vad är då det mest akuta att rätta till?
    Försvarsspelet på hörnor. Både straffen och 3-2 kommer efter taffligt försvarsspel på hörnor. Hammarby måste gå ifrån sitt allmänna zon spel och låta de bästa spelarna gå på boll i sin zon och de sämre spelarna gå på man-man mot motståndarnas bästa huvudspelare.

    Nej som sagt en riktigt sur torsk där Bajen är bättre på att vaska fram chanser men fantastiskt dåliga på att sätta dom.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Usch! Bittraste torsken på länge, och det vill inte säga lite när man är Bajensupporter. Börjar bli allvarligt oroad nu. Kan vi inte vinna en match där vi har typ 12-3 i klara målchanser och lyckas med bedriften att släppa in 3 mål i en match vi dominerar klart, ja då undrar man när det ska vända.. Är precis som förut, det kollektiva försvarsspelet stämmer bara inte. Nanne kan uppenbarligen inte organisera försvaret i år. Är det för att han försökt få till en bättre offensiv, då till kostnaden av en sämre defensiv, eller är helt enkelt spelarna för dåliga eller i för dålig form? Fan, många olösta frågor. Snacka om ångestmatch på lördag. Torsk där också så känns det som fritt fall. Riktigt så här dåliga hade jag aldrig trott vi skulle vara i år.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Börjar ana vart den här säsongen och vi är på väg. Tyvärr.

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Ångestladdade möten kommande helgen
    Kalmar – Bajen
    Falkenberg – Häcken

    12 Hammarby 7 2 3 2 13-12 9
    13 Kalmar FF 8 2 2 4 11-15 8
    14 Häcken 8 2 0 6 12-14 6
    15 Gefle 8 1 2 5 7-19 5
    16 Falkenberg 7 1 1 5 6-16 4

    Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

    Ville ju ha 5 poäng mot Jkpn, Peking, ÖSK och Kalmar. Än så länge har vi bara 1 poäng…

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Spännande match idag!
    Bajens 48 Mkr (2015) i personalkostnader mot Ösks 26 Mkr.
    Exakt i detta läget = 6-7 omgångar in i serien, bör skillnaderna på kvalité i truppbyggnationerna börja att ta ut sin rätt.
    Ser fram mot tre poäng på soliga sitt på Behrn Arena.
    Vi ses i Örebro!

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Just WIN!

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Mkt talar för att vi imorgon kväll, efter mer än 1/4 spelad av serien är placerade på en 12:e plats.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Jaha ja, Nöff Nöff torskade och Hallenius nätar inte i Helsingborg heller. Kan man hoppas på Häcken kanske?

    I morgon en svår spännande match.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Jag tror det går till som så att det är väntetid innan ärenden kommer upp i tingsrätten där stämningen ska behandlas. Om jag minns rätt så har kötiderna ökat. Med reservation för att jag minns lösa data fel.

    Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

    Hur skall man tolka tystnaden ang Kappa stämmningen? Skall man ens tolka den?

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Guld i sig skiter jag i, det är om dom tjänar stora pengar i Europa som är min oro. Min förhoppning är att fans och ledning går in i minfältet att satsa på att dom ska tjäna pengar omm ett par år. Under tiden äts kapitalet upp av en för dyr trupp.

    Som det ser ut nu tror inte jag att Bajen kommer lyfta till toppskiktet än på ett antal år. Ett antal spelare måste bytas ut, Khalili har jag gett upp hoppet om. Samtidigt måste vi någon gång skapa egna produkter som kan spela i A-laget och sedan säljas.

    Förr eller senare kommer våra publiksiffror sjunka en del. Det måste dom göra, inget varar för evigt.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Minns förstås det, och håller med om att det inte var kul, men tills vi, förhoppningsvis inom en, eh, något sånära framtid, kan uppfylla vår potential och utmana om guld, bryr jag mig inte nämnvärt om halvdanskarna tar några guld till om vi inte är med där uppe. Huvudsaken inte råtta eller apa (iofs helt osannolikt) gör det.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Petur Lekur: Minns du när IFK Skattefusk köpte sönder AS under 90-talet? Jag vill inte ha Nöff Nöff som ett Bayern München som i princip äger sin liga.

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Varför skulle det vara bättre att de får stålar än nöff-nöff? Konkurrent som konkurrent. BK Arslet har tillräckligt med pengar de också, kan köpa ihop ett slagkraftigt lag och slå oss tack vare sina Gothia-miljoner (trots noll fotbolls- och supporterkultur). Har lite svårt för det där antilaget, spelar ingen roll om de så skulle trilla bäst boll i landet. Självklart har jag inga ädla känslor för halvdanskarna heller men en liten fördel med att ha dem i toppen är att man slipper oroa sig så mycket för sorkarna i toppen. Ser hellre gröthalsarna ta SM-guld alla dar i veckan.

    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

    Kul att Häcken tog cupen. Bättre att dom får stålar än Nöff Nöff.

    Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

    Tycker det är bra att bi har en Players Manager som kan trösta spelare som blir petade när det körs tvåmål på träningen.😉

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Kristof
    Äntligen Topp6 för Bajen!
    (Mkr-tabellen)

    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

    Finns nu data för 2015 på fogis.se

    Personalkostnadernas
    andel av intäkterna resp Personalkostnader, mkr
    Malmö FF 27 % 135,3
    BK Häcken 32 % 51,6
    Djurgården 47 % 40,7
    Halmstads BK 48 % 23,5
    IFK Göteborg 48 % 71,7
    Hammarby 50 % 48,0
    AIK 50 % 80,2
    IFK Norrköping 50 % 42,9
    Örebro 51 % 26,2
    IF Elfsborg 51 % 61,2
    Åtvidabergs FF 59 % 19,5
    GIF Sundsvall 60 % 24,5
    Falkenbergs FF 62 % 18,9
    Gefle IF FF 62 % 21,2
    Helsingborgs IF 64 % 44,3
    Kalmar FF 69 % 39,8

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Kristof.
    Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

    Äh! Spelet kommer se exakt lika torftigt och trubbigt ut även denna säsongen. 7 matcher räknar ni på. Jag räknar på 12 tävlingsmatcher so far varav cupen gick bra men vi spelade exakt liksdant. Att det skulle ske några radikala förändringar av spelet är högst osannolikt. Tung defensiv och fokus på fasta situationer framåt är melodin och den trupp Nanne har värvat för.

    Således skiljer han sig inte ett skit från resten av svenska tränarkåren. Dock får vi betala många fler kronor för våra poäng till skillnad från våra konkurrenter i botten/mitten.

    Att den här truppen skulle ha enorma problem med gäng som backar hem eller gäng som ganska enkelt läser sönder Bajen kom inte som någon överraskning direkt. Att Haglund numera framstår som Bajens bästa spelare och JP hyllas nåt enormt säger fö otäckt mycket av den fotbollsfilosofi som präglar Bajen. 2 mkt ordinära mf i svensk fotboll.

    Nej, tycker inte att Nanne gjort läxan och har svårt att se att hans analys av svensk fotboll stämmer särskilt bra. Han låter måhända klok och insiktsfull samtidigt som han agerar tvärtemot sig själv. Känns mer och mer som blivande tv-expert än en tränare som kan utveckla fotbollsspelare. Tredje året nu och vi har inte krängt en enda av hans värvningar vidare. Fegt, torftigt och mycket dålig utväxling på planen med de förutsättningar han sitter med. Att vinna S1 var förvisso skönt men det har en hel drös mindre namnkunniga tränare gjort.

    Blir ett mycket intressant år. Den sportsliga verksamheten kommer och måste synas i sömmarna.

    dirac
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

    johannes: för att förtydliga. Min kommentar om att vi kan gå om 2:an nästa omgång var bara för att belysa hur jämn tabellen är (och att det inte verkar finnas någon tydlig struktur än), inte för att förhärliga vår säsongsinledning.

    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

    Ev?
    Vänta bara, snart dyker de upp, inläggen som börjar med ”om vi tar en seger då, och laget X förlorar mot Y, ja då har vi bara 4 poäng upp till negativt kval.”.

    Vissa saker är sig lika i Bajenland. Så även mina inlägg, haha!

    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

    Laget måste nån gång ibland kunna ta en överraskande trepoängare borta för att kunna dra ifrån sneseglarna där nere i botten, men det ser ju inte ut att vara troligt i år heller. Då bör man kunna hålla nollan nån gång ibland, vilket vi aldrig gör. Känns inte direkt lovande f n. ÖSK borta känns som en nästan garanterad torsk, har oftast svårt mot dem numera. KFF en pinne i alla fall, sen kommer förstås iff-iff att vara taggade så in i h-e för att sätta publiklaget på plats i sin kula, trolig förlust, särskilt när de fått igång sin isländske målskytt. Sill borta säsongens näst mest givna torsk (efter mff) och sen då måstematch, ångestmatch mot Gefle innan uppehållet. Gissar på fyra av 15 poäng innan uppehållet men hoppas vid Nackas minne att jag har fel. Överraska oss positivt nån gång tack! Ps. Ja jag är självklart oerhört glad att Nanne hittat ett sätt att vinna derbyn på men vore sjukt kul med några segrar mot övriga också. Ds.

Visar 30 inlägg - 1,471 till 1,500 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.